Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)
Greppet på min D300 är fruktat skön att hålla i. Så det är synd att det ska släppa. Jag har lyckats dämpa sönderfallet med silvertejp, så det har hållit sig på plats på detta vis i ett år.
Min gamla analoga F801 lossnade aldrig gummit på.
 
Köpte min Nikon V1 i februari och märkte häromdagen att gummiringen på normalzoomen buktade. Jag blev ju naturligtvis besviken över att materialet inte håller sig som det ska, redan efter ca 3 månader. Sökte lite och hittade denna tråden, ville bara lägga till min erfarenhet.
Har haft den med mig i princip varje dag (varsamt skyddad), men jag lider i alla fall inte av handsvett, utan tvärtom har ganska torra händer.
Telezoomen, som jag inte använt så mycket är fortfarande helt OK

/Anders
 
Samma problem med min D700

Gummidelen som innehåller FX-märket har svällt upp och lossnat i kanten. Frågade Nikon vad en ny del skulle kosta. De ville ha 280 kr för just den delen. Det tycker jag var dyrt. Beställde istället från Alibaba.com i Kina. Ficka alla fyra gummidelarna för 56$, dvs 365 kr. Det tog visserligen 40 dagar, men allting kom. FX-delen passade helt perfekt. Mycket enkelt att byta var det. Alla delarna ser ut som originalen.
 
Köpte min Nikon V1 i februari och märkte häromdagen att gummiringen på normalzoomen buktade. Jag blev ju naturligtvis besviken över att materialet inte håller sig som det ska, redan efter ca 3 månader. Sökte lite och hittade denna tråden, ville bara lägga till min erfarenhet.
Har haft den med mig i princip varje dag (varsamt skyddad), men jag lider i alla fall inte av handsvett, utan tvärtom har ganska torra händer.
Telezoomen, som jag inte använt så mycket är fortfarande helt OK

/Anders

Vill bara meddela att jag lämnade in objektivet och fick tillbaka ett helt nytt! Alltså inte bara nytt gummi..

/Anders
 
Vill bara meddela att jag lämnade in objektivet och fick tillbaka ett helt nytt! Alltså inte bara nytt gummi..

/Anders

I stort sätt alla gummidetaljer har svällt och blivit för stora på mina välanvända Nikon-prylar. Beträffande objektiv kan det vara bra att tänka på att speciellt längre optik uppvisar ibland stora skillnader mellan exemplaren (bildkvalitet/skärpa). När zoom-ringen på mitt mycket skarpa 70-200/2,8VR började svälla skulle jag aldrig vilja ha ett nytt (sämre??) utan köpte mycket billigt en ny originalring på ebay. Funderar även på att klä om min gamla D2X med ebay-gummi;)

/Stephan
 
Samma problem med min F5

Hej

Gammal tråd, jag vet.

Men, går det att byta gummiklädsel på min Nikon F5 fortfarande. Var gör man det i så fall?
Har inte använt kameran på 20 år och satte precis i en rulle i kameran. Har bytt en gång tidigare runt 2003.

Tacksam för svar.

//MN
 
Samma problem med min F5

Hej

Gammal tråd, jag vet.

Men, går det att byta gummiklädsel på min Nikon F5 fortfarande. Var gör man det i så fall?
Har inte använt kameran på 20 år och satte precis i en rulle i kameran. Har bytt en gång tidigare runt 2003.

Tacksam för svar.

//MN
Det finns nog inga reservdelar att få tag på längre till F5. Har du gamla gummit kvar så försök limma dit det. Original är det dubbelhäftande "tejp". Det är tillskurna bitar med något 3M adhesiv på. Jag kommer inte ihåg vilken beteckning det var på den nu men det går att söka fram om man vill ha samma som original.
Anledningen till att gummit ska gå att få av lätt är att det sitter skruvar under som behöver kommas åt vid service. Man brukar få ny gummiklädsel vid service men det lär inte gälla så gamla kameror. Jag hade två F5 ett tag men sålde båda. Den sista lyckades jag få gummit på plats igen efter att ha varit inne och rengjort kontakterna i "kommandohjulen". Jag hade en F100 som saknade gummigrepp. Kunde inte hitta gummi till den så jag sålde den utan.
 
Senast ändrad:
Det kan ju vara så att det har med kemin i ens handsvett att göra. Gummit sväller ju inte bara av sig självt, utan det är en kemisk process som beror på något utomstående. Och sväller det så kommer det att lossna, förr eller senare.

Det är väl inte bara handsvett utan all möjlig annan påverkan. Har någon varit i Norrland :) Hur vanligt är det inte att även en fotograf kladdar på sig myggolja eller av andra skäl har olämpliga ämnen på händerna när man har sin kamera i händerna.

Sedan är det en helt annan sak att det också länge funnits hur många varianter av gummi som helst. Även om jag nästan helt glömt den materiallära som jag en gång läste som blivande flygtekniker så minns jag att Kisel eller silikongummi som klarar högre temperaturer än annat gummi inte ens klarade att utsättas för vatten utan att svälla. Så det man möjligen kan klandra Nikon för är att de slarvat med "materialläran".

Nedan en länk till Wikipedia kring olika typer av gummis olika egenskaper:

Gummi – Wikipedia


Det finns ett antal olika typer av gummi som är känsliga för olja precis som naturgummi men även gummi som är särskilt framtaget för att inte påverkas av olja, ens vid höga temperaturer men så finns även gummi som blir mer känsligt för olja om det utsätts för värme. Så det finns säkert en hel del olika faktorer som faktiskt påverkar även det gummi som Nikon använt till kameragreppen. Det kunde ju vara bra att veta kanske vilken typ av gummi de faktiskt använt för då kanske man kunde tänka på det som användare.
 
Det är väl inte bara handsvett utan all möjlig annan påverkan. Har någon varit i Norrland :) Hur vanligt är det inte att även en fotograf kladdar på sig myggolja eller av andra skäl har olämpliga ämnen på händerna när man har sin kamera i händerna.

Sedan är det en helt annan sak att det också länge funnits hur många varianter av gummi som helst. Även om jag nästan helt glömt den materiallära som jag en gång läste som blivande flygtekniker så minns jag att Kisel eller silikongummi som klarar högre temperaturer än annat gummi inte ens klarade att utsättas för vatten utan att svälla. Så det man möjligen kan klandra Nikon för är att de slarvat med "materialläran".

Nedan en länk till Wikipedia kring olika typer av gummis olika egenskaper:

Gummi – Wikipedia


Det finns ett antal olika typer av gummi som är känsliga för olja precis som naturgummi men även gummi som är särskilt framtaget för att inte påverkas av olja, ens vid höga temperaturer men så finns även gummi som blir mer känsligt för olja om det utsätts för värme. Så det finns säkert en hel del olika faktorer som faktiskt påverkar även det gummi som Nikon använt till kameragreppen. Det kunde ju vara bra att veta kanske vilken typ av gummi de faktiskt använt för då kanske man kunde tänka på det som användare.
Eftersom gummiklädseln är en "förbrukningsvara", åtminstone för de som regelbundet servar sina kameror, så kanske de (nikon) tagit medelvägen beträffande materialval. Men olyckor händer i arbetet. Nikon F6 innehöll ju någon giftig detalj som fick bytas ut.
 
Det är väl inte bara handsvett utan all möjlig annan påverkan. Har någon varit i Norrland :) Hur vanligt är det inte att även en fotograf kladdar på sig myggolja eller av andra skäl har olämpliga ämnen på händerna när man har sin kamera i händerna.

Sedan är det en helt annan sak att det också länge funnits hur många varianter av gummi som helst. Även om jag nästan helt glömt den materiallära som jag en gång läste som blivande flygtekniker så minns jag att Kisel eller silikongummi som klarar högre temperaturer än annat gummi inte ens klarade att utsättas för vatten utan att svälla. Så det man möjligen kan klandra Nikon för är att de slarvat med "materialläran".

Nedan en länk till Wikipedia kring olika typer av gummis olika egenskaper:

Gummi – Wikipedia

Det finns ett antal olika typer av gummi som är känsliga för olja precis som naturgummi men även gummi som är särskilt framtaget för att inte påverkas av olja, ens vid höga temperaturer men så finns även gummi som blir mer känsligt för olja om det utsätts för värme. Så det finns säkert en hel del olika faktorer som faktiskt påverkar även det gummi som Nikon använt till kameragreppen. Det kunde ju vara bra att veta kanske vilken typ av gummi de faktiskt använt för då kanske man kunde tänka på det som användare.
Efter den texten vet man säkert var man får tag på nytt gummi till en F5.
OBS ironi!
 
Samma problem med min F5

Hej

Gammal tråd, jag vet.

Men, går det att byta gummiklädsel på min Nikon F5 fortfarande. Var gör man det i så fall?
Har inte använt kameran på 20 år och satte precis i en rulle i kameran. Har bytt en gång tidigare runt 2003.

Tacksam för svar.

//MN
Har du kollat ebay?
greppet av gummi finns i alla fall att få tag på.
lycka till!
 
Byter inte Nikon sånt längre?
Har ingen aning om hur man gör det själv, inget jag vågar mig på.

Frågan är nog inte om de gör det, utan på vilka kameror de gör det, dvs om de fortfarande lagerhåller reservdelar och om de servar modellen. F5 slutade tillverkas för nästan 20 år sedan*, så jag misstänker att man inte har mycket att hämta där.

*Troligen mer i praktiken, då det säkert såldes från lager på slutet.
 
Det börjar bli dags att byta gummi på min D810. Någon som vet vart man kan vända sig för att få tag i originaldelar?

Har mailat Nikon utan framgång, fick bara det vanliga svaret att produkten måste skickas in osv.
 
Det börjar bli dags att byta gummi på min D810. Någon som vet vart man kan vända sig för att få tag i originaldelar?

Har mailat Nikon utan framgång, fick bara det vanliga svaret att produkten måste skickas in osv.
Dyrt men det finns...
 
ANNONS