Annons

storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, jag vet inte hur den funkar, vilka förställningsmöjligheter den har, hur mycket den väger etc. 13*18-formatet finns det dock inte så mycket film till. 4*5 (9*12 cm) är populärast, sedan kommer nog 8*10 inch.

Jag såg på www.kameradoktorn.se hemsida att de har fått in ett lass med storformatare. Kan vara värt att höra om de fick in någon fältare. Hur mycket är du beredd att spendera?

Det finns en del som skjuter storformat på budget som har gått in för Speed Graphic, Crown Graphic och allt vad de heter. De är gamla presskameror och de senaste modellerna har en del rörligheter. LP-foto har sålt några stycken. Det är en amerikansk kamera och i USA kan man få dem billigt, säkerligen här också. Kika mer på www.graflex.org om du är intresserad.

Jag klipper in lite text om billiga vägar till storformat saxat från www.cs.berkeley.edu/~qtluong/photography/lf/ :

  • Cheapest. A Speed or Crown Graphic press camera (at the expense of movements, not a good choice if you are interested in perspective control or depth of field control. A basic monorail like Calumet CC-400, Omega, Graphic View II (at the expense of portability, at about 8 lbs., they are a little heavy and bulky for hiking), Bender (if you like woodworking). A Burke and James (good movements, more portable than a monorail, might be a bit ratty). $250.
  • Cheap. A new Calumet Cadet (a monorail camera). $400. Toyo 45cx. $450. A used lightweight wood-field (such as the Tachihara). $400-$500. A Technika III (metal, flatbed, adequate movements). $600.
  • Still reasonable. A new lightweight wood-field (around $700), a used Wista, a used Zone VI. The new Arca-Swiss discovery (maybe too recent to find used) and the Sinar A1 (monorail cameras).

/Erik
 
Tack för tipset! Ska genast titta på sidorna du föreslog. Jag har ingen direkt bestämd maxsumma men med största sannolikhet kommer jag inte köpa någon kamera under våren utan vänta tills rätt tillfälle dyker upp...

/ Fredrik
 
acke skrev:


Finns här någon som har erfarenhet av Bender-byggsatserna? Jag har sneglat på dem några gånger och är nyfiken på kvalitén.

Jag håller på att bygga en 4x5 kamera från bender. man får i princip en låda med pinnar och lite metallprylar.
Finishen och passformen är bra. Det är bara lite silpjobb och limning för att sätta ihop den. Man behöver vara lite händig men behöver inte vara någon virtuos i snickarverkstaden. framförallt behöver man vara noggrann.

Jag kan rekommendera den å det varmaste med förbehållet att den inte är klar och jag inte har fotograferat med den. Det har dock många andra som har och den har fått goda recensioner.

/Jonas
 
magnum75 skrev:
Skillnaden mellan en field-kamera eller klappkamera som den brukar kallas i Sverige och en "tradionell studiostorformatare" (sk optisk bänk) är att den förstnämda är en kompakt hopfällbar variant anpassad för utomhusfotografering och att den sistnämda är mer otymlig men med större förställningsmöjligheter. Studiokameran kan ha närmast obegränsade utdrag för macrofotografering och fullständig perspektivkontroll.

Lite subjektivt, men:

http://www.benderphoto.com/question.htm#field

En monorail-kamera behöver inte vara stor, otymplig och tung. Bender-kameran väger ca 1,5kg och man packar den lätt i en lagom stor väska.

/Jonas
 
Skott skrev:
Helena!

Skulle vara intressant att veta vad din kamera heter. Vad är förresten skillnaden på en fieldkamera och en "vanlig" storformatare? Skulle tro att det är en fieldkamera (och inte bänkkamera) jag är ute efter även om jag inte är helt säker på skillnaderna vad gäller funktioner. Har du någon aning om vad den kameran du använder kostar?

/ Fredrik


MPP heter dom... dom ar val oftast gjorda pa 50 talet och kom ungefar samtidigt med rolleyn sa dom blev lite utkonkurerade...

Min kompis kopte en med ett helt kitt... 10 darkslides, ett vidvinkel och ett normalt objektiv och sjalva kameran for 1500 kronor...

Ganska bra :)
 
Budda -> Det låter intressant med byggsatsen! Hur mycket kostade den och var köpte du den? Rapportera gärna också hur det går med bygget framöver......!

Helena -> MPP har jag aldrig hört talas om men ska försöka leta informatin om dem på nätet. Priset var ju inte fel! Du vet inte var man kan finna information om dem? Vart köpte din kompis kameran?

Och TACK för alla svar på mina frågor!

Hälsningar
Fredrik
 
Tack för tipset! Såg en liknande kamera hos en antikhandlare här i Göteborg för några dagar sedan. Den var dock lite äldre och var, enligt antikhandlaren, till för glasplåtar.

När det gäller MPPn så undrar jag också om den är hyfsat "lätt" att använda. Menar du förresten plåtar med "darkslides"?

/ Fredrik
 
Skott skrev:
Budda -> Det låter intressant med byggsatsen! Hur mycket kostade den och var köpte du den? Rapportera gärna också hur det går med bygget framöver......!

Efter frakt, skatt och tull så har jag nog betalt ca 6000:- för byggsatsen, 4 filmhållare, fokusduken (den man har över huvudet för att stänga ut ljuset)

Jag köpte den direkt från USA via Benders website. Inga problem alls och det är lätt att få hjälp via email eller telefon om man fastnar någonstans i bygget.

Kontakta mig om du köper en så kan jag ge lite tips...

/Jonas
 
budda skrev:
Kontakta mig om du köper en så kan jag ge lite tips...

Jonas, om du får tid över någon gång, skriv gärna en artikel och visa några bilder på ditt bygge här på Fotosidan. Det skulle jag, och säkert många andra, uppskatta.:)
 
Nu ska jag inte låta bitter, men storformat är inte helt superunderbart. Arbetar själv en del med bälgkameror i varierande storlekar, men mycket för "studiobilder" och inte lika mycket utomhus. Den enkla anledningen är att det är förbannat bökigt och krångligt. Släpa med sig tung låda, rigga upp. Strula med en massa kasetter, skynken och exponeringsmätare. Fokusera, dra ur kasetter, stoppa i kasetter, öppna bländare, stänga bländare, T hit och T dit. Sen kostar filmen en förmögenhet, det är svindyrt att lämna in och tar ett bra tag att framkalla själv och är en smula bökigt. Sen lär man få tag i en stor och dyr förstoringsapparat och en dyr glugg som lyser ut formatet. Hur mycket tjärnar man?
Nostalgi tycker jag, därför håller jag på. Men det tar död på kreativiteten stundtals. Mellanformat 6x6, 6x7. Det räcker tycker jag, flexibelt och lätt att vara kreativ.
 
Henric86 skrev:

Nu ska jag inte låta bitter, men storformat är inte helt superunderbart. Arbetar själv en del med bälgkameror i varierande storlekar, men mycket för "studiobilder" och inte lika mycket utomhus. Den enkla anledningen är att det är förbannat bökigt och krångligt. Släpa med sig tung låda, rigga upp. Strula med en massa kasetter, skynken och exponeringsmätare. Fokusera, dra ur kasetter, stoppa i kasetter, öppna bländare, stänga bländare, T hit och T dit. Sen kostar filmen en förmögenhet, det är svindyrt att lämna in och tar ett bra tag att framkalla själv och är en smula bökigt. Sen lär man få tag i en stor och dyr förstoringsapparat och en dyr glugg som lyser ut formatet. Hur mycket tjärnar man?
Nostalgi tycker jag, därför håller jag på. Men det tar död på kreativiteten stundtals. Mellanformat 6x6, 6x7. Det räcker tycker jag, flexibelt och lätt att vara kreativ.

Jag misstänkte det. Jag använder 6x6 ganska ofta nu men någon gång SKA jag köpa en storformatare (eller 18x24 "helformatare"). Den främsta orsaken är att jag tycker det verkar roligt - alltså själva processen. Kanske lite som du skriver - "nostalgin".

Vad kostar förresten färgfilm, framkallning och förstorning om du lämnar in det?

/ Fredrik
 
Ja, men när det funkar är det fantastiskt! Bli inte avskräckt nu. Har lite olika gamla, en 20x25, en 18x24, en 9x12 och en 6x9. Några helrisiga. Filmen för 9x12, då kan man använda dia, det är enkelt. Kostar ungefär 250 för en låda med 10 blad. Framkalling kostar en slant, 30 spänn per blad. Men är man lite händig (som man naturligtvis ska vara), exponerar man hela lådan, och köper Tetenals framkallningskit för E6, 3 bad, och framkallar själv i skål. Har precis beställt och ska prova hur det går. Temperaturen är petig, måste vara 38 grader. Men det är inte ens nostalgi, det är hypernostalgi. Sen kontaktkopierar man med Ilfochrome.
Kopian man har i handen är ressultatet av ett mästerverk även om det har grova färgstick, är suddigt och har fruktansvärd vinjetering i kanterna ;)
 
Skoj!

En 18x24 kamera skulle jag gärna vilja ha. Har du någon kamera att rekommendera? Vilka kameror har du? Fungerar äldre (antika) kameror ok?

När det gäller 18x24 undrar jag hur man får tag i filmer. Vet du var filmerna (s/v) kostar? Går det att framkalla i vanliga skålar i mörkrummet (utan ljus)?

/ Fredrik
 
Skott skrev:
Skoj!

En 18x24 kamera skulle jag gärna vilja ha. Har du någon kamera att rekommendera? Vilka kameror har du? Fungerar äldre (antika) kameror ok?

När det gäller 18x24 undrar jag hur man får tag i filmer. Vet du var filmerna (s/v) kostar? Går det att framkalla i vanliga skålar i mörkrummet (utan ljus)?

/ Fredrik


YFO (malmö, göteborg, sthlm) har säkert en del olika film i 8x10 tum, om det finns i 18x24 vet jag ej. Ring och fråga.
(8x10 tum diafilm kostar ca 800-1200 kr + moms för en ask med 10 blad)

/Jacob
 
Mellan 80 och 120 kronor per försök med andra ord. Du milde! Har du någon aning om vad s/v filmer kostar?

/ Fredrik
 
Skott skrev:
Mellan 80 och 120 kronor per försök med andra ord. Du milde! Har du någon aning om vad s/v filmer kostar?


www.kameradoktorn.se har prislista på nätet.
Varför vill du använda 18x24? Det är dyrt, stort, tungt, skärpedjupet är obefintligt (ett normalobjektiv är 300 mm)... 4x5" är mer praktiskt.
 
Bra fråga! Jag tycker dock att det skulle vara roligt. Den enda fördelen jag kommer på är väl att man "bara" behöver kontaktkopiera bilderna. Skaffar jag en 4x5" kamera behöver jag på sikt också en ny, dyr, förstorningsapparat. Men visst har du rätt, nackdelarna är säkerligen större än fördelarna med formatet 8x10".

Jag får se vad det blir i slutändan. Det beror nog lite på vad jag hittar först till ett vettigt pris. Jag springer en del på antikaffärer och loppmarkander och min förhoppning är att jag förr eller senare ska stöta på en kamera där.

Har du någon 4x5" kamera som du kan rekommendera och som är förhållandevis billig...

/ Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.