Fotogenisk.se
Aktiv medlem
Lasses kameraservice vägrade ge ut några ungefärliga prisuppgifter i förhand för problemet jag hade med att spegeln inte fälldes upp helt efter 1000 bilder och därför halvladdat batteri. De ville se kameran och kunde varken såeca helrenovering eller enskilda delar, för de sa att de inte kunde säga det.
Jag skickade in min Nikonkamera D700 till Lasses kameraservice i början av april... På deras hemsida står det att de har en veckas returtid på kameror... så efter 2 veckor skrev jag till dem och bad om prisuppgiften. I bästa bilverkstadsstil vill de byta allt och ta mycket betalt.
Jag har bett dem specifiera vad som var relaterat till de problem jag upplevt... och vad det skulle kosta att byta bara det... men fick bara tillbaka som svar att Allt måste bytas. 8050 kr. Varav 3000 kr är arbetskostnad för att plocka ner kameran i molekyler.
http://www.fotogenisk.se/lks.jpg
Känns inte som en seriös firma.
Kanske man ska lösa ut kameran och skicka den till Finland ändå.
/F
--
Det är ju inte mycket till "felsökning" om man byter allt som går att byta, bara för att vara på säkra sidan. Speciellt om det är någon annan som betalar för ens egen inkompetens.
Det vore iofs surt om kameran gick sönder på annat sätt när man nyligen haft den inne på service.
/F
---
Jag skulle kunna lösa ut min D700 som funkar ok från Lasses för 200 kr, istället och köpa en till begagnad D700 för 13.000 kr... så har jag tre slit och slängkameror.
Renovera en gammal som funkar ok för 8050 kr eller köpa en i princip ny för 13.000 kr. Det är frågan.
--
Lasses blev stötta när jag antydde att de kanske inte visste vad som egentligen var fel på kameran... så de skickar den vidare till Nikon Nordic istället på eget bevåg.
Cirkus Lasse.
/F
--
Jag skrev bara:
Ja, den har gått många bilder, men det i sig behöver inte betyda att allt i kameran är slutkört.
Vad är det för slags felmeddelanden som kameran indikerat för exempelvis slutaren?
(för hon sa att de fått felmeddelanden på en massa saker)
Det känns som om ni på bilverkstadsvis försöker lura på mig att byta allt i kameran, för att ni egentligen inte vet vad som egentligen är fel med kameran.
Jag vill inte betala extra om ni det är så att ni inte kunnat lokalisera det egentliga problemet, utan byter allt som en "better safe than sorry" grej.
Vilka delar är det som är direkt relaterade till det problem jag beskrivit?
Hur många timmar ingår i de 3000 kr som ni specat?
Vad har ni för timpeng för servicen?
/F
--
(Det finns videos på youtube med en kille som plockar isär och ihop en nikonkamera på 40 minuter... så en timlön på 5000 kr vore saftigt. )
--
Jag skickade som sagt in min D700 i början av april för att laga felet med att spegeln inte fälldes upp på alla bilder efter ca 1000 bilder på samma batteri. På deras hemsida anger de att de har normalt 7 dagars servicetid på saker som skickas till dem.
En månad senare tröttnade de på mig eftersom att jag ville ha felet åtgärdat och inte helrenovera kameran, och de skickade kameran vidare till Nikon Nordic 10 maj.
Nu några veckor senare har jag fortfarande inte fått offert från Nikon Nordic. Det sägs att Sony inte har bra support, men jag ger inte mycket för Nikons support heller.
Om man tappat bort min kamera, eller vill ställa ut den på museum så får de gärna ge mig en ny.
Hur länge dröjer det innan det anses vara kriminellt dålig service?
/Fredrik
--
Efter påtryckning fick jag offert från Nikon idag, och om man jämför de auktoriserade verkstäderna här i Sverige så är det stooor skillnad.
Nikon Nordic vill ha 3400 kr för att laga min D700.
De reparerar och injusterar charge motor unit och charge plate unit, och byter gummi.
Det är bättre pris än de 8050 kr som Lasses kameraservice ville ha.
Arbetskostnaden skiljer sig mycket:
Lasses specade 3000 kr i arbetskostnad.
Nikon Nordic specade 750 kr i arbetskostnad.
Skillnaden är markant.
Det lönar sig att krångla.
/F
Jag skickade in min Nikonkamera D700 till Lasses kameraservice i början av april... På deras hemsida står det att de har en veckas returtid på kameror... så efter 2 veckor skrev jag till dem och bad om prisuppgiften. I bästa bilverkstadsstil vill de byta allt och ta mycket betalt.
Jag har bett dem specifiera vad som var relaterat till de problem jag upplevt... och vad det skulle kosta att byta bara det... men fick bara tillbaka som svar att Allt måste bytas. 8050 kr. Varav 3000 kr är arbetskostnad för att plocka ner kameran i molekyler.
http://www.fotogenisk.se/lks.jpg
Känns inte som en seriös firma.
Kanske man ska lösa ut kameran och skicka den till Finland ändå.
/F
--
Det är ju inte mycket till "felsökning" om man byter allt som går att byta, bara för att vara på säkra sidan. Speciellt om det är någon annan som betalar för ens egen inkompetens.
Det vore iofs surt om kameran gick sönder på annat sätt när man nyligen haft den inne på service.
/F
---
Jag skulle kunna lösa ut min D700 som funkar ok från Lasses för 200 kr, istället och köpa en till begagnad D700 för 13.000 kr... så har jag tre slit och slängkameror.
Renovera en gammal som funkar ok för 8050 kr eller köpa en i princip ny för 13.000 kr. Det är frågan.
--
Lasses blev stötta när jag antydde att de kanske inte visste vad som egentligen var fel på kameran... så de skickar den vidare till Nikon Nordic istället på eget bevåg.
Cirkus Lasse.
/F
--
Jag skrev bara:
Ja, den har gått många bilder, men det i sig behöver inte betyda att allt i kameran är slutkört.
Vad är det för slags felmeddelanden som kameran indikerat för exempelvis slutaren?
(för hon sa att de fått felmeddelanden på en massa saker)
Det känns som om ni på bilverkstadsvis försöker lura på mig att byta allt i kameran, för att ni egentligen inte vet vad som egentligen är fel med kameran.
Jag vill inte betala extra om ni det är så att ni inte kunnat lokalisera det egentliga problemet, utan byter allt som en "better safe than sorry" grej.
Vilka delar är det som är direkt relaterade till det problem jag beskrivit?
Hur många timmar ingår i de 3000 kr som ni specat?
Vad har ni för timpeng för servicen?
/F
--
(Det finns videos på youtube med en kille som plockar isär och ihop en nikonkamera på 40 minuter... så en timlön på 5000 kr vore saftigt. )
--
Jag skickade som sagt in min D700 i början av april för att laga felet med att spegeln inte fälldes upp på alla bilder efter ca 1000 bilder på samma batteri. På deras hemsida anger de att de har normalt 7 dagars servicetid på saker som skickas till dem.
En månad senare tröttnade de på mig eftersom att jag ville ha felet åtgärdat och inte helrenovera kameran, och de skickade kameran vidare till Nikon Nordic 10 maj.
Nu några veckor senare har jag fortfarande inte fått offert från Nikon Nordic. Det sägs att Sony inte har bra support, men jag ger inte mycket för Nikons support heller.
Om man tappat bort min kamera, eller vill ställa ut den på museum så får de gärna ge mig en ny.
Hur länge dröjer det innan det anses vara kriminellt dålig service?
/Fredrik
--
Efter påtryckning fick jag offert från Nikon idag, och om man jämför de auktoriserade verkstäderna här i Sverige så är det stooor skillnad.
Nikon Nordic vill ha 3400 kr för att laga min D700.
De reparerar och injusterar charge motor unit och charge plate unit, och byter gummi.
Det är bättre pris än de 8050 kr som Lasses kameraservice ville ha.
Arbetskostnaden skiljer sig mycket:
Lasses specade 3000 kr i arbetskostnad.
Nikon Nordic specade 750 kr i arbetskostnad.
Skillnaden är markant.
Det lönar sig att krångla.
/F