Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor skiland

Produkter
(logga in för att koppla)

myrsloken

Medlem
Hejja undrar hur stor skilnad det är mellan
Nikon Objektiv AF 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED AF-S och 18-135 kitobjektivet om man bortser från VR samt zoomomfånget?
 
Inte mycket alls om du avser de optiska egenskaperna. 18-200:an svagaste område är just över 135 mm. Bägge gluggarna lider av distortion. Mig stör det inte men det finns människor som har svårt med det. Överväg 18-200 om du kan. VR är guld värt......Speciellt som bägge dessa gluggar behöver bländas ner ett eller ett par steg för att ge max. Två stegs nerbländning betyder runt 5,6-11 beroende på brännvidd och det är inte mycket att skryta med och slutartiderna blir lätt rätt långa och då är VR ovärderligt...
 
Har kört mitt kitobjektiv nästan 30 dagar och kännt på det men blir nog att jag lämnar tillbaka det (öppet köp) och skaffar mig ett 18-200 som allround glugg då jag vill åt VR nu när man börjar bli gammal och skakig : P

Tack för svaret Mankan
 
myrsloken skrev:
Har kört mitt kitobjektiv nästan 30 dagar och kännt på det men blir nog att jag lämnar tillbaka det (öppet köp) och skaffar mig ett 18-200 som allround glugg då jag vill åt VR nu när man börjar bli gammal och skakig : P

Tack för svaret Mankan

18-135 har inte alls samma kvalitet som 18-200 på jämförbara brännvidder men det är ju en priskillnad.

18-200 är tom lika skarpt som fina 18-70.
 
Och 18-135 har i tester fått betyget som ett av de allra skarpaste någonsin........

Likaså det ex som jag testade mot mina egna 17-55, 18-70 och 18-200. Att det sedan lider av andra optiska fel såsom distortion är en helt annan sak. Det gör 18-200 oxå.

Antingen var ditt ex av 18-135 en citron eller så har du helt enkelt fel. Läs gärna mer på http://www.bythom.com/18135lens.htm eller på http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm resp http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18135_3556/index.htm. Thom Hogans sammanfattning angående skärpan lyder som följer

"Very, very sharp. It's not easy to design a zoom lens that's sharp across all focal lengths and from edge to edge. Nikon has. "

18-200 och 18-135 är i alla test jag läst och i mina egna rätt likvärdiga rent skärpemässigt med en liten fördel för 18-135 faktiskt. Att jag sedan anser att 18-200 känns bättre byggd än 18-135 och en 18-70 är oxå en annan sak.

18-200 har inte en chans mot en frisk 18-70. 18-70 har i många test visat sig vara i stort lika bra som 17-55 f2,8 om du bara bländar ner 18-70 något. Fortfarande så är 18-200 en trevlig och i de flesta fallen tillräckligt skarp glugg. I mitt fall så ser jag en skillnad mellan 18-200 och 18-70/17-55 på en A3 utskrift. Inga stora skillnader men de finns om man letar. På skärmen är skillnaderna rätt stora.

Fortfarande så är dock bilderna från 18-200 acceptabla. Vet jag om att bilderna jag kommer att plåta ska säljas så lämnar jag 18-200 hemma. För mitt eget bruk eller vardagsfoton så är 18-200 ett excellent val och således även en frisk 18-135. Kameran jag använder är en D2X som är ökänd för att vara brutal mot sämre gluggar. När man lämnar 6MP kamerorna och börjar använda kameror med 10+MP så urskiljer sig agnarna från vetet när det gäller objektiven. Många av de jag använde med min D100 visade sig vara mindre bra på min D2X

Vad som är viktigt att komma ihåg är att alltför många gluggar idag lider av fel fokus. Alla mina gluggar utom 12-24 har jag fått lämna in på service efter köpet för att de skall prestera max. Min egen 18-200 fokuserade tex över 1,5 dm fel på 1 meters avstånd vid leverans. Allt blev oskarpt. Ditt 18-135 kanske led av detta eller???
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Och 18-135 har i tester fått betyget som ett av de allra skarpaste någonsin........

Likaså det ex som jag testade mot mina egna 17-55, 18-70 och 18-200. Att det sedan lider av andra optiska fel såsom distortion är en helt annan sak. Det gör 18-200 oxå.

Antingen var ditt ex av 18-135 en citron eller så har du helt enkelt fel. Läs gärna mer på http://www.bythom.com/18135lens.htm eller på http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm resp http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18135_3556/index.htm. Thom Hogans sammanfattning angående skärpan lyder som följer

"Very, very sharp. It's not easy to design a zoom lens that's sharp across all focal lengths and from edge to edge. Nikon has. "

18-200 och 18-135 är i alla test jag läst och i mina egna rätt likvärdiga rent skärpemässigt med en liten fördel för 18-135 faktiskt. Att jag sedan anser att 18-200 känns bättre byggd än 18-135 och en 18-70 är oxå en annan sak.

18-200 har inte en chans mot en frisk 18-70. 18-70 har i många test visat sig vara i stort lika bra som 17-55 f2,8 om du bara bländar ner 18-70 något. Fortfarande så är 18-200 en trevlig och i de flesta fallen tillräckligt skarp glugg. I mitt fall så ser jag en skillnad mellan 18-200 och 18-70/17-55 på en A3 utskrift. Inga stora skillnader men de finns om man letar. På skärmen är skillnaderna rätt stora.

Fortfarande så är dock bilderna från 18-200 acceptabla. Vet jag om att bilderna jag kommer att plåta ska säljas så lämnar jag 18-200 hemma. För mitt eget bruk eller vardagsfoton så är 18-200 ett excellent val och således även en frisk 18-135. Kameran jag använder är en D2X som är ökänd för att vara brutal mot sämre gluggar. När man lämnar 6MP kamerorna och börjar använda kameror med 10+MP så urskiljer sig agnarna från vetet när det gäller objektiven. Många av de jag använde med min D100 visade sig vara mindre bra på min D2X

Vad som är viktigt att komma ihåg är att alltför många gluggar idag lider av fel fokus. Alla mina gluggar utom 12-24 har jag fått lämna in på service efter köpet för att de skall prestera max. Min egen 18-200 fokuserade tex över 1,5 dm fel på 1 meters avstånd vid leverans. Allt blev oskarpt. Ditt 18-135 kanske led av detta eller???

Ok, jag har bara 6MP så jag duckar.

Hur artar sig detta fokusfel? Varför är det inte en folkstorm?

1.5dm på 1m är ju enormt.
 
6MP är inte så bara. Syns ingen större skillnad på en utskriven A4 och knappt ens på en A3 mellan en D200 och en D70. Plåta vidare och var glad över att dina filer inte tar upp så stor plats på hårddisken.

Fokusfelet är vanligt även hos de andra tillverkarna. Så pass vanligt så att Canon har byggt in en funktion så att användaren kan i viss mån justera det hela själv i sin senaste modell. Felet uppenbarar sig på så sätt att om du fotograferar av en liggande linjal med objektivet fullt öppet och låter kameran ställa in skärpan vid tex 10cm med hjälp av en av fokuspunkterna i sökaren. Vid granskning senare av bilden så visar det sig ofta att det verkliga fokuspunkten låg framför eller bakom den punkt som du valde. Oftast märks det bara med ljusstarkare objektiv eftersom det större skärpedjup som långsammare objektiv ger även full öppna maskerar felet. Felet har förmodligen alltid funnits men med de digitala kamerorna så har vi möjligheten att granska bilderna i 100% på skärmen vilket vi inte hade med film.

Problemet är tyvärr rätt komplext att lösa. I teorin justeras varje objektiv (enbart objektiv med inbyggd fokusmotor går att justera i Nikons värld) mot ett perfekt justerat referenskamerahus. Varje kamera justeras mot ett perfekt justerat referensobjektiv. I teorin skall dessa sedan vara fullt kompatibla med varandra. I verkligheten är det inte alltid så. Det säger ju sig själv att det referenshus som Nikon svenska har och som förmodligen är justerat mot ett hus/objektiv från Nikon Europa som i sin tur har ett hus/objektiv från Nikon Japan etc... Felen byggs på i varje steg....

Min egen utrustning har vid ett tillfälle vandrat mellan tre olika Nikonverkstäder i Sverige och huvudverkstaden i Europa som ligger i Tyskland. Alla tre hävdade att den förra verkstaden gjort fel !!! Till slut tröttnade jag på det hela och tog med mig rubbet och åkte till Lasses kameraservice i SaltsjöBoo och dom fixade hela klabbet på ett par timmar och dessutom gratis. En fantastisk servicenivå på den verkstaden.

Nu har jag tagit som vana att kolla varje nyinvestering och räknar kallt med att behöva justera det. Som sagt av mina AF-S objektiv som är 5 till antalet så var det bara 12-24 som var ok. 18-70,18-200, 17-55 och 70-200 behövde alla justeras liksom bägge mina hus: D2X och D100

Katastrof anser jag och många med mig här på FS. Det som förvånar mig är att fackpressen inte nämner detta problem med ett enda ord....
 
Mycket intressant läsning ang. "felkalibrering" etc. och än en gång tackar man för nyttig info samt snabba svar.
 
Tord. Innan du lämnar tillbaka din 18-135 så bör du kolla upp tillgången på 18-200. Den har varit en bristvara länge och jag vet inte om Nikon har lyckats få upp produktionen för att möta efterfrågan. Kötiden har bitvis varit mycket lång. Uppe i 12 månader i början och senast jag kollade var den 3-6 månader.
 
Mankan G skrev:
Katastrof anser jag och många med mig här på FS. Det som förvånar mig är att fackpressen inte nämner detta problem med ett enda ord....

Det håller jag med om, det är lika illa med sensorrengöring, jag väntar fortfarande på att en seriös fototidning i detalj skall berätta hur man gör ren sensorn själv, och testa dom prylar för ändamålet som säljs för hutlösa priser och gämföra resultatet med prylar för några tior från tex Classe i Insjön.

Själv har jag haft tur, mina objektiv fokuserar rätt med mitt hus efter nogranna tester med fokusark och linjaler.

/kent
 
Mankan G skrev:
Tord. Innan du lämnar tillbaka din 18-135 så bör du kolla upp tillgången på 18-200. Den har varit en bristvara länge och jag vet inte om Nikon har lyckats få upp produktionen för att möta efterfrågan. Kötiden har bitvis varit mycket lång. Uppe i 12 månader i början och senast jag kollade var den 3-6 månader.
Jag gav upp och köpte dyrt från Tyskland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.