Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fattar inte varför alla ska hålla på och ändra på ett sådant bra förslag som Janne kommit med nu. Kommer det någonsin passa oss alla i smaken? Svaret är "NEJ".
Om det nu är en för tidig morgon eller ett motiv för mycket eller för lite spelar väl ingen större roll.
Jag anmälde mig tidigt och tar det som det blir. Denna diskussion kommer att kantas av alla era nya ideer om vi inte kan finna oss i Jannes förslag eller leda ett eget fotomästerskap.
 
Powershooter skrev:
Jag fattar inte varför alla ska hålla på och ändra på ett sådant bra förslag som Janne kommit med nu. Kommer det någonsin passa oss alla i smaken? Svaret är "NEJ".
Om det nu är en för tidig morgon eller ett motiv för mycket eller för lite spelar väl ingen större roll.
Jag anmälde mig tidigt och tar det som det blir. Denna diskussion kommer att kantas av alla era nya ideer om vi inte kan finna oss i Jannes förslag eller leda ett eget fotomästerskap.

Ja skit i alla förslag/ideer som kommer in... speciellt mitt!!! Det var ett riktigt skitförslag!!!
Ska genast försöka sluta med detta otyg!
Lite naivt trodde jag att frukost var något fundamentalt för oss alla & om det samtidigt fick funktionen av en 'Gathering' för morgontrötta å pigga...ja då trodde jag logistiken var klar? Jag ber ödmjukast om ursäkt för Mitt lilla inlägg å hoppas samtidigt att alla som vill bidra med ideer i framtiden har vett å hålla käften å rätta in sig i leden... Tack för visad respons... alltid kul när solidaritetstanken får gehör :/
 
Jag hittar fortfarande ingen logik i att starta tävlingen kl 05 på morgonen. Plåtar man fåglarna kl 05 på söndagen istället är man väl lika morgonpigg då eller? Och jag gissar vilt att naturen är lika fin då.
Eftersom man inte ska ta bilderna i en viss ordning, vilket inte skulle fungera här eftersom de flesta förmodligen fuskfotar med digitala kameror och har därför inga negativ att visa upp, så finns det ingen logik i att starta kl 05.
 
Arleklint skrev:
Låt oss göra detta till något roligt :)
Visst kan vi äta frukost ihop dom som vill. Nemas problemas.

Läs allt om det hela och anmäl er här:
http://www.fotosidan.se/events/book.htm?event=89

Förlåt mitt "något" sura inlägg... klockan var mycket & jag fick skit i förgasaren... :D Choklad, smörgås, bananer & raketost åker så ned i ryggan... Det kommer bli roligt det är jag helt säker på... Mvh
 
mohei skrev:
Eftersom man inte ska ta bilderna i en viss ordning, vilket inte skulle fungera här eftersom de flesta förmodligen fuskfotar med digitala kameror och har därför inga negativ att visa upp, så finns det ingen logik i att starta kl 05.

Om man inte litar på att folk är ärliga så kan man kräva RAW-bilder och/eller EXIF-data på digitala bilder, men jag väljer att lita på folk. Det blir roligast så.

Nu är vi 11 stycken anmälda
http://www.fotosidan.se/events/book.htm?event=89
 
Vad jag menar är att eftersom man inte ska ta bilderna i en viss ordning så finns det ingen anledning att starta tävlingen kl 05 på morgonen bara för att naturen är vacker och fåglarna kvittrar just då. Jag är nästan säker på att naturen ser likadan ut kl 05 på söndagen.
Men vad vet jag, jag är ju ingen naturfotograf utan bara naturvetare.

Tävlingen kan lika gärna starta vid t ex lunch på lördagen och pågå ett dygn. Man hinner ändå med dygnets alla färgtemperaturer och djurliga aktiviteter.
Fs-medlemmar som bor längre bort, och kanske inte har tillgång till bil och då avstår från tävlingen, kan då vara med.
 
Har lite svårt att förstå varför det ska ändras på Jannes förslag.
Janne kom med idén och la upp riktlinjerna för tävlingen, tycker att det är hans fulla rätt då att hålla fast vid det han föreslagit.

Tror inte att man i andra tävlingar som arrangeras kan komma som deltagare och ändra på reglerna.
 
Tja, är det problem att ta sig ditt på morgonen kan man väl åka sent på kvällen och ta med sovsäck :D
 
Powershooter skrev:
Jag fattar inte varför alla ska hålla på och ändra på ett sådant bra förslag som Janne kommit med nu. Kommer det någonsin passa oss alla i smaken? Svaret är "NEJ".
Om det nu är en för tidig morgon eller ett motiv för mycket eller för lite spelar väl ingen större roll.
Jag anmälde mig tidigt och tar det som det blir. Denna diskussion kommer att kantas av alla era nya ideer om vi inte kan finna oss i Jannes förslag eller leda ett eget fotomästerskap.

Att förbättra en god idé ligger i allas intressen, inklusive Janne. Är tävlingen ett helt dygn så förstår inte jag heller varför man ska starta 05.00.
 
mikj skrev:
Att förbättra en god idé ligger i allas intressen, inklusive Janne. Är tävlingen ett helt dygn så förstår inte jag heller varför man ska starta 05.00.

Man får väl se det såhär också, vi får möjlighet att vara ute i naturen en trevlig morgon... samt att Janne tar sig mödan att fixa detta och ett pris *strongt!*

// Jocke
 
Jag kan inte förstå att man hakar upp sig på starttiden som är satt till kl 5 på morgonen. Om en tävling har den starttiden så tar man det eller så låter man bli att vara med, så enkelt är det.
För övrigt ett trevligt förslag från Janne, trots att jag nog befinner mig i Vilhelminafjällen när startskottet går.

Mvh
Gerhard (som har en yrkesskada, att vakna tidigt)
 
mikj skrev:
Att förbättra en god idé ligger i allas intressen, inklusive Janne. Är tävlingen ett helt dygn så förstår inte jag heller varför man ska starta 05.00.
Därför du får då två chanser att fota morgongöken. :)
Återigen, jag tycker att det helt enkelt bara är att acceptera Jannes tävlingsregler eller också pyssla med något annat den morgonen kl. 05.00.
 
Personligen skulle jag helst starta på sen eftermiddag kväll, varpå man har en chans att få en titt på området i dagljus även om man inte varit där tidigare då jag bara antar att handikappregler för folk som inte har erfarenhet av området inte kommer tillämpas. Sen var det ju det där med lokaltrafiken, vilket jag tycker är en större fråga faktiskt.

Men visst, det kanske är folk söder ifrån som kommer med bil som kan plocka upp de som inte själva har körtkort och bil.

Min Dygnsrhytm är tillräckligt konstig just nu för att jag tycker att 5 annars är en helt normal tid att plåta, sen tar man en siesta över lunchen då solen ändå ger hårda kontraster.
 
Kan man inte mötas på halva vägen?

Det vore ju trevligt om vi som bor på andra sidan stan ens hade chansen att ta oss dit. (mha andra färdmedel än bil alltså)

Personligen skulle jag behöva starta klockan 2 på morgonen vilket i sig inte skulle vara några problem MEN jag åker inte nattbuss, det gör jag bara inte. Särskilt inte till och över T-Centralen mitt i naten. Det handlar inte om lathet eller att något sånt utan om min säkerhet. Redan där faller det alltså för min del för mellan midnatt och 4-5 går bara nattbussar.

Att rodda med folk att åka tillsammans med är en fin tanke men fungerar inte alltid så enkelt. Dels kan man bo lite otillgängligt där ingen har vägarna förbi och så kan det vara så att man har respektive som jobbar vilket betyder att barn måste följa med (och barnvagn och bilbarnstol).

Jag vill inte ändra på några regler, jag vill bara att de regler som finns är genomtänkta! Är det så att Janne redan tänkt på detta och ändå tyckt att 5 på morgonen är en bra start-tid köper jag det och är med i nästa tävligt/gathering i stället!!

Ha det gott och tack för kul initiativ! (igen)

/mie
 
Det är ju bl a det jag menar med att starttiden inte är så väl vald.
Jag rekommenderar dessutom inte nattbussen till Jakobsberg. Inte heller att promenera genom området mitt i natten. Jakan tillhör de områden i Storsthlm som har många anmälda våldtäkter.
Inte ens de första morgontågen är säkra eftersom många då är på väg hem efter supandet i stan.
Jag är uppvuxen här så jag vet hur området är. Janne har bara bott här några månader. Visserligen har han jobbat här i flera år men då oftast åkt bil till och från under kontorstid.
 
jonaseriksson skrev:
och Bin Laden är fortfarande på fri fot...

Är det inte din generation som är värst?
Det är rätt låg medelålder på dom som är ute och härjar med överfall, personrån, fylla odyl.

När jag var i din ålder, strax innan dinosaurierna dog ut, var Jakan mycket lugnare. Lite gängbråk här och där kanske. Men numera springer ju ungarna omkring beväpnade och hoppar på folk helt oprovocerat. Man kan ju få en kniv i magen bara för att man inte kan bjuda på en cigarett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.