Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Galdr skrev:
Ja, jag har lekt med tanken att faktiska åka dit redan dagen/kvällen innan och rigga upp mitt tält och vara hobbysoldat och grejer.

Jag skickar dig ett mail, så slipper vi slösa plats i forumtråden. :)

Tänk på att du bara får slå upp tältet vid iordningställda vindskydd.

Efter tolv på lördag kan du slå upp det vid Stensjödal.

Jag återkommer i ytterliggare inlägg
 
Stiftelsen Tyresta Nationalpark

Stiftelsen har haft möte idag. Dom kan inte hindra oss från att ha vår tävling, men dom ogillar den. Orsaken är att dom är mycket rädda om djurlivet och i synnerhet tjädern.

Vi planerar trots detta att genomföra tävlingen, men om arrangemanget skulle leda till att vi i framtiden inte är välkomna till Tyresta vore det olyckligt.

Vi kommer vara väl granskade av parkförvaltningen så det är jätteviktigt att ni följer de regler vi satt opp!

För att inte störa djurlivet stryker vi motivet "valfritt djur"

I övrigt gäller de ordningsregler vi meddelat tidigare:


Följande regler är ett utdrag ur SNFS 1993:4 som gäller inom Tyresta Nationalpark.

Inom nationalparken är det förbjudet att

1. bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar

2. uppföra byggnad, vindskydd, koja eller annan anläggning

Innebär att gömsle ej får byggas. Man får inte heller provisoriskt sätta upp t.ex kamoflagenät och dylikt.

3. göra upp eld annat än på särskilt anvisad plats. Endast utlagd eller medhavd ved får därvid användas

Mycket viktigt att respektera. Vem minns inte den senaste skogsbranden.anläggning

4. tälta annat än i anslutning till vindskydd och eldstäder som anlagts av förvaltaren.

Tältning får endast ske vid Stensjödal. Vid vindskydden får ”max ett tält” sättas upp. Det är inte heller tillåtet att ”fricampa” eller ligga i sovsäck under t.ex. en gran ute i parken.
Vid Stensjödal får vi slå upp tält mellan 12.00 på lördagen och ett dygn framåt. Natten mellan fredag och lördag är platsen fullbelagd av en gymnasieskola.
Vid Stensjödal finns tillgång till ved, vatten och torrdass.anläggning

5. plocka eller gräva upp växter. Bär- och svampplockning är dock tillåten

6. på störande sätt använda radioapparat eller dylikt

7. klättra i boträd, samla insekter eller på annat sätt medvetet störa djurlivet.

Djurlivet får på inga villkor störas. Detta är nästan den viktigaste punkten. Nu på våren är djuren som känsligast för störningar.
Tjädern har i Tyresta ett av sina starkaste fästen i mellansverige, men i samband med branden har många av de viktigaste spelplatserna förstörts. Tjädern får på inga villkor störas.
”Tävlingsledningen” anser att tjäder inte får fotograferas under denna tävling. Den som bryter mot fotoförbudet eller på annat sätt stör tjädern kommer att diskvalificeras.

8. cykla i terrängen utanför anlagda vägar

9. medföra hund som inte är kopplad

10. bedriva organiserad lägerverksamhet utom på anvisad plats vid Stensjödal efter samråd med förvaltaren

11. bedriva kommersiell verksamhet.
Vår tävling är inte kommersiell och berörs således inte.

För övrigt gäller sunt förnuft.

Vi ska nog räkna med att bli övervakade av parkförvaltningen.
 
Kan vi inte lägga till en annan kategori i stället, som inte är med i kollektionen: Bästa fotograf in action? :)
 
AFE skrev:
Kan vi inte lägga till en annan kategori i stället, som inte är med i kollektionen: Bästa fotograf in action? :)

Det tycker jag låter som en intressant idé, with a twist. :)



Arleklint skrev:
4. tälta annat än i anslutning till vindskydd och eldstäder som anlagts av förvaltaren.

Tältning får endast ske vid Stensjödal. Vid vindskydden får "max ett tält" sättas upp. Det är inte heller tillåtet att "fricampa" eller ligga i sovsäck under t.ex. en gran ute i parken.
Vid Stensjödal får vi slå upp tält mellan 12.00 på lördagen och ett dygn framåt. Natten mellan fredag och lördag är platsen fullbelagd av en gymnasieskola.
Vid Stensjödal finns tillgång till ved, vatten och torrdass.anläggning.

Detta borde ju, i teorin, betyda att om man är tidig, dvs kommer på fredag kväll, så kan man iaf tälta vid ett vindskydd eller en eldstad som inte är vid just Stensjödal, eller har jag missförstått ngt?
 
Galdr skrev:
Detta borde ju, i teorin, betyda att om man är tidig, dvs kommer på fredag kväll, så kan man iaf tälta vid ett vindskydd eller en eldstad som inte är vid just Stensjödal, eller har jag missförstått ngt?

Oavsett när du kommer kan du tälta vid iordningsställda vindskydd och eldstäder. Dock får bara ett tält sättas upp, så om det är upptaget får du gå vidare.
 
Arleklint skrev:
Oavsett när du kommer kan du tälta vid iordningsställda vindskydd och eldstäder. Dock får bara ett tält sättas upp, så om det är upptaget får du gå vidare.

Jo, det hade jag räknat med... Det är lite som att leta sittplatser på pendeltåget i rusningstrafik. ;)

Vi får se hur det löser sig, men det löser sig helt säkert. =)

Angående Tyrestafolkets ogillande av tävlingen... kan det vara mer uppskattat från deras sida om man eventuellt i framtiden begränsar antalet deltagare, och kankse kör två deltävlingar istället?
Ett förslag i all välmening =)
 
Re: Stiftelsen Tyresta Nationalpark

Arleklint skrev:
Stiftelsen har haft möte idag. Dom kan inte hindra oss från att ha vår tävling, men dom ogillar den. Orsaken är att dom är mycket rädda om djurlivet och i synnerhet tjädern.

Men akut limsniff varning säger undertecknad.
Stiftelsen verkar inte ha ett uns av insikt i hur tjäder beter sig verkar det som.
Tjädrar går undan och flyger en liten bit och när allt lugnar ner sig så kommer dom tillbaka.

Hur vore det om dom la ner lite energi på alla, "ursäkta franskan", ungjävlar som åker omkring med minimopeder inne i nationalparken istället.
Jag stötte på 8 stycken i helgen när jag var och promenerade där.
Jag är tämligen övertygad att 30 naturintresserade och ansvarsfulla individer är ett betydligt mindre störande inslag än en skolklass t.ex.

Jag har växt upp i skogen i princip och skogsfåglar är inte alls så lättstörda som man kan tro.
Okunskap växer dock på träd i Tyresta verkar det som.
 
Re: Re: Stiftelsen Tyresta Nationalpark

Andreas K skrev:
Jag är tämligen övertygad att 30 naturintresserade och ansvarsfulla individer är ett betydligt mindre störande inslag än en skolklass t.ex.

Känns som du har en poäng med det. Jag tror att dom helt har missat vad vi ska göra...
 
Hur stiftelsen kommit fram till sin ståndpunkt spelar ingen roll. Det är dom som sköter parken, och vi skall anpassa oss och gå dem till mötes så långt som möjligt. Jag hoppas alla ställer upp på det, så att vi kan genomföra tävlingen.
 
Givetvis så kommer jag att följa dom regler som är uppsatta.

Jag vore dock ytterst tacksam om stiftelsen la ner energi på att få bort motorfordon från nationalparken för där har dom ingeting att göra.

Det retar gallfeber på mig att dom stör sig på våran tävling samtidigt som det kör omkring ungar på mopeder utan ljuddämpare.

Ett trevlig inslag var när jag skulle fota ett par knipor i trehörningen när dom började skjuta fyrverkeriraketer vid långsjön.
 
Själv hade jag tänkt erbjuda Stiftelsen tillgång till mina bilder gratis för att använda i reklam eller web sammanhang utan kostnad.
Dvs om jag lyckas ta några bra bilder vill säga.

Men man känner sig ouppskattad om dom säger att vi bara kommer och stör så jag får se hur jag gör.
 
Kanon

Fantastiskt att någon på denna sidan erbjuder sig att ge bort en bild. Jag gillar idiellt arbete och måsta bara ropa till att jag blir glad av sådana initiativ

Glada tillrop!

Martin
 
Är det inte möjligt att flytta tävligen till en annan plats då? Det är ju som sagt lite känsligt att ha den i en nationalpark och på våren, när det är så mycket djurliv som är känsligt, tex vid häckning. Det är det ju försvisso överallt, men här är det ju en speciell biotop.
Tråkigt om det ska hindra oss från att fokusera på fotandet och bara vara "rädda" för parkförvaltingen.
 
Det är dumt att flytta tävlingen så här nära inpå.
Om vi bara respekterar reglerna och använder vårt sunda förnuft kommer allt att fungera bra, så det är bara till att börja ladda upp! :)
 
Transportproblem!

Hej allihopa! Nu har alla mina tre taximöjligheter skitit sig! Finns det möjligtvis någon vänlig själ som har vägarna förbi bromma på lördag morgon? Jag betalar givetvis för denna gest av barmhärtighet :)

Jag har funderat på att sova ute fredag till lördag, men det är nog ingen bra idé dels vädret dels verkar det inte finnas oändligt med möjliga sovsäcksplatser. Jag vill verkligen inte komma ut så sent som 11, men jag kanske inte kommer ha något val.

/Den kollektivtrafiksutlämnade
 
Tänkte bara nämna för de som åker kollektivt och tycker att det blir lite sent att åka med första buss till Tyresta, så kan man åka till Svartbäcken (dit går det buss i stort sett hela dygnet) och sen promenera till Tyresta. Det blir ca 2 km att gå till Tyresta by.

\h
 
Låt oss försöka fixa samåkning!

Jag föreslår att alla som skall åka bil in till lördag morgon, och har plats i bilen meddelar i tråden var ni åker i från och om ni har plats för fler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.