ANNONS
Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
kanske bättre att vänta, om polisen skulle kolla upp personen vill dom kanske kolla vad andvändaren gör på snuttis.
 
Jag har fått ett svarsmail från polisen.
Jag vet inte om jag känner mig så värst mycket klokare av det, eller om jag för den delen ens känner mig nöjd med svaret...

*klistrar in*

Vi har läst ditt mail och håller med om att detta verkar mycket oseriöst. Tyvärr är det här fenomenet inte speciellt ovanligt.
Internet är ett mycket aktivt verktyg för pedofiler och liknade personer.

Vi har antecknat de uppgifter du lämnade och jämför med annan information.

Jag kan passa på och varna för att lägga ut för mycket personliga uppgifter och foto på olika webbsidor.

*slut citat*

Jag svarade givetvis att jag gärna vill ha mer information om vad dom _verkligen_ gör åt det hela.

Återkommer om jag får svar.

TACK snälla ni för allt stöd ni givit i den här situationen!

/Catarina
 
ang ip.

MSN trafik går genom MSNs server, för att se den andres IP så får du göra på det här sättet:

"Get someones IP

First you must send a large file (500 KB is enough). While sending open MS Dos prompt. When you opened this type: netstat , now you will see some IP's. Now search for the IP what is not your own IP. The only IP left is your victims IP."

Du kan ju låtsas att du skickar en bild på dottern.
Du kanske kan öva först på en kompis och se om du kan få fram dennes IP.
När du väl får fram IP't så anteckna exakt tid och datum, personen ifråga kan mycket väl ha fått en dynamisk IP och då skiljer den sig från en gång till en annan.
 
Walle skrev:
Catarina, jag tycker att du ska skicka allt som du har skickat till polisen till snuttis.se: [email protected]

Kanske tycker dom att det är så suspekt så dom stänger av användaren

Skicka till [email protected] också/istället om de inte specificerat att de vill ha sådana mail någon annanstans. Det kan göra rätt stor skillnad på hur klagomål hanteras beroende på vart man sänder dem. (IE: Kundtjänst eller hostmaster)
 
camag skrev:
Jag svarade givetvis att jag gärna vill ha mer information om vad dom _verkligen_ gör åt det hela.

INGENTING! De har varken tid, pengar eller kunskap för att ta hand om sånt här. Dessutom har personen inte ens varit i närheten av att göra sej skyldig till något brott. Än.
 
camag skrev:


*klistrar in*

Idag, kl 15:48
Lottan: hej du tycker det kanske känns lite konstigt att en tjej skriver dett Men Lotta heter jag och jobbar för min mamma som hon jobbar hos en agentur i sthlm. jag ville hjälpa henne genm att hitta nya söta tjejer som ser intresanta ut för modell jobb,självklart e jag anställd av företaget med, som heter sthlm model search e du intreserad prova på ? Är en seriös tjej och tycker du ser väldigt bra ut tjejen, intreserad så kan du lägga till mig på msn så kan vi prata mer om detta, Kram

*Slut citat*

Jo, som någon annan skrev förut, så är stavning och meningsbyggnad under all kritik!


/Catarina

Jga är inte lingvist, men lägger några kronor på att texten ovan inte är skriven av en ung tjej eller kille.
(Tror inte texten är skriven av en svensk heller, men där kan jag ha fel. Det kan vara dialektala saker och urtaskig skolgång som ligger bakom. Dyslexi eller bara slarvig hast tror jag inte på.)
Jag talar inte om stavfel. Syntax och ordval låter som om personen lärt sig prata på Sergels torg, för ett antal år sedan.
Jag har inte bott i Sverige på många år, men en ung person kallar väl inte en annan ung person för 'tjejen' - det låter ju bara så fel, eller hur!

Bra med polisanmälan. Även om det inte leder till något nu blir det i alla fall registrerat. Förr eller senare åker personen dit - och då finns din anmälan förhoppningsvis kvar i arkivet.
/Gitte
 
skelett skrev:
INGENTING! De har varken tid, pengar eller kunskap för att ta hand om sånt här. Dessutom har personen inte ens varit i närheten av att göra sej skyldig till något brott. Än.
Det är ju gångbart med ''preemptive strike'' och vem bryr sig för det där dravlet om att vara oskyldig tills motsatsen är bevisad? Nej vet du vad. Vi tar lagen i egna händer så har vi iallafall rättssäkerheten på vår sida.

Jag tycker att Catarina har gjort helt rätt.
 
jpersson skrev:
Det är ju gångbart med ''preemptive strike'' och vem bryr sig för det där dravlet om att vara oskyldig tills motsatsen är bevisad? Nej vet du vad. Vi tar lagen i egna händer så har vi iallafall rättssäkerheten på vår sida.

Jag tycker att Catarina har gjort helt rätt.

Att ingripa vid brottslighet är beundransvärt. Det är varje mans skyldighet att ta lagen i egna händer. Om alla hjälptes åt skulle detta kunna bli ett fridfullt land att leva i.

Heder åt nattvandrare, NFG, o.dyl.
 
Vill dock poängtera...

....att nattvandrare och liknande organisationer inte tar lagen i egna händer, tvärtom så uppmanas dom att bara iaktta och rapportera vid brottslig verksamhet, eller misstänkt sådan....
 
Ilan, jag håller fullständigt med dig i det men jag ser inte kopplingen till dina uppmaningar rörande den här diskussionen.
 
Hej igen
Jag undrar om ni tycker att jag skall anmäla alltihop till dom som har hand om www.snuttis.com nu - eller om jag skall vänta lite så att polisen får en vettig chans att kolla upp den här individen?

Jag har varit in och kollat där idag och "hon" finns kvar. I hennes gästbok finns det flera frågor från unga tjejer som tydligen fått liknade frågor som min dotter. Dom vill veta om det blir något med modellandet, om hon verkligen menade allvar med det hon skrev osv.

/Catarina
 
mipert skrev:
...så drar vi en påse över huvudet på den som dyker upp...
Mitt inlägg har gett upphov till några missförstånd.
Jag trodde jag överdrev så pass att det skulle framgå att jag var ironisk och inte helt positiv till tanken att ”dyka upp” vid det planerade fejkmötet.

Skulle lagt till en stor smiley förstås eller en kommentar om vad jag egentligen tyckte.
 
Lugn!
Jag förstod precis vad du menade Mikael!
Jag hörde den ironiska tonen i dina rader.

Hihi...

/Catarina
 
Ja det är nog lika bra o skicka ett mail till snuttis o förklara hur det ligger till, det kan ta lång tid om det överhuvetaget blir något av polisens utredning, och innan dess kan ju någon flicka utan en mamma som dig råka illa ut.

snuttis behåller säkert uppgifterna om personen ifråga.
 
Sådär

nu har jag skrivit ett jättelångt mail till båda adresserna ni var så vänliga och tipsade mig om [email protected] och [email protected]

Jag bifogade allt jag hade och kopierade allt "hon" skrivit till både mig och min dotter.

Nu har jag väl i alla fall gjort allt vad jag kan för att det här inte skall hända igen på samma sida åtminstone?

/Catarina
 
Catarina,
Heder åt dig som mamma!

Jag vill även skicka en hälsning till din dotter att hon är en stark tjej som gjorde helt rätt när hon pratade med dig på en gång om detta "erbjudande". Det måste innebära att hon litar på dig och ditt omdöme.

Säg gärna till henne att prata med sina kompisar också så att även de blir medvetna om att inga seriösa agenturer uppför sig på detta vis.

Jag hoppas att även min dotter kommer att ha sånt förtroende för mig när hon kommer i tonåren (det är några år kvar tills dess ;-) ).
 
Bra Catarina!

En tanke var att du eller din dotter bör varna de andra flickorna som personen i fråga har kontaktat.
 
MimE skrev:
Catarina,
Heder åt dig som mamma!

Jag vill även skicka en hälsning till din dotter att hon är en stark tjej som gjorde helt rätt när hon pratade med dig på en gång om detta "erbjudande". Det måste innebära att hon litar på dig och ditt omdöme.

Säg gärna till henne att prata med sina kompisar också så att även de blir medvetna om att inga seriösa agenturer uppför sig på detta vis.

Jag hoppas att även min dotter kommer att ha sånt förtroende för mig när hon kommer i tonåren (det är några år kvar tills dess ;-) ).

Hej Mimmi
och tack för att du skrev så fina ord!

Jag skall visa det du skrev för min dotter - hon kommer säkert också att bli glad.

/mvh Catarina
 
Walle skrev:
Bra Catarina!

En tanke var att du eller din dotter bör varna de andra flickorna som personen i fråga har kontaktat.

Jag tror att det kan vara för sent.
En person från webbsidan har redan svarat mig att dom kommer att spärra medlemmen snarast.

Då kan jag inte längre gå in i hennes gästbok för att se vilka som har frågat och undrat där.

Men men, alltid något gott i alla fall.
Personen kan inte agera under det namnet längre.

Jag fick också ett tips i svaret från snuttis (löjligt namn, jag vet!) han skrev att han tyckte att jag borde anmäla till Rädda Barnen också, för polisen gör oftast inte så mycket åt dom här problemen...

/Catarina
 
aha ok.

Jo, rädda barnen var en bra tanke! Dom kanske, till skillnad från polisen, jobbar lite mer brottsförebyggande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.