ANNONS
Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår er också, ni som vill att jag skall åka till Stockholm och slåss för min dotter.

MEN ingen skada är ju skedd, med min dotter i alla fall.

Inget ont har hänt henne, mer än att hon fått ett märkligt förslag.

Vi VET inte att det är en pedofil bakom det hela.

Jag har inte kunskap nog att snoka reda på vem som verkligen ligger bakom. Jag har inte ens ett mail från personen. Det enda jag har är ett kort samtal via msn och en hotmail-adress. Hon svarar inte på mina upprepade frågor via mail och nu har hon inte varit inloggad (med den adressen) på msn heller sedan i förrgår kväll.

Jag som tonårsmamma, känner inte att jag kan göra mer än jag gjort just nu.

Jag har dessutom annat att göra än att spåra inbillade pedofiler i Stockholm. Det känns som om det är någon annans krig från och med nu, om ni kan förstå vad jag menar?

Självklart kommer jag att vara fortsatt vaksam och fortsätta prata med mina flickor om vikten av att vara misstänksam mot främlingar, det kommer jag aldrig att kunna säga nog många gånger.

(Tack Håkan för att du tycker att jag är snäll när jag köper muffins, hihi.)

/mvh Catarina
 
incus skrev:
Det stora felet som görs här är att man skickar modellförfrågan till en minderårig. Om jag förstod rätt är flickan 14 år.

Jag tycker att alla seriösa agenturer ska ha 17-18 år som gräns. Ser faktiskt ingen som helst anledning att börja modella före det förutom med kanske någon fotograf som familjen känner väl eller träffar och då mest för privat bruk.

Att en 14-årnig för en förfrågan om att gå med i en agentur är inte helt ovanligt bland dom seriösa agenturerna. Dock brukar man inte någon börja arbeta då utan mer knuta en kontakt för samarbete och jobb längre fram.

Men själkvart är detta inte ett seriöst erbjudande som Catarina förstått.
 
Vill bara säga att det är bra att det polisanmäls TROTS att polisen inte gör något med det. Det finns ju något som heter "statistik" och den är faktiskt viktig... Det är stora mörkertal på alla brott/våldsdåd som händer i världen/Sverige, men de som jobbar med det får inte tillräckligt med resurser eftersom att det inte finns statistiska underlag.

Det är iaf så jag har uppfattat "systemet"...
 
camag skrev:
...och fortsätta prata med mina flickor om vikten av att vara misstänksam mot främlingar, det kommer jag aldrig att kunna säga nog många gånger...
Bara du inte ger dem en bild av att de onda i världen består av fula gubbar.
Mycket av det onda som drabbar oss kommer från den närmsta kretsen.
Unga flickor utnyttjas inte bara av främmande.
 
Canonliza skrev:
Av de allra flesta flickor som på något sätt utnyttjas sexuellt är förövaren någon i deras närhet/bekantskapskrets.
//Liza


Sant, men bör endå tala om att det finns vissa faror med internet, många "fula gubbar" på nätet är ju också någon som verkar normal och kanske är någons pappa osv...Men det viktigaste är väll att skapa en bra relation med sina barn så behöver man kanske inte ens tjata om faror på nätet för att ens barn skall komma till en när dom känner att något är skumt.

Jag är iofs inte pappa så vad vet jag egentligen :)
 
OldSchool skrev:
Sant, men bör endå tala om att det finns vissa faror med internet, många "fula gubbar" på nätet är ju också någon som verkar normal och kanske är någons pappa osv...Men det viktigaste är väll att skapa en bra relation med sina barn så behöver man kanske inte ens tjata om faror på nätet för att ens barn skall komma till en när dom känner att något är skumt.

Jag är iofs inte pappa så vad vet jag egentligen :)

Självklart finns det risker där med. Jag menade mest att man inte ska gå på myten av att det vanligaste är "fula gubbar".
Det är svårare att upptäcka och ta in signaler om flickor/barn som utsätts av någon i ens närhet. Det är i alla fall min erfarenhet från när jag jobbade inom Socialtjänsten.

//Liza
 
snysop skrev:
Vill bara säga att det är bra att det polisanmäls TROTS att polisen inte gör något med det. Det finns ju något som heter "statistik" och den är faktiskt viktig... Det är stora mörkertal på alla brott/våldsdåd som händer i världen/Sverige, men de som jobbar med det får inte tillräckligt med resurser eftersom att det inte finns statistiska underlag.

Det håller jag förvisso med om, men vilket brott har begåtts i det här fallet? För att en polisanmälan ska vara meningsfull så bör den nog röra ett begånget brott, annars går det inflation i statistiken.

PD
 
Brott och brott...
det som jag tyckte var ganska läskigt här var att personen bad att få se min dotter i webcam. Inte bara ansiktet, utan i helfigur, för att se hur hennes kropp såg ut.

*klistrar in*
men sedan då för att veta om jag kan ta med henne vikket jag tror så behöer jag se mer av henne innan,se hennes ansikte ur lite olika vinklar, plus henneskropps form, detta kan man göra i cam, men e inte säker på om du/hon går med på det?
*slut citat*

Där tyckte jag som mamma och vuxen att gränsen gick!

Om den här personen ställt samma fråga till många tjejer är sannolikheten stor att någon av dom inte reagerat, utan trott att det är helt normalt. Hon sätter på sin kamera och får instruktioner om hur hon skall vända och vrida på sig...

På andra sidan sitter någon snuskhummer och myser - medan en ung godtrogen tjej poserar framför sin webcamera. Allt för att kanske få ett jobb som fotomodell och tjäna stora pengar...
 
Catarina Magnusson (camag) skrev:
.........

På andra sidan sitter någon snuskhummer och myser - medan en ung godtrogen tjej poserar framför sin webcamera. Allt för att kanske få ett jobb som fotomodell och tjäna stora pengar...

... kalla kårar och ett visst illamående infinner sig när man tänker på alla dessa tjejer....

// Anders
 
Ja, det var väl just det där med webbcameran som fick mej att bli så himla upprörd!

(Jag har fortfarande inte fått något svar på mina mail och människan har inte loggat in under den adressen på msn igen.)

/Catarina
 
Simeon O skrev:
Kom att tänka på den här tråden när jag i morse läste en artikel på www.sydsvenskan.se Kolla länken nedan.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10116940

Ja, när man läser den så är det faktiskt inte så dumt att vara lite överreagerande, kanske?
Att vänta på att en person som det här ska begå brottet innan man kan anmäla, är det så man måste göra?
Be någon uppträda så att kroppsdetaljer framgår på webcam är kanske inte brottsligt - vad vet jag - men nog börjar det ju sprida sig vissa otrevliga odörer? Om det kommer in 50 anmälningar på att någon uppför sig underligt visavi unga tjejer på nätet - är det inte lättare att kolla om det är ok eller inte för en myndighet som har alla dessa trådar i sin hand?
Visst, resurser och resurser. Polisen har inte tid, råd, osv,. osv. Här i UK har det visat sig att polisen har 'jobbat hårt, men fruktlöst' i flera ÅR på att spåra personer som flytt stora skatteskulder (vi talar miljoner). Journalister har lokaliserat dom personerna på en halvtimma med hjälp av två telefonsamtal. Och tagit första tåget till Frankrike och mycket riktigt hittat dom... Det där med 'resurser' tar jag nog med en nypa salt.
Jag vet att Mipert (visst var det han?) skämtade när han sa att FS-folk skulle möta figuren på Centralen och ge honom en omgång. Men det blir ju faktiskt att man måste gillra någon slags fälla, privat, om man inte kan gå till polisen med misstankar om att det är någon som planerar ett brott? Vi kommer till civilgarden, osv.
Hur ska man göra om man som Catarina snubblar över något sådant? Ska man säga: 'Det var nog något skumt det här' och bara låta det vara? Låta någon annan gå i fällan och skatta sig lycklig över att ens egen dotter inte gjorde det?
Det är ju tyvärr ofta de svagaste, känsligaste och olyckligaste som går på sådana här saker. Förr var det ensamma damer som solochvårades, nu är det unga pubertets(och medie-)förvirrade tjejer som är målet. Man gråter invärtes.
 
camag skrev:
Jag tror att det kan vara för sent.
En person från webbsidan har redan svarat mig att dom kommer att spärra medlemmen snarast.

Då kan jag inte längre gå in i hennes gästbok för att se vilka som har frågat och undrat där.

Men men, alltid något gott i alla fall.
Personen kan inte agera under det namnet längre.

Jag fick också ett tips i svaret från snuttis (löjligt namn, jag vet!) han skrev att han tyckte att jag borde anmäla till Rädda Barnen också, för polisen gör oftast inte så mycket åt dom här problemen...

/Catarina

Be också sidan att spara all information som lagts i gästböcker då polisanmälan gjorts. Jag driver själv community, dock för dykare, men med jämna mellanrum rensas gammal information och gamla användare bort för att hålla ett aktuellt och fräscht system redo för nya användare.

Ett tips om polisen inte är snabba nog.

// Jocke
 
gitte edelman skrev:
Visst, resurser och resurser. Polisen har inte tid, råd, osv,. osv. Här i UK har det visat sig att polisen har 'jobbat hårt, men fruktlöst' i flera ÅR på att spåra personer som flytt stora skatteskulder (vi talar miljoner). Journalister har lokaliserat dom personerna på en halvtimma med hjälp av två telefonsamtal. Och tagit första tåget till Frankrike och mycket riktigt hittat dom... Det där med 'resurser' tar jag nog med en nypa salt.

Jag vet inte om någon av er varit i kontakt med polisen de senaste åren? Ringa misshandel, inbrott, förtal osv. har mycket låg prioritering. Man får vara glada om dom kommer och tar en anmälan.

Jag förstår att dom inte har någon prio på detta fall. Vad ska dom göra? Sitta och föra loggar på alla kåta små nissar som rör sig under falska identiteter och ber en tjej visa upp sig på webcam? Då får man nog mer än fördubbla den svenska poliskåren.

Jag förstår om Catarina blir förbannad och äcklad...så även jag. Men rättssamhället agerar inte utifrån dessa känslor.
 
Freddie skrev:
J
Vad ska dom göra? Sitta och föra loggar på alla kåta små nissar som rör sig under falska identiteter och ber en tjej visa upp sig på webcam?
Ja.
Jag tror just inte att det krävs så förbaskat mycket resurser. Har man ett litet register så kan man nog komma rätt långt.
Jag tror att en person som sysslar med detta har en massa trådar ute.
(Minns med ett litet leende att Tromsö-polisen sydde in två figurer till påsk för att tromsöborna skulle kunna åka till 'påskefjellet' och lämna husen i lugn och ro. Inbrotten gick ned med 70% när dom 'nissarna' satt inne och vilade sig...
Ja, det var ungefär så. Ville man sy in dom hittade men alltid något på dom, sas. Men man orkade inte jaga dom varje dag.
Det samma gäller, fast i större skala, tror jag även andra brottstyper. Ett stort antal brott med relativt få förövare. Dom här snusknissarna måste nog lägga ut många trevare för att få napp. Många tjejer ÄR varnade - av sina ängsliga föräldrar, men också av kompisar som kan vara nog så avundsjukt, eller iskallt, snabba att dra slutsatsen att tjejen i fråga inte har modell-utseende...)
 
gitte edelman skrev:
Ja.
Jag tror just inte att det krävs så förbaskat mycket resurser. Har man ett litet register så kan man nog komma rätt långt.
Jag tror att en person som sysslar med detta har en massa trådar ute.
(Minns med ett litet leende att Tromsö-polisen sydde in två figurer till påsk för att tromsöborna skulle kunna åka till 'påskefjellet' och lämna husen i lugn och ro. Inbrotten gick ned med 70% när dom 'nissarna' satt inne och vilade sig...
Ja, det var ungefär så. Ville man sy in dom hittade men alltid något på dom, sas. Men man orkade inte jaga dom varje dag.
Det samma gäller, fast i större skala, tror jag även andra brottstyper. Ett stort antal brott med relativt få förövare. Dom här snusknissarna måste nog lägga ut många trevare för att få napp. Många tjejer ÄR varnade - av sina ängsliga föräldrar, men också av kompisar som kan vara nog så avundsjukt, eller iskallt, snabba att dra slutsatsen att tjejen i fråga inte har modell-utseende...)

Ja...och jag tror polisen kontrollerar och för register. Mannen som står åtalad nu i Skåne har tidigare blivit dömd för liknande brott - vilket är vanligt. Så polisen har register på dessa personer. Brottsregister.

Man kan ju inte bara sitta och spåra och föra register på massa människor som inte begår brottsliga handlingar. Vi har register så det räcker.

Hur ska polisen agera här menar du? Spåra upp honom och låsa in honom? Eller ska fotosidans medlemmer samla sig i ett garde och slå personen gul och blå? Ska bli intressant i så fall att se om detta beslut står fast om det visar sig vara en hormonstinn 16-åring som står och väntar på dom.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.