Annons

"Stjärnljus-filter"

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag undrar bara vad ett sådan filter som gör så att ljuspunkter i en bild (bla lampor på natten) blir till stjärnor, heter.

Så undrar jag också vad ett filter som är grått kan vara för filter. har hittat ett här hemma och, ja, skulle vilja veta vad det är bra för :)
 
Filtret som gör "stjärnor" heter stjärnfilter :)

Det grå tror jag är till för att förändra kontrasten när man fotar s/v.
 
Stjärnfilter heter oftast bara 'star'. Ett grått filter (ND-filter) har du t.ex. om du vill ha större bländare men kortaste tiden inte räcker till. Graduerat (avtonat) gråfilter kan du ha för att balansera exponering mellan himmel och förgrund.

Minsta bländaren kan ge stjärnformade lampor etc. Prova f/22 eller f/32 med lite längre slutartid.

exempel
exempel 2
exempel 3
sista exemplet..riktigt fina med det här objektivet
 
Senast ändrad:
Det grå filtret är förmodligen ett neutraldensitetsfilter eller ett polarisationsfilter. Om ringen består av två delar som kan roteras är det det sistnämnda.

ND-filtret används för att släppa in mindre ljus för att kunna ha längre tider eller större bländare. Polarisationsfiltret dämpar reflexer vilket t ex ger grönare grönska, blåare himlar eller bättre sikt genom vatten- eller glasytor.
 
Tänkte bara tipsa om att på tradera finns det en kille som säljer just såna stjärnfilter... där kallas dem "star effect filter".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.