Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stop-motion hur göra när ljus ändras?

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Hej alla glada.
Jag tänkte testa lite stop-motion i en 24h- variant genom mitt fönster.
Ett litet problem jag inte löst än är hur jag ska ställa in kameran för att få bra exponeringar på såväl nattetid som dagtid.
Normal sett rattar man lite på exponeringskompensatorn för att få det mörker / ljus som är just nu men att ha den centrerad kommer enbart ge rättexponerade bilder på dagen.

Hur gör ni?

Det är väl det som är hela grejen? Att det ska bli mörkt på natten och ljust på dagen? Eller har jag missat något?

Bra fråga. Normalt vill man ju ha kameran inställ i M-läget. Så den inte reagerar på några tillfälliga småförändringar. Annars hoppar exponeringen fram och tillbaka hela tiden, det blir inte snyggt. Har du ställt in exponeringen vid mulet och låst det, kommer det att se naturligt och bra ut fast solen bryter fram, eller?
Men över 24 tim...väljer du M blir det underexponerat på natten, väl?
A-läget - varje bild blir korrekt exponerad men ljuset kommer väl att flacka från bild till bild?

Utan att ha testat kan jag anta att vid användande av M-läget kommer exponeringarna att fungera fint en viss tid på dygnet för att snabbt bli för lusa eller för mörka. M-läget är precis som du säger bra för att ta bort mindre ljusjusteringar men i långa loppet tror jag inte på det, har jag fel möjligen?

Ett autoläge är förmodligen det bästa men är inte problemfritt.
om exponeringskompensatorn är ställd på "0" summerar den alla färger och mäter tills det blir "grått" vilket är bra på ljusa dagen. På natten vill vi inte ha "grå" utan mer "svart" vilket medför att exponeringskompensatorn borde vara runt "-2" eller liknande.

Måste jag då gå och justera den inställningen hela tiden vilket lätt kan bli konstigt (kan jag tänka mig) då man ser det i en stop-motion?

Att låsa exponeringen i M-läget och använda samma inställningar dygnet runt borde bli konstigt. Om du då får en bra bild på dagen så borde kvälls och nattbilder bli i princip kolsvarta.

Att köra på nån sorts automatik funkar ju oftast bra på dagen, men om du vill "följa" ljusets stämning så behöver du nog som sagt minska exponeringen på kväll och natt, just för att få lite mörkare bilder. Det beror ju dessutom lite på hur ditt motiv ser ut, d.v.s. hur mycket mörka ytor du har i bilden under kväll/natt.

Bracketing? Ta t.ex. fem bilder vid varje tillfälle: +2/+1/0/-1/-2 steg så borde du kunna välja ut en bild som passar?

Jörgen, Problemet är att jag vill ha det svart-mörkt på natten och inte grå/mörkröd/mörkblå-mörkt på natten.

Ett praktexempel på hur jag inte vill ha resultatet, nattbilderna är inte okej men det är okej på dagen:
http://www.digitalanthill.com/24-hour-time-lapse-project/

Undra om inte den där är tagen i typ Av, därav det "röda" på natten då slutartiderna har förlängts och kameran önskar sig det vanliga dagsljuset fast det inte finns.

Jag skulle testa med Tv och ett lämpligt valt objektiv och låst ISO. Det finurliga (hoppas jag) då blir att bländaren ju inte kan öppna upp mer än till ett visst värde, så natt blir natt men du kan styra exakt hur mörkt du vill ha den mörkaste bilden. För att bestämma hur mörkt det ska bli ska du testa nu (när det är mörkt) och ställa tiden tills du är nöjd med ljuset. Den tiden blir då vad du använder. För bäst resultat borde du nog använda ett ganska ljusstarkt objektiv för att säkra att dagsbilderna inte blir FÖR ljusa. Bländaren har ju en begränsning åt andra håller också, den kan ju inte heller minskas hur mycket som helst, 22 är std på Canon. ISO får styra helheten så kan du justera även det.

Robert, Ja bracketing är ju ett alternativ som helt klart skulle lösa probelmet!
Det jobbiga med bracketing i det här fallet är mängden bilder. Jag har en Canon som kör med 3 separate bilder. På 24h och 1 bild var 30e sec blir det 2880 bilder och med bracketing blir det 8640 bilder. Jag tänkte även använda 2 kameror, 17 280!! tjohoooo :D

Jag ska fundera på det :)

Wilelm, Bra idé. Det låter som en mer tidsparande teknik. Jag ska nog göra ett test med det först innan bracketing kommer på tal :) Frågan är dock om dagsljuset inte blir för starkt, vi får se!

Automatisk exponering i den filmen, helt klart. Syns att det flimrar sådär som det brukar göra när man använder automatik.

Måste kameran stå för sig själv hela tiden? Annars är det väl inte värre än att du framåt kvällen, om vi nu antar Wilhelms Tv-metod används, går och ställer en lagom mycket längre slutartid, så det blir så mörkt du vill det ska bli med största bländare på natten. Sen på morgonen får du välja en kortare slutartid igen, så exponeringen överlever dagen.

Han skriver ju själv att han använt A-läget för filmen:

"I put the camera to aperture priority mode and set the aperture to F4. When in this mode the camera will automatically take light readings and adjust the shutter speed so the scene is always lit correctly…ish"

Inte konstigt då att natten blir så ljus. Och så förmodligen automatisk vitbalans på det också tror jag?

Hej alla glada.
Jag tänkte testa lite stop-motion i en 24h- variant genom mitt fönster.
Ett litet problem jag inte löst än är hur jag ska ställa in kameran för att få bra exponeringar på såväl nattetid som dagtid.
Normal sett rattar man lite på exponeringskompensatorn för att få det mörker / ljus som är just nu men att ha den centrerad kommer enbart ge rättexponerade bilder på dagen.

Hur gör ni?

Ursäkta att jag är N00b och lånar tråden en snabbis, men vilken aparat kopplar du till kameran för att ta kort under 24 timmar?

I mitt fall är det min dator.
Canon-kameran levireras med ett program för att fjärrstyra kameran via usb och där kan man ange att X antal bilder med Y tid mellan varje bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar