ANNONS
Annons

Stop- och fixval

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har skaffat mig lite mörkrummsutrustning och redan lekt med lite gamla negativ som framkallats på fotolabb i förstoringsapparaten och nu måste jag nog säga att jag tror att jag är fast, det var som magi på hög nivå! ;)
När jag skaffade grejerna fick jag med en oöppnad burk Microdol-x. Kommer nog mest köra T-max film men har en lådkamera också som tar 127 film. 127 film tillverkas ju endast av Efke idag, tror ni Microdol passar som framkallare till den? Kan även tänka mig att testa lite av efkes 25 eller 50 asas 135 filmer.

Sen måste jag ju ha stopp och fix, vad rekommenderar ni till t-max? är ju helt ny i mörkrummet och det finns så mycket att välja på...
 
Till stoppbad kan med fördel ättiksprit (isättika) användas. Finns i 12% och 25% koncetrationer att köpa i livsmedelsbutiken. Vill minnas att jag brukar späda den till ca 2% koncentration.

Jag brukade använda D-76 som framkallare av film och Kodak Polymax som fix. Till papper Kodak Polymax framkallare och fix (samma som till filmen, men annan spädning).

Papper från Agfa eller Illford.
 
Till film brukar jag köra utan stop, men med en rejäl mellansköljning. Till papper däremot är det svårt att skölja, en balja blir snabbt ganska mättad med framkallare, på bekostnad av fixets livslängd. Därför är t ex Kodaks stopp med indikator bra. Det är gult (genomskinligt i mörkrumsljus) när det är friskt, och lila (mörkt i mörkrumsljus) när det är dags att slänga.
 
Stopp badet är till för att fixet ska hålla längre.

T-max film kräver mer av fixet så det är inte fel med T-max fix.

För att snabba på sköljningen efter fixeringen så skulle jag även rekommendera Kodak Hypo Clearing Agent. Som sagt så är dom minuterna rätt långsamma.
 
Tack för era tips!

Tror jag kör med tmax fixet och HCA, får ser hur jag gör med stoppbadet.

Hur många rullar brukar ni framkalla på en gång, det lönar väl sig inte att blanda till för nån enstaka film eller hur gör ni?
 
Senast ändrad:
Så var det beställt en låda tmax fix och en påse HCA. Spännande dehär, har bunkrat upp med sv i frysen så nu ede bara att köra på.
 
Tack för era tips!

Tror jag kör med tmax fixet och HCA, får ser hur jag gör med stoppbadet.

Hur många rullar brukar ni framkalla på en gång, det lönar väl sig inte att blanda till för nån enstaka film eller hur gör ni?

Jag har färdigblandade saker jag soppar med.

Undvik stoppbad när du soppar efkes filmer, de gör dem känsligare mot repor som jag förstått det. Kör bara med vanligt vatten istället.
 
Jag har färdigblandade saker jag soppar med.

Undvik stoppbad när du soppar efkes filmer, de gör dem känsligare mot repor som jag förstått det. Kör bara med vanligt vatten istället.

Men för en som exponerar max en rulle i veckan så lönar det väl inte sig att ha färdigt blandat? Framkallaren till pappret jag har blir ju gammalt på 24h och fixet på 7 dagar. Håller film framkallare och fix sig längre?
Eller har jag missat nåt nu? är ju som sagt helt ny.
 
Vara eller icke vara...

Tack för era tips!
Tror jag kör med tmax fixet och HCA, får ser hur jag gör med stoppbadet.
Hur många rullar brukar ni framkalla på en gång, det lönar väl sig inte att blanda till för nån enstaka film eller hur gör ni?[/QUOTE]

Hej Fredrik!
Stoppbadet är något som har skivits på detta och andra forum i ändliga varianter.Efter 40-år i mörkrummet så kan jag inte förstå varför denna viktiga del av filmframkallning och kopiering skall vara så svår att förstå.Nu vet jag att jag kommer att få en rad med "vattenförespråkare" emot mig. Men för att citera Photax´s hemsida som på ett bra sätt förklarar stoppbadets funktion, alltså:
"Stoppbadet är mycket viktigt både till film och papper, dels för att avbryta framkallningen och dels se till att fixet inte kontamineras av framkallare. Om framkallare förs över till fixet försämras fixets funktion och bilderna blir inte beständiga! Användning av stoppbad minskar också risken för andra, sekundära problem."
Med allt det arbete som man lägger ned för att ta en film,soppa den själv så kan jag inte förstå varför man skall "falla ned till marken 1 meter innan mållinjen".
Så kort och gott stoppa framkallningen med ett riktigt stoppbad.Du skriver att du kommer att använda T-max film. Tänk då på att de har ett antihaloskiktet som kan vara svårt att få bort i fixeringen. Kodak själv rekommenderar sin egna Kodak T-Max fix. Eftersom jag framkallat ett antal olika s/v filmer så ser jag skillnaden. Att använda stopp och ett färskt fix är grunden gör en klar och fin film. Naturligvis är sköljningen i rätt och jämn temperatur ett måste.Jag använder också sköljtidsförkortare samt slutligen vätmedel.
Överdrivet, ja kanske det men det är ju inget fel att filmen blir bra. Möjligheten kommer ju bara en gång. Vilken typ av filmframkallare man använder är mer en smaksak eller vad man vill uppnå med filmen.
 
När det gäller Efkes filmer 25 och 50, så rekommenderas mycket svagt surt stoppbad, alt vatten. Förstår inte riktigt varför, men jag tror det har att göra med att Efke-emulsionerna är mycket tunna och inte har några härdade skickt som de flesta moderna filmer. Om baden efter den basiska framkallaren då är allt för sura direkt, kan uppsvällningar och annat ske i emulsionen. Ett neutralt eller svagt surt stoppbad, före det surare fixet, ger en långsammare anpassning och hindrar uppsvällning som kan ge skavanker och skador. För ett surt härdande fix rekommenderas också till dessa Efke-filmer, så att de blir mindre känsliga för repor. Men som sagt, härdningen bör ske stegvis och inte "chockartat". Kanske är två stoppbad att rekommendera, ett neutralt med bara vatten och sedan ett svagt surt? Icke härdande pulverfix, typ F24 och liknande, rekommenderas därför inte till Efke. Då blir filmerna mera känsliga även i torrt tillstånd.
 
När det gäller Efkes filmer 25 och 50, så rekommenderas mycket svagt surt stoppbad, alt vatten. Förstår inte riktigt varför, men jag tror det har att göra med att Efke-emulsionerna är mycket tunna och inte har några härdade skickt som de flesta moderna filmer. Om baden efter den basiska framkallaren då är allt för sura direkt, kan uppsvällningar och annat ske i emulsionen. Ett neutralt eller svagt surt stoppbad, före det surare fixet, ger en långsammare anpassning och hindrar uppsvällning som kan ge skavanker och skador. För ett surt härdande fix rekommenderas också till dessa Efke-filmer, så att de blir mindre känsliga för repor. Men som sagt, härdningen bör ske stegvis och inte "chockartat". Icke härdande pulverfix, typ F24 och liknande, rekommenderas därför inte till Efke. Då blir filmerna mera känsliga även i torrt tillstånd.

Hej Nils!
Helt rätt det du skriver.Jag har aldrig varit "vän" av Efkes filmer just för den tunna emulsionen så jag räknade inte in den i mina synpunkter om stoppbad.
 
Hej Nils!
Helt rätt det du skriver.Jag har aldrig varit "vän" av Efkes filmer just för den tunna emulsionen så jag räknade inte in den i mina synpunkter om stoppbad.

Tänkte att det kunde vara värt att ta upp eftersom Fredrik var nyfiken på just dessa filmer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar