Hej
Förra året lånade jag en Linhof Color 4x5" kamera av en kompis. Drog med den ut och fotograferade bilder. Jag tyckte det var väldigt trevligt att fotografera med en sådan.
Jag kunde inte hålla mig utan köpte en egen Linhof Color (s.k. monorail-kamera, alltså ej ihopfällbar.) Jag hittade en begagnad sådan för 6000 kr i mycket bra skick. Det följde med 2 st objektiv ett 90 mm:s vidvinkel (ung 24 mm enl småbildformatet) samt ett 150 mm:s normalobjektiv. Jag fick också med 16 dubbelkasetter till kameran.
En extra biverkning blev i form av en förstorningsapparat. Även denna hittade jag begagnad och var utrustad med tillbehör för både småbild, mellanformat och storformat. Den kostade 5000 kr. Ytterligare utgift blev en lämplig förstorningsoptik, begagnad 150 mm:s för 1900 kr.
Eftersom många professionella fotografer överger den våtkemiska tekniken till förmån för digital teknik så kan man ganska lätt få tag på billiga förstorningsapparater, även för storformat. (observera att nya kostar 20000 kr och uppåt)
Att söka efter begagnade lite äldre storformatskameror tror jag är en utmärkt idé. Tänk på att det viktigaste vid val av storformatskamera är ofta vilka objektiv som ingår och hur deras kvalitet är.
Man kan räkna med en annan typ av fotograferande. Man tar det lugnt, studerar motiven noggrant, riggar upp kameran med alla tänkbara förställningar. Mäter ljuset och funderar - ställer in kameran och tar sin bild. Efter en dags avkopplande fotograferande kommer man hem med ungefär 6 exponerade bilder.
Hemma framkallar man enkelt sina svartvita filmblad i skålar och kan till kvällen göra sina förstorningar.
För min egen del så skaffade jag inte storformat bara för att få bättre bilder, utan för att få prova på ett fotosätt som fotografer använt sedan 1900-talets början. Ju mer digitalt det blir desto roligare blir det att jobba enligt den traditionella tekniken.
Jag har upptäckt att det är en svår kombination att både ta med sig småbildsutrustning och storformatsutrustning på samma fotoutflykt. Det bästa är att koncentrera sig på en av teknikerna åt gången.
Jag rekommenderar starkt följande hemsida:
http://www.ai.sri.com/~luong/photography/lf/
Forumet ger väldigt mycket information och länkarna till storformatsfotografer ger rejäl inspiration.