ANNONS
Annons

stilleben, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stilleben heter still life på engelska. Stilleben innebär att man arrangerar ett antal objekt och tar en bild, t ex en fruktskål och en vinflaska m.m. Det enda som begränsar är väl fantasin.

Dessuton kan det tilläggas att det uttalas med ett långt e, och inte som jag trodde i många år som stille-ben. :)

christp skrev:
Dessuton kan det tilläggas att det uttalas med ett långt e, och inte som jag trodde i många år som stille-ben. :)

Been there, done that...

Jag uttalade också det länge somm stille-ben. Jag undrade alltid var ordet ben hade med saken att göra och varför det skulle vara stilla.

/ Marcus

Kan stilleben innehålla levande föremål då? Jag har uppfattat genren som att det handlar om döda ting, t e x en vas, en skål o s v men inte en kropp, en fluga eller dylikt. Hur är det då med blommor och sånt? Kan de kallas stilleben först när de är snittade, torkade eller inte alls (om de inte är konstgjorda?)

lotelo skrev:
Kan stilleben innehålla levande föremål då? Jag har uppfattat genren som att det handlar om döda ting, t e x en vas, en skål o s v men inte en kropp, en fluga eller dylikt. Hur är det då med blommor och sånt? Kan de kallas stilleben först när de är snittade, torkade eller inte alls (om de inte är konstgjorda?)

Kan föremål vara levande? Enligt Norstedts svenska ordbok så är ett stilleben (målad) bild av arrangerad grupp av (mindre) föremål, t.ex frukter, blommor, matvaraor, husgeråd el. likn.

växter borde väl vara liv. så ja, de kan nog inte kallas för stilleben såvida de inte är...döda.
( eller kan och kan. men om man ska va petnoga)
om de ens kan det då. är död=föremål? innebär inte föremål att det aldrig varit ett liv?

:)

Stil-leben uttalas med betoning på första stavelsen och betyder enl Nordisk Familjebok:

Ett stilleben är ett konstmotiv bestående av något stillastående, icke-levande, t.ex. ett fruktfat.

Mycket vanligt 50-tals motiv.

Lottas kommentar: Alltså borde man ha ihjäl sina blommor innan de kan bli stilleben?

Skrattar, ja Du får väl sätta dig på dom först. Svampar sparkar man loss och fotar sen .

Re: Lottas kommentar: Alltså borde man ha ihjäl sina blommor innan de kan bli stilleb

janne ö skrev:
Skrattar, ja Du får väl sätta dig på dom först. Svampar sparkar man loss och fotar sen .

Glöm bara inte att arrangera svamparna efter det att du sparkat loss dem!

Ulfs kommentar: Glöm bara inte att arrangera svamparna efter det att du sparkat loss

Dom måste ju ligga där dom hamnar. Det ska ju var naturligt *L

Re: Ulfs kommentar: Glöm bara inte att arrangera svamparna efter det att du sparkat l

janne ö skrev:
Dom måste ju ligga där dom hamnar. Det ska ju var naturligt *L

Naturligt ska det väl inte vara? Arrangerat till tusen på ett naturligt sätt ska det vara:)

Så länge det inte är väldigt snabbväxande blommor eller snabbruttnande frukt spelar det väl ingen roll om dom är levande eller inte.
Rörelseoskärpa skulle kräva ganska lång exponeringstid.

Stil leben

Hej hopp!
Tänkte bara lägga till lite onödigt vetande. Stil leben kommer från tyskan (Ett eller två "L", det minns jag inte. Borde vara två.) och betyder, precis som någon sa om den engelska översättningen, stilla liv. Det handlar helt enkelt om att gestalta sådant som normalt finns runtomkring oss i livet, men finns där mer som tillbehör... det lät konstigt. Hm... "Kan jag få svamp som tillbehör? Eller en petunia kanske?"

Hursomhelst, det levande eller döda motivet är inte det viktiga, det viktiga är är att fånga just det stilla livet. :)

Med det långa stillebenet före..

Ursäkta om jag verkar vara en "Messerschmitt". Här en snabb översättning från en tysk källa som sammanfattar vad den tekniska termen betyder inom måleriet;

..."Still-Leben: italienska "Natura morta", franska "Nature morte" (båda termerna: "död natur")
Begrepp från måleriet som avser en framställning av orörliga (!) föremål, som frukter, blommor, jaktbyten, serviser, böcker eller musikinstrument vilka efter vissa formella eller estetiska principer arrangeras av målaren.

Detta opretentiösa avsiktslösa ordnande försöker inte förmedla någon djupare betydelse utan tjänar i förstone att framhäva kompositoriska och tekniska kunskaper hos målaren. En särform av stillebenet, som ställer verklighetsavbildningen på sin spets är 'Trompe l'oeil'."...

Det finns svar på allt.. Stilleben som bildskapande med fototeknik synes här bli en mycket intrikat tolkningsuppgift. Spännande!

Tjoflöjt..

Levande eller död?

Hejsan, Mr Messerschmitt! (Kommer att tänka på Budweisser...)

Översättningen till andra begrepp säger väl en hel del om hur det är... still life, natura morte, etc. Faktum kvarstår, Leben betyder liv, existens typ. Sen är frågan om begreppet är ett begrepp som hästammar från tyska, italienska eller franska. :) Med tanke på att motiven som gestaltas och tekniken bakom det så kan man ju anta att det har med Tyskland att göra. (För att generalisera lite och sätta en fet stämpel på ett helt land!)

Din beskrivning av innehållet är desto bättre, den håller jag helt med om! Det är det jag kallar för det stilla livet runtomkring. Arrangerat eller inte, det är ett stilla liv. Eller en död natur. :)

Ska bli kul att se alla bildtolkningar med stilleben... Visst finns det att välja som kategori på bilderna?

"Das Leben besteht nicht nur aus Vergnügen. - Life isn't all beer and skittles."

Senast ändrad:
Re: Levande eller död?

Cederbom skrev:

Ska bli kul att se alla bildtolkningar med stilleben... Visst finns det att välja som kategori på bilderna?

Japp, länken i det första inlägget går till alla bilder på FS som är klassade som stilleben.

//B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar