Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnfoto/meteorer

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man fotar stjärnor är det rätt skönt att få bort alla dessa vita prickar, det syns ju helt klart att det funkar.

Jag trodde dock skillnaden skulle vara större, har du provat att fota helt svart, dvs med locket på? Då är det inget snack om att allt som syns är störningar.

Ja, tycker jag med. Mja, ser ingen vits med att ta ett foto med locket på . Det är ju en dark frame i sig som sedan kompenseras med en dark frame.

Då har du också konstaterat att för lågiso och korta tider så behöver man inte darkframe.

8 minuter nästa...

Usch. 8 minuter exponering + 8 min dötid....Nä det får någon annan testa ;)
Det är nog inte många som kör på det sättet. De flesta tar 16 st 30s bilder och slår ihop dom.

/Stefan

Ja, tycker jag med. Mja, ser ingen vits med att ta ett foto med locket på . Det är ju en dark frame i sig som sedan kompenseras med en dark frame.

Det är för att se hur bra det funkar och du kommer få se hur stor del av "bruset" som faktiskt är statiskt och går att tabort genom dark frame. I D800-fallet funkade det över förväntan som jag skrev ovan.

Usch. 8 minuter exponering + 8 min dötid....Nä det får någon annan testa ;)
Det är nog inte många som kör på det sättet. De flesta tar 16 st 30s bilder och slår ihop dom.

/Stefan

Jo det är så jag också gör, men det var ju test vi pratade om :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar