Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Av det lilla jag hittills har studerat om astrofoto så är blandningen av konkreta, realiska och abstrakta, fantasifulla bilder lockande.
Processandet är naturligtvis intressant, men som nybörjare tar det tid och erfarenhet för att överhuvud taget få in material att processa vidare.

(För min del känns det som att valet nu står mellan att lägga ner eller gå på vilket i så fall kommer att göra ett stort hål i plånboken. Något mellanting känns avlägset)
Jag känner igen det där, jag har också svårt att göra något mellanting. Det som är positivt med astrofoto är att teleskop inte behöver kosta en förmögenhet. Jämfört med vad teleobjektiv kostar så får man en riktigt duglig refraktor för ganska lite pengar. Jag började själv med en Sky-Watcher Evostar 80 ED-DS pro (den på bilden med norrskenet ovan). Den är riktigt bra och jag kan inte direkt se någon skillnad på resultatet från den jämfört med den William Optics-triplet jag kör med nu. Mitt nuvarande teleskop, monteringen och kameran har jag köpt begagnade till en billigare summa än när jag fick för mig att jag skulle fota fåglar (det blev ingen succé!). :ROFLMAO:
Då och då så dyker det upp prylar som folk vill bli av med. Ibland till riktigt bra priser.

Min Seestar S50 är mycket ljuskänslig, så fort det börjar bli skymning solnedgången blir det omöjligt få bild, helt vitt bild. Måste vänta tills skymningsljus blir till gränsen helt mörkt, då går det. Under sommar kommer det bli hopplös. Jag fick ide! Varför inte sätt dit gråfilter eller månfilter 2" så att kamera kan hantera ljuset under sommaren. Foto av planeter eller annat. Det behöver inte vara S50, det finns många olika astrokameror. Jag vill fråga er om det går eller om ni har gjort det förut?
Daggkåpan skärmar av ströljus från sidan så att det inte träffar linsen. Som ett motljusskydd.
En ljus himmel går väl inte att göra något åt. Ett gråfilter gör allt mörkare men sänker kontrasten. Du behöver en mörkare himmel som bakgrund och kontrast till objekten. Och måste vänta tills det blir tillräckligt mörkt.
Så tänker jag.😎

Daggkåpan skärmar av ströljus från sidan så att det inte träffar linsen. Som ett motljusskydd.
En ljus himmel går väl inte att göra något åt. Ett gråfilter gör allt mörkare men sänker kontrasten. Du behöver en mörkare himmel som bakgrund och kontrast till objekten. Och måste vänta tills det blir tillräckligt mörkt.
Så tänker jag.😎
Ja, bäst är ju mörkt ute. Sommar är så långt tid, tråkigt att det samlar damm. Men många amatörer tar utmaning och försöker på dagtid. Finns flera exempel filmer eller foto hos YouTube.

Vidvinkel i astro sammanhang.
Objektiv Canon EF 200mm f2.8 (som tecknar stjärnhimmeln bättre än EF 300mm f2.8 IS).
Ikväll blev det 36 min och trackern (som jag härmed döper till "Äggklockan") klarade av 30 sekunder helt OK.

Den stora stjärnan är Rigel i Orions stjärnbild. En av våra ljusstarkaste stjärnor som lyser upp den reflekterande nebulosan Häxhuvudet.
Porträttbelysning fungerar alldes utmärkt även långt långt ut i Universum.
Även om det tar knappt 1000 år för ljuset att hitta hit.:D

Bilagor

• Rigel Witch head H1440.jpg
    Rigel Witch head H1440.jpg
    990 KB · Visningar: 10
Jo äggklocka känner jag till, men det var bra att den tickade för slutade tickandet så visst man att något var fel. Fin bild och 200mm borde väl vara ganska lätt och bra på din rigg. Finns säkert massa objekt som fungerar bra med 200mm

Vidvinkel i astro sammanhang.
Objektiv Canon EF 200mm f2.8 (som tecknar stjärnhimmeln bättre än EF 300mm f2.8 IS).
Ikväll blev det 36 min och trackern (som jag härmed döper till "Äggklockan") klarade av 30 sekunder helt OK.

Den stora stjärnan är Rigel i Orions stjärnbild. En av våra ljusstarkaste stjärnor som lyser upp den reflekterande nebulosan Häxhuvudet.
Porträttbelysning fungerar alldes utmärkt även långt långt ut i Universum.
Även om det tar knappt 1000 år för ljuset att hitta hit.:D
Det var delvis stjärnklart i natt. Hittade Witch snabbt. Lågt över horisont i svealand. Bättre i skåne tror jag. Tyvärr kom moln snabbt, ingen bild.

Solnedgången igår. Video stakning 10 min (inte samma sak som bild stakning). Planeten Merkurius, lite längre bort än solen. På väg snart bli "halv måne", allt närmare Jorden.

Bilagor

• Merkurius 31 feb.jpg
    Merkurius 31 feb.jpg
    48 KB · Visningar: 23
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto