ANNONS
Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Är det inte din generation som är värst?
Det är rätt låg medelålder på dom som är ute och härjar med överfall, personrån, fylla odyl.

När jag var i din ålder, strax innan dinosaurierna dog ut, var Jakan mycket lugnare. Lite gängbråk här och där kanske. Men numera springer ju ungarna omkring beväpnade och hoppar på folk helt oprovocerat. Man kan ju få en kniv i magen bara för att man inte kan bjuda på en cigarett.

Vi kids är livsfarliga, rånar och äter upp allt som kommer i våran väg...;)

Nej, allvarligt talat. Jag förstår om du är rädd/ känner oro för våldtäktsmän och liknande. Men jag kan nästa säga helt säkert att du kan vara lugn för farliga gäng på Järvafältet 05.00 i början av maj.

//Jonas -som för inte så länge sedan blev armbågad av en gammal tant (!) på Buss 44 från Skansen.

Jag tror inte heller att ungarna är ute på Järvafältet. Det är transportsträckan dit som kan bli otrevlig. Nattbussar och promenad genom centrum.

Jag är faktiskt inte rädd för att bli överfallen. Jag har aldrig blivit påhoppad och jag tror att det beror på kroppsspråket. Ett av mina jobb är väktare (mest nätter) och det har jag jobbat som sedan 1983. Dessutom har jag ett jäkla humör. :)

Äldre människor kan också vara våldsamma men det beror ofta på sjukdomar. Själv knuffades jag omkull när jag cyklade förbi en äldre man på Valhallavägen. Han hade hund med sig så jag höll avstånd och cyklade långsamt men fick ändå en knuff.
Vad skyller ni ungar på när kniven kommer fram när man säger att man inte har cigaretter eller råkar ha en Canada Goose-jacka på sig?

mohei skrev:
Vad skyller ni ungar på när kniven kommer fram när man säger att man inte har cigaretter eller råkar ha en Canada Goose-jacka på sig?

Jag bär inte kniv, jag röker inte eller hotar andra med Canada Goose- jackor.
Men, jag tar ofta sena/tidiga bussar eller tåg hem från krogen eller vad jag nu har varit...fast är det maj och skönt väder så brukar jag för det mesta gå.
Det känns lite som att du drar alla över en kant, och det är farligt! speciellt om du jobbar som väktare...

Det här diskussionen/ dispyten känns dessutom extremt jävla mycket Off Topic. Jag tror inte det var det här som Janne hade tänkt sig när han drog igån idén om en naturfototävling, som jag tror kommer bli toppen.

Ha´re fint
/Jonas

Ja du Jonas, det var du som yrade om Bin Laden.
Jag hakade på Marie´s inlägg om säkerhet och då kom du med ditt lilla inlägg.

Men det är så att tonåringar är mer våldsamma nuförtiden och bär vapen. Jag vet inte om det beror på miljögifter eller bara dålig uppfostran.

Men för att återgå till tävlingen: starttiden kl 05 tycks hindra en och annan fs-medlem som inte har tillgång till bil att delta.
Det är en fototävling som pågår ett dygn och därför kan starttiden ändras.
Om det hade varit en fågelskådartävling (dom kvittrar visst som mest vid 05) hade starttiden varit logisk.

mohei skrev:

Mitt inlägg var ironiskt. det var kanske onödigt, ironi fungerar oftast inte i det här mediet. Fel av mig, borde tänkt mig för.
Men jag tycker ditt inlägg var tråkigt och en riktig "glädje-dödare", det tiggde verkligen om att bli dissat.

mohei skrev:

Men det är så att tonåringar är mer våldsamma nuförtiden och bär vapen. Jag vet inte om det beror på miljögifter eller bara dålig uppfostran.

Tror det mer beror på samhället som bara blir mer och mer segregerat. Varför det är så vet jag inte säkert, kanske beror det på folks ofta felaktiga uppfattning om andra människor.
En sådan uppfattning kunde jag känna i ditt inlägg, och jag var därför tvungen att säga ifrån.

När du börjar jiddra om att det är min generation som gör det farligt att vara ute, och ställer raka frågor till mig, som du inte känner det minsta, om gäng med knivar som går på oskyldiga människor. Det kändes liksom som att du beskyller mig för allt.
Det som du skriver tycker jag är både töntigt och respektlöst, nästan så du borde be om ursäkt.

/Jonas -unge som kommer vara på Järvafältet utan gäng och vapen.

mohei skrev:
Om det hade varit en fågelskådartävling (dom kvittrar visst som mest vid 05) hade starttiden varit logisk.

Starttiden är logisk, eftersom en av kategorierna är just att fota fågel.
Som naturfotograf kan jag också säga att naturen är vackrare på morgonen än mitt på dagen. Det är både klarare och finare ljus vid den tidiga tiden.

//Jonas

Om klockan 5 är den vackraste tiden på dygnet är det mest logiskt att börja och sluta vid den tiden. Då får man två chanser på 24 timmar att fånga den stunden. Hur ljust är det kl.05 i början av maj?

Mycket diskussion blev det kring starttiden.
Samma disskuterande hade det blivit vilken starttid jag än valt. Hade jag satt 15.00 som starttid hade någon sagt: "VA! Vad skall vi fota kl 15.00. Morgonen är bättre " ;)

Tävlingen startar 05.00. Den som vill vara med får ta sig dit på något sätt till den tiden och planera efter det. Det är fullt möjligt att sova på järvafältet natten före tävlingen för den som väljer det.

All info och anmälan här:
http://www.fotosidan.se/events/book.htm?event=89

Vi är nu 15 st.

/Janne

Senast ändrad:
mohei skrev:
Jag hakade på Marie´s inlägg om säkerhet och då kom du med ditt lilla inlägg.

Men för att återgå till tävlingen: starttiden kl 05 tycks hindra en och annan fs-medlem som inte har tillgång till bil att delta.
Det är en fototävling som pågår ett dygn och därför kan starttiden ändras.

Om du tycker starttiden är så jävla dålig kan du ju starta en egen tävling och acceptera att dom som är morgonpigga ställer upp i jannes tävling.

det här låter ju kul, men jag tivlar på att jag ,med mina fotokunskaper,är lämpad för tävling men det skulle ändå vara kul att delta. tidsmässigt funkar det bra för mej.
var det någon deadline för anmälan?
eller max antal deltagare?

Jag funderar också på att deltaga. Inte för att jag vet hur man fotograferar natur utan mer att det verkar vara ett roligt arrangemang.

Vi är nu 19 anmälda.

På tips från P-O Gråd har jag tagit kontakt med Lennart Blixt, som håller i bokningar av en Scoutstuga i anslutning till Säby Gård.

Jag försökte nyss boka stugan helgen 7-8 maj för att ge er möjlighet att sova där natten till Lördag och natten till Söndag.

Jag får definitivt besked om stugan är ledig i morgon.

Om vi kan boka stugan så finansierar vi den genom en medlemsavgift för alla som deltar i tävlingen.

http://www.stockholm.ssf.scout.se/stuga/38.htm

Man får tälta max två dygn, men om vi hyr stugan får alla dela på kostnaden i form av anmälningsavgift.

Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det enligt 10 §, naturvårdslagen förbjudet att:

* förstöra eller skada fast naturföremål eller ytbildning
* bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada vegetation i övrigt, till exempel genom att gräva upp ris, örter, gräs, mossor eller lavar
* störa djurlivet (till exempel genom att klättra i boträd, fånga eller döda däggdjur, fåglar, kräl- och groddjur)
* medföra hund eller katt som inte är kopplad
* elda annat än på anvisade och iordningställda platser
* tälta under längre tid än två dygn
* rida annat än på anvisade leder och områden
* framföra motordrivet fordon annat än på anvisade, för allmän trafik upplåtna, vägar (gäller även moped)
* parkera annat än på anvisade platser
* framföra motordriven farkost på Översjön och Ravalen
* anordna snitslade spår eller anordna tävlingar med fler deltagare än 100
* gå i land på Getholmen mellan 15 april och 30 juni

http://www.sollentuna.se/mod/natur/natur-jarvafaltet.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar