xxx
Guest
Tack för tipset!
/ Fredrik
/ Fredrik
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skott skrev:
Tänkte återigen fråga om någon känner till någon storformatskamera som går att få tag i relativt billigt och som ändå är ok? Jag är intresserad av formaten 4x5", 18x24 cm eller 8x10". Den får gärna vara gammal (typ 1940-1960-tal) och helst kosta mindre än 4-5000 kr.
/ Fredrik
Skott skrev:
Helena!
Skulle vara intressant att veta vad din kamera heter. Vad är förresten skillnaden på en fieldkamera och en "vanlig" storformatare? Skulle tro att det är en fieldkamera (och inte bänkkamera) jag är ute efter även om jag inte är helt säker på skillnaderna vad gäller funktioner. Har du någon aning om vad den kameran du använder kostar?
/ Fredrik
Field kamera är en kamera som man fäller ut. Ganska smidiga att använda men kan ibland vara lite begränsande när man vill tilta och shifta.
MPP kamerorna som jag använder så kan man ändra bakstycket ytterst lite men även fälla ner "luckan" lite om man vill använda vidvinkel.
"Vanliga" är dom mindre portabla kamerorna då du har ditt framstycke och bakstycke och en bälg därimellan. Då har du nästan obegränsade möjligheter att leka med perspektiv.
Samma objektiv del för 5x4 och 10x8 du bara byter bälgen och filmplan.
Kameran jag använde var en Sinar, väldigt fin kamera men kanske lite dyr...
Wolfgang skrev:
...Många storformatare finns i storlek 9x12 och då behöver man även en klumpig och dyr förstoringsapparat...