ANNONS
Annons

storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej tusan! Vad är det ni säger om svartvit film? Den är mycket billigare. Ilford har en film, vad heter den nu... hmm... HP5 va?
Det är en av få filmer som finns i det antika formatet 18x24. En sån låda kostar... vänta... 500 kronor för en låda med 25 blad.
Och handla INTE på kameradoktorn. Kan tipsa om Madeco i frihamnen, de skickar också:
www.madeco.se

Hej

Förra året lånade jag en Linhof Color 4x5" kamera av en kompis. Drog med den ut och fotograferade bilder. Jag tyckte det var väldigt trevligt att fotografera med en sådan.
Jag kunde inte hålla mig utan köpte en egen Linhof Color (s.k. monorail-kamera, alltså ej ihopfällbar.) Jag hittade en begagnad sådan för 6000 kr i mycket bra skick. Det följde med 2 st objektiv ett 90 mm:s vidvinkel (ung 24 mm enl småbildformatet) samt ett 150 mm:s normalobjektiv. Jag fick också med 16 dubbelkasetter till kameran.
En extra biverkning blev i form av en förstorningsapparat. Även denna hittade jag begagnad och var utrustad med tillbehör för både småbild, mellanformat och storformat. Den kostade 5000 kr. Ytterligare utgift blev en lämplig förstorningsoptik, begagnad 150 mm:s för 1900 kr.

Eftersom många professionella fotografer överger den våtkemiska tekniken till förmån för digital teknik så kan man ganska lätt få tag på billiga förstorningsapparater, även för storformat. (observera att nya kostar 20000 kr och uppåt)
Att söka efter begagnade lite äldre storformatskameror tror jag är en utmärkt idé. Tänk på att det viktigaste vid val av storformatskamera är ofta vilka objektiv som ingår och hur deras kvalitet är.

Man kan räkna med en annan typ av fotograferande. Man tar det lugnt, studerar motiven noggrant, riggar upp kameran med alla tänkbara förställningar. Mäter ljuset och funderar - ställer in kameran och tar sin bild. Efter en dags avkopplande fotograferande kommer man hem med ungefär 6 exponerade bilder.
Hemma framkallar man enkelt sina svartvita filmblad i skålar och kan till kvällen göra sina förstorningar.

För min egen del så skaffade jag inte storformat bara för att få bättre bilder, utan för att få prova på ett fotosätt som fotografer använt sedan 1900-talets början. Ju mer digitalt det blir desto roligare blir det att jobba enligt den traditionella tekniken.

Jag har upptäckt att det är en svår kombination att både ta med sig småbildsutrustning och storformatsutrustning på samma fotoutflykt. Det bästa är att koncentrera sig på en av teknikerna åt gången.

Jag rekommenderar starkt följande hemsida:
http://www.ai.sri.com/~luong/photography/lf/
Forumet ger väldigt mycket information och länkarna till storformatsfotografer ger rejäl inspiration.

Henric86 skrev:

Nej tusan! Vad är det ni säger om svartvit film? Den är mycket billigare. Ilford har en film, vad heter den nu... hmm... HP5 va?
Det är en av få filmer som finns i det antika formatet 18x24. En sån låda kostar... vänta... 500 kronor för en låda med 25 blad.
Och handla INTE på kameradoktorn. Kan tipsa om Madeco i frihamnen, de skickar också:
www.madeco.se

Oj det var billigt. Jag kollade priser på YFO och där låg dom på 960 kr plus moms. (TMAX med flera).
... sen är ju i och för sej inte YFO det billigaste stället att handla på alla gånger.

/Jacob vP

Hittade en ICA-kamera från 1920-talet (9x12 cm) med några plåtar idag på en antikaffär för 800 kronor. Kameran verkar fungera. Är det någon som känner till något om kameran?

/ Fredrik

Det låter som en gammal tysk kamera. ICA var ett strort fotomärke i början av förra seklet.

OK! Känner du till något om kvalitén på kamerorna/objektiven?

/ Fredrik

Tyvärr är jag extremt okunnig om kamerors prestanda och särskilt vad gäller gamla sådana.

Testa!

Ska gå och titta på kameran igen. Problemet är dock att jag måste köpa den innan jag får testa den...

/ Fredrik

Skott skrev:
Ska gå och titta på kameran igen. Problemet är dock att jag måste köpa den innan jag får testa den...

/ Fredrik

Då tycker jag inte att du skall köpa den. När det gäller sådana lite udda saker så tycker jag att man skall kunna kräva att man får testa det innan. Om du absolut inte får testa innan så kan du ju fråga dig själv om säljaren har något att dölja. Du skall dock vara en seriös spekulant om du går så långt.

/Jonas

budda skrev:

Då tycker jag inte att du skall köpa den. När det gäller sådana lite udda saker så tycker jag att man skall kunna kräva att man får testa det innan. Om du absolut inte får testa innan så kan du ju fråga dig själv om säljaren har något att dölja. Du skall dock vara en seriös spekulant om du går så långt.

/Jonas

Håller i princip med dig. I detta fall är det dock en antikaffär som säljer kameran. Med andra ord betalar man för att kameran ser fin ut och är gammal och inte för hur den fungerar!

Att prova så att slutare etc. fungerar kan jag ju dock göra i affären. Men att testa om objektivet är något att ha kräver att jag laddar kameran (i mörkrum) o.s.v. Med andra ord måste jag i sådana fall låna kameran från affären...

Hälsningar
Fredrik

Äsh! Tusan, klipp till och prova. Procam har ju en massa 9x12:are men där får du betala minst sju tusen för en gammal goding. 800 låter rysligt billigt. Om gluggen är kass spelar ingen roll, det är bara spännande.
Kom ihåg att den garanterat inte är gjord för färgfilm. Lätt att man glömmer det, men de gamla kamerorna med tillhörande gluggar är väldigt enkelt bygda rent optiskt. Färgerna kan därför bli lite annorlunda.

Storformat...ännu en gång

Tänkte återigen fråga om någon känner till någon storformatskamera som går att få tag i relativt billigt och som ändå är ok? Jag är intresserad av formaten 4x5", 18x24 cm eller 8x10". Den får gärna vara gammal (typ 1940-1960-tal) och helst kosta mindre än 4-5000 kr.

/ Fredrik

Vet inte om de har kvar den, men på en kuriosaaffär (=junkaffär) på S:t Eriksgatan hade de länge en kamera uppställd i fönstret som såg ut att vara 8x10 tum eller något i de domänerna. Minns inte vad affären heter men det är på den ojämna sidan av S:t Eriksgatan och mellan Karlbergsvägen och Vanadisvägen. Jag tror inte att kameran hade någon möjlighet till förställning överhuvudtaget, så där får du förlita dig till det gigantiska skärpedjupet hos 300 mm-objektivet eller vad det nu är. Och den är garanterat äldre än 1940-tal.

Det låter som en kamera jag skulle kunna vara intresserad av. Problemet är att affären finns i Stockholm (eller har jag fel?) och jag i Göteborg! Du känner inte till något om lite nyare storformatare?

/ Fredrik

Kolla in LP-fotos auktioner förresten. Det verkar finnas mycket intressant där, och man kan se slutpriserna på objekt från tidigare auktioner för att skaffa sig ett grepp om vad grejerna går för. Hittar du något intressant i katalogen är det säkert värt att åka upp för auktionen, eller kanske skicka nån bulvan.

Såg nu bl a att de hade sålt ett Super Angulon 90/8 för 1800 kr :-(

Jo, deras kataloger har jag gått igenom. Problemet är bara att jag inte vet något om kamerorna eller objektiven. Vet du t.ex. något om Szabad eller Arca Swiss?

/ Fredrik

Arca Swiss? Jag har aldrig sett någon av deras grejer men den värdeladdning varumärket har i min knopp är kvalitet. Har svårt att tro att de skulle göra dåliga kameror när de gör världens bästa kulled.

Szabad låter (med samma brist på erfarenhet) som storformatarnas motsvarighet till min Kiev 88 ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar