Annons

storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Storformat...ännu en gång

Skott skrev:
Tänkte återigen fråga om någon känner till någon storformatskamera som går att få tag i relativt billigt och som ändå är ok? Jag är intresserad av formaten 4x5", 18x24 cm eller 8x10". Den får gärna vara gammal (typ 1940-1960-tal) och helst kosta mindre än 4-5000 kr.

/ Fredrik

8x10 tum kostar skjortan hittar du en i den prisklassen sa kan jag bara saga grattis :) ...
Lekte med en sinar med 8x10 polaroider for ett litet tag sedan... Underbart!
 
Förstår vad du menar och vet att moderna kameror i formatet 8x10" är oerhört dyrt. Har dock hört att det går att få tag i riktigt gamla relativt billigt. Givetvis finns inga förställningsmöjligheter och dylikt och likaså är objektiven kanske inte de bästa. Men givetvis är det betydligt lättare att hitta en 4x5" i prisklassen (även om inte det heller är helt lätt).

/ Fredrik
 
Skott skrev:
Helena!

Skulle vara intressant att veta vad din kamera heter. Vad är förresten skillnaden på en fieldkamera och en "vanlig" storformatare? Skulle tro att det är en fieldkamera (och inte bänkkamera) jag är ute efter även om jag inte är helt säker på skillnaderna vad gäller funktioner. Har du någon aning om vad den kameran du använder kostar?

/ Fredrik



Field kamera är en kamera som man fäller ut. Ganska smidiga att använda men kan ibland vara lite begränsande när man vill tilta och shifta.
MPP kamerorna som jag använder så kan man ändra bakstycket ytterst lite men även fälla ner "luckan" lite om man vill använda vidvinkel.

"Vanliga" är dom mindre portabla kamerorna då du har ditt framstycke och bakstycke och en bälg därimellan. Då har du nästan obegränsade möjligheter att leka med perspektiv.
Samma objektiv del för 5x4 och 10x8 du bara byter bälgen och filmplan.
Kameran jag använde var en Sinar, väldigt fin kamera men kanske lite dyr...

 
Här en bild på en äkta ”field” kamera eller ”klappkamera” på svenska.

Zone VI är märket och jag har för mig man hittar dem på www.calumet.com
 

Bilagor

  • field.jpg
    field.jpg
    14.9 KB · Visningar: 348
Fler frågor...

Hej!
Har lite funderingar på storformat, men det verkar lite bökigt och dyrt.

Vad kostar det egentligen att hålla på med storformat? Filmkostnad och framkallning mm. Vilka filmsorter finns?

Det har pratats mycket om gamla kameror i den här tråden... kan man lika gärna köpa en gammal kamera, men med skarp optik? Vad skiljer gamla hus från nya?

Hur blir egentligen kvalitén på en hembyggd kamera (Benderbyggsatsen verkar intressant) Vilka objektiv använder man till en sån?

/Stefan
Kommer förmodligen med fler frågor...
 
Jag bara undrar.....

Fördelen med storformat är ju att man kan göra obegränsade shift med objektivet.
Men om man bortser från det och bara tänker på det stora filmformatet, så verkar storformat både dyr och klumpig. Många storformatare finns i storlek 9x12 och då behöver man även en klumpig och dyr förstoringsapparat. Med en kamera för 18x24 kan man göra kontaktkopior, men filmen är ju så dyr.
Hade det inte varit bättre att köpa en begagnad 6x7 kamera med motsvarande förstoringsapparat?
Dessutom är objektivet i en 6x7 mycket bättre än gamla storformatsobjektiv.
Gör jag ett tankefel eller har missat något?
 
Re: Jag bara undrar.....

Wolfgang skrev:
...Många storformatare finns i storlek 9x12 och då behöver man även en klumpig och dyr förstoringsapparat...

Jag skannar mina bladfilmer i min Epson 2450.

Jag tycker ett trevligt sätt att jobba är att använda 4x5" kamera med rullfilmsbaktsycke.
 
Jag förstår "Mipert"

.... men jag undrar blir det då egentligen en skillnad mellan mellanformat och storformat om Du inte kopiera i mörkrummet? Och om Du jämför 6x7 med 9x12, hur stor är skillnaden egentligen där. Jag har ingen egen erfarenhet av mellanformat och storformat, därför frågar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.