Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor volym bilder ska bli mindre!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Sitter med ca 1200 bildfiler i storleken 300dpi, 20x30cm, som ska bli små/mindre. Att göra det bild per bild ser jag inte som en alltför uppfriskande historia. Har PS och jobbar i MAC.
Undrar sålunda om det finns någon som är mer haj på hur detta effektivt och enkelt skulle gå till. Förminska alla bilder på en gång eller liknande.
Är inte så insatt i macron för PS eller sånt utan behöver hjälp!! Den slutliga bilden ska vara 72 dpi och ca 5-600kb stor.
Tacksam för all hjälp!!

I photoshop elements 3 som jag använder finns det "Bearbeta flera filer" ligger i arkiv menyn där kan man förminska alla bilder i en mapp

vet att man kan bestämma storlek och dpi där

Hjälp, jag har fastnat!!

Hej igen....

Sitter och nöter med macro och får det inte riktigt att funka. Det är nog när macrot ska spara som det lite galet! När jag spelar in macrot så vet jag inte vad jag ska avsluta med riktigt - Spara som är logiskt, men om jag använder den öppna bilden och Spara som så blir det ju bara kopior av den första bilden... eller?? Kan någon beskriva exakt hur man gör eller vad jag gör för fel i slutet av macrot.

Tack Magnus för du fick mig att "inse" värdet med macro i PS!!!

Fredérick

Re: Hjälp, jag har fastnat!!

[email protected] skrev:
Hej igen....

Sitter och nöter med macro och får det inte riktigt att funka. Det är nog när macrot ska spara som det lite galet! När jag spelar in macrot så vet jag inte vad jag ska avsluta med riktigt - Spara som är logiskt, men om jag använder den öppna bilden och Spara som så blir det ju bara kopior av den första bilden... eller?? Kan någon beskriva exakt hur man gör eller vad jag gör för fel i slutet av macrot.

Tack Magnus för du fick mig att "inse" värdet med macro i PS!!!

Fredérick

Det har att göra med de inställningar du gör i "gruppera" kommandot. Om du har ett kommando inspelat i makrot där du sparar bilden i en viss mapp, skall du kryssa i "ignorera spara som", annars blir det fel.

När jag spelar in ett liknande makro öppnar jag upp en bild, startar inspelningen och gör det jag ska med den och stoppar makrot. Alltså spelar jag inte in nåt öppna eller spara kommando. Då behöver jag inte tänka på att kryssa i några rutor när jag vill gruppera sen.

Viktigt att välja en målmapp som INTE är identiskt med källmappen dock. Annars sparar man över bilderna i källmappen.

Yippie!! Det funkar!!

Det funkar!!

Jag gjorde macrot utan "öppna" och "spara som" och det funkade klockrent! Tusen tack för att jag sparat 10-tals timmar med manuellt fibblande och sparande....

Nu blir jag en "macro"-freak antar jag!!

Tack för alla svar!

Fredérick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar