Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholm eller Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Funderar på att flytta för att satsa på foto. Vet ej hur jag ska ta steget. Helst skulle jag vilja assa någon. Men är det kanske bättre att starta med någon utbildning. Har ingen sen tidigare.

Sen den stora frågan. Vilken stad är bäst att flytta till? Vad får man ut mest utav. Jag är intressead av mode. Är det Stockholm som gäller då. Kan räkna upp många stora fotografer i modebranschen, men alla dom håller till i Stockholm. Nån som kan namge någon från Göteborg som man skulle kunna vara hos.

Panos skrev:
har du kollat med Gamleby? www.fotoskolan.com

Stockholm har rätt bra utbildningar, vad jag hört.
www.kulturama.com

Jo jag har kollat upp Gamleby. Men helst skulle jag vilja assa någon. Vet inte om man ska flytta till Sthlm eller GTB. Beror på vart man får ut mest utav sin utbildning.

Jag var inne och kollade på kulturama. Det verkade ju bra. Men såg inte om man behövde ha jättemycket kunskaper innan.

För att läsa första året tror jag inte du behöver ha jätte stora kunskaper innan.

Att assa någon är riktigt svårt tyvärr, riktigt svårt att hitta assistent platts, tyvärr.

Första året på Kulturama kräver inte så mycket kunskaper, men du måste ha bra bilder att visa upp. Man lär sig mycket; studio, ljussättning, teknik. Andra året kräver mycket högre nivå. Kolla andra årets hemsida www.kultfoto.se

Verkar som en bra utbildning. Är det nån som har gått där som kan berätta hur det var där.

Såg att det kostade en del per termin att gå där. Är det mycket pengar eller är det jag som inte är van att se såna summor. Kanske är det så dyrt överallt.

Hej Christian.
Jag är elev på Kulturamas andra år, kallad digital bild. Det finns 12 elevplatser, 42000kr/termin, alla får varsin Mac G4 Powerbook, fri tillgång till 4 stora ateljéer, stora och bra mörkrumslabb (både färg och svart/vitt). Många av oss plåtar analogt, scannar och efterbehandlar digitalt.
Meningen med Kulturamas utbildning är att vi skall lära oss att välja den teknik som passar för jobbet. Vi använder även Hasselblad och storformat i utbildningen.

Vår utbildning är indelad i 4 stora block med inbjudna gärslärare plus fristående ämnen. Vi läser fotohistoria, färglära, Photoshop, bildanalys mm. Fokus i uppgifterna är BILD vilket jag tycker är mycket bra. De flesta eleverna i år är kostnärligt inriktade men man kan ha vilken inrikning man vill. Vi blir inte styrda in i nån fålla vilket jag tycker att många andra utbildningar verkar ha (det ser i allfall ut så när man ser deras utställningar), alla elever hos oss får utvecklas inom sin egen genre.

Lycka till!
//
Nina

Gästlärare menar jag. (Gärslärare har jag aldrig hört talas om;o))
Observera att du får behålla datorn inkl. programvaror.
//
Nina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar