Annons

"Stor" sensor i kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrCrowly

Aktiv medlem
Varför kan man inte ha en fullframe eller "stor" sensor i en kompaktkamera när man kan ha 35mm film i en kompaktkamera?
 
Sensorstorleken står i direkt proportion till priset. Hur många skulle köpa en kompakt-digitalare för 30k?
 
Ok men jag tänkte tekniskt bara.
Sen kostar inte en nikon d50/70 alt canon 300/350 inte 30K med en "stor" sensor.
Så hur mycket är prisskillnaden på en stor alt liten sensor igentligen?
 
Jag skulle kunan tänka mig att det blir väldigt svårt att få plats i en så liten kamera. En större sensor drar förmodligen mer ström vilket betyder större batteri. En analog kamera drar ju itne så mkt ström. Dessutom behöver väl en större sensor större ljusinsläpp o där med större optik.
 
Det behöver ju inte bli klumpigt. Jag tror att marknaden skulle finnas för kompakter med fast 24/2,8 och 1,5x-sensor, på samma sätt som det fanns marknad för my2 och T4 med 35/2,8.

Batterier tar inte heller stor plats idag. Batteriet i en D70/D100 är ju inte mycket större än en filmrulle och räcker till jättemånga bilder trots att de tvingas driva en del mekanik.

Jag skulle hemskt gärna ha en.

"Stor" sensor behöver ju inte vara 24x36. Det behöver ju inte ens vara 22x15 utan kanske ner i olympusstorlek. Fast jag misstänker nog att man fått ordentlig rulle på tillverkningen av 1,5x-sensorer vid det här laget, så jag tror det är en hyffsad kompromiss.
 
Galaxens President skrev:
Stor sensor skulle leda till ljussvagt eller klumpigt objektiv.

Det finns kompaktkameror för 135-film som har optik som fungerar tillsammans med film 24x36 mm, varför skulle det inte fungera med elektronisk sensor i storlek 24x36 mm istället för film med samma optik?
 
RolandM skrev:
Det finns kompaktkameror för 135-film som har optik som fungerar tillsammans med film 24x36 mm, varför skulle det inte fungera med elektronisk sensor i storlek 24x36 m istället för film med samma optik?
Lite större måste de vara. Vidvinklarna måste göras som retrofokuskonstruktioner för att funka med sensorer. Objektivet i min my2 t ex tar nästan i filmen. Det skulle ge en helt urusel bild om man ersatte filmen med en sensor.

Men jag tror trots det att marknaden finns, även om kamerorna möjligen skulle bli lite tjockare.
 
Vad är det för skillnad mellen en film och en sensor?

Tekniskt(optiskt) sett så att det inte funkar med sensor istället för film?
Eller funkar det men att sensorn visar mer "fel" än filmen?
 
De ljuskänsliga elementen i en sensor sitter i "gropar" så att de inte ser ljus som kommer från sidan. Jag tror att acceptansvinkeln brukar vara typ 30 grader. Om objektivet sitter nära sensorn blir vinkeln för stor vilket ger problem med både skärpa och ljusförluster.
 
MrCrowly skrev:
Varför kan man inte ha en fullframe eller "stor" sensor i en kompaktkamera när man kan ha 35mm film i en kompaktkamera?
I princip skulle man kunna det. Största anledningen är antagligen att stora sensorer kostar mycket pengar och marknaden för kompaktkameror är priskänslig. Rent tekniskt ser inte jag några principiella hinder i att stoppa in en FF-sensor i gammaldags kompaktkameraformat. Man skulle få anpassa sensorn och eventuellt optiken till varandra för att gå runt problemet med att CMOS-sensorer kräver mikrolinser framför varjer pixel och därmed en känd infallsvinkel på ljuset. Om man konstruerar en kompakt kamera som ej har utbytbart objektiv så kan man nog få ihop det någorlunda bra skulle jag tro. Problemet är inte lika akut med CCD eftersom dessa endast kräver bayerfilter, man jag kan tänka mig att även dessa använder mikrolinser.
 
RolandM skrev:
Det finns kompaktkameror för 135-film som har optik som fungerar tillsammans med film 24x36 mm, varför skulle det inte fungera med elektronisk sensor i storlek 24x36 mm istället för film med samma optik?

Jovist men optiken skulle inte bli lika kompakt och ljusstark. Kollar du på analogkompakter för 135 film med samma bildutsnitt och zoomomfång så är de antingen större eller betydligt ljussvagare än motsvarande digitalkompakter med pyttesensor.
 
Brejdol skrev:
Sensorstorleken står i direkt proportion till priset. Hur många skulle köpa en kompakt-digitalare för 30k?

Om du räknar typen Hexar RF, Leica M6 mfl till "kompakter" så skulle jag leva på bröd å vatten för att finansiera den,,, tror jag;)!

Mvh Niclas,
 
Galaxens President skrev:
Jovist men optiken skulle inte bli lika kompakt och ljusstark. Kollar du på analogkompakter för 135 film med samma bildutsnitt och zoomomfång så är de antingen större eller betydligt ljussvagare än motsvarande digitalkompakter med pyttesensor.


En liten bildfångstyta som är mindre än en 135-filmruta kräver en kortare brännvidd för samma bildutsnitt. Detta innebär också att skärpedjupet vid samma bländartal blir större för den mindre sensorn. För att få till samma möjlighet till korta skärpedjup som finns för bildfångstytan av storleken av en filmruta krävs stora ingångspupiller i optiken för den mindre ytan, vilket blir extremt dyra att tillverka med bra optisk kvalité.

Att jämföra dagens digitalkompakter med filmditon är att jämföra äpplen och päron i och med de optikst helt olika förutsättningarna. Det är snarare lättare att jämföra dagens digitalkompakter med Kodak disc-systemet från 80-talet med 10x8 mm filmruta, för att komma ned i samma förutsättningar som digitalkomakternas sensorer har behov av optik och optiska förutsättningar baserat på den den lilla ytan.

Kodak Disc 3100 hade en 12.5mm/f2.8 fixfokusoptik, vilket borde ge en bild som är mycket skarp från förgrund till bakgrund, på samma sätt som dagens digitalkompakter ger bilder som är skarpa från förgrund till bakgrund.

De befintliga optiksystemen anpassade för filmkompakter borde därför kunna fungera tillfredställande. Det har nämnts att hänsyn dock behöver tas till att ljus inte får falla in med mindre vinkel än 30 grader mot filmplanet. Detta utesluter säkert några av dagens filmkompakter, men prinipellt bör det hela fungera, kanske en något djupare kamera och viss justering av optiken. Effekten som den större sensorn skulle ge är bättre möjlighet att styra skärpedjupet och slippa släpa runt på en systemkamera.
 
Jag skulle kunna ge en hel del för en Digital Ixus med 1.6x sensor plus manuella inställningar och en hyfsad mätsökare. Den borde kunna göras billigare än en 350D tycker man. Jag ser inga tekniska hinder förutom att just 350D sensorn inte lämpar sig för kontinuerlig videoström om man vill ha LCD-sökare. (och det vill man ju...)
 
Jag väntar med spänning på Ricohs GR1d (GR 1 Digital) som enligt Ricohs pressmeddelande skall lanseras den 13-september: http://www.ricoh.com/r_dc/press/release/nr_gr_digital_a.html

Den analoga GR1v är en av mina absoluta favoritkameror: http://www.ricoh.co.uk/35mmCameras/gr1v.htm

Det går många rykten om hur den nya GR1 Digital kommer se ut. Min förhoppning är att den har en fast brännvid (28mm) och stor sensor, men innan Ricoh presenterar kameran är det ju svårt att veta.

Problemen med stor sensor i en kompakt digital har ju diskuterats i den här tråden: vinkeln mellan objektivets bakre lins och sensorn måste vara större än på en vanlig filmkamera. Det innebär att objektivet måste vara av sk. retrofocus-typ och att det blir större än motsvarande objektiv för film.

Jag hoppas Ricoh lyckas lösa problemet på ett bra sätt! I vilket fall som helst blir GR1d väldigt spännande tycker jag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.