Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
HÅller med om att det är bra att du har gjort en polisanmälan, visserligen gör dem nog inget åt den men den registreras i alla fall.

En annan idé kan var aatt du släpper han/hons msn adress så vi alla här kan mailbomba henne och ifråga sätta personens metoder.
Ett par hundra mail från upprörda FS medlemmar kanske avskräcker lite.

/Håkan
 
Håkan, finns bättre sätt än att skicka ett par hundra mail. Det är inte speciellt svårt att "råka" droppa mailadressen på en eller annan spamlista. Om den sedan råkar spridas till resten av alla spamlisterna så kan det nog bli ett par hundra spammail om dagen. Varför ska massa medlemmar ta tid åt att spamma när det finns andra fulingar som kan göra det åt en.
 
Det är härligt att se hur personen ska straffas. Såvitt jag kan se det har ingen lag brutits, det handlar ännu så länge om något moraliskt tveksamt. Och ändå har rättskaffens medlemmar på FS föreslagit att personen (som ännu är okänd) ska såväl spöas upp i en mörk gränd (det är så jag tolkar förslaget att "några av Fotosidans mer storväxta medlemmar möter upp vid perrongen") som mailbombas (förvisso ett lite mildare straff!)

Jag föreslår att nästa gång någon lägger ut en moraliskt förkastlig bild (för "slitz-aktig", konstigt föresten att den typen av bilder får massor med skit medan fetischbilder ofta hyllas), eller kanske skriver ett upprörande meddelande här på forumet (!?) så tar vi och mailbombar vederbörande (eller kanske t.o.m. spöar upp han eller henne) så att hon blir en godare människa med högre moral!
 
Ilan Rosén (skelett) skrev:
Duh nej. Det finns många eldsjälar som gärna är på plats istället.

Om vi nu ponerar att det trots alla konstigheter är en riktig agent och fotograf bakom mailet?

Hur försvarar du då mobbens agerande, för oavsett hur mycket personen framför dig skulle förneka oegentligheter tror du väl ändå inte en uppretad mobb skulle backa, och bara säga
- Ok, han säger att han inte har några skumma avsikter vi tror han........

// Anders
 
Hrm, jag har jobbat som AD assitent/formgivare på Lindex Inhousebyrå och har aldrig hört talas om dem... men de kan ju vara nya (har inte jobbat där på ett tag). Vad jag vet så använder de bara de stora modellagenturerna. Mitt tips är att höra av sig till dem som jobbar på Lindex press/informationsavdelning och kolla med dom.
 
Intressant tråd och även hur internet & communities används och hur man som förälder kan agera.

Jag tycker dock flera här överreagerar. Det ÄR ett skumt förslag. Men tyvärr kan det faktiskt låta litegrann såhär även från seriösa agenturer fast då mot några år äldre modeller. Vi vet heller inte om det är klumpigt förfarande eller om det är oseriöst och leder till någon hallick, pedofilverksamhet. Rena gissningar.

Egentligen vad är bättre med att leta modeller ute på gatan? Det är bara ett etablerat sätt där man ser seriös ut genom vara välklädd och ha ett visitkort och en välsmord käft. Kanske en stor kamera. Internet är nytt och ses som ett dåligt alternativ att kontakta andra personer?

Språket är inte så illa som en del säger, det är slarvigt språk. Något som är vanligt i sms och msn sammanhang, speciellt bland ungdomar.

Det stora felet som görs här är att man skickar modellförfrågan till en minderårig. Om jag förstod rätt är flickan 14 år.

Jag tycker att alla seriösa agenturer ska ha 17-18 år som gräns. Ser faktiskt ingen som helst anledning att börja modella före det förutom med kanske någon fotograf som familjen känner väl eller träffar och då mest för privat bruk.

Sen naturligtvis ska man alltid få ha någon med sig och få ALL information man önskar få i förväg. Jag tycker även att om man inte pratar om en direkt ersättning ska man vara försiktig med löften om framtida ersättningar, speciellt när man inte definierar vad som krävs för att få dem ersättningarna. Där luras man nog ganska rejält. Jag känner inte till någon seriös reklamföretag eller liknande som betalar en modell som är 14 år massa pengar.

Någon annan som gör?

Jag tycker bra agerat av Catarina som förälder. Som alltid när man hör all oro, misstankar och sådant om skumma fotografer så blir man ledsen över hur skamfilat fotografernas rykte blir. Därav förmodligen en del utav de kraftiga reaktionerna här och ilskan.
 
aceeo skrev:
Om vi nu ponerar att det trots alla konstigheter är en riktig agent och fotograf bakom mailet?

Hur försvarar du då mobbens agerande, för oavsett hur mycket personen framför dig skulle förneka oegentligheter tror du väl ändå inte en uppretad mobb skulle backa, och bara säga
- Ok, han säger att han inte har några skumma avsikter vi tror han........

// Anders

Hade han/hon varit seriös hade dem svarat på Catarinas frågor ochdem hade lämnat ett tel. nr en adress, hemsideadress och inte skött allt via MSN.

/Håkan
 
Det var inte det jag menade.
Utan att personen som har skickat MSN till hennes dotter är nog inte från ett seriöst företag som hon målar upp att hon är.

Sen löser man nog inte problemmet genom att en mobb kommer hem och knackar på. Men samtidigt så gör polisen inget så det kanske är ett bra alternativ ändå. Catarinas dotter kommer inte att åka upp men nästa 14-åring kanske inte är smart nog att tillfråga sina föräldrar utan åker upp på eget bevåg, vad som kan hända då vill jag inte veta, men det kan vara försent för polisen att rädda en våldtäkt, hindra en som har blivit drogad.

Visst målar jag fan på väggen men man kan inte vara nog så säker.

I och med polisen saknar resurser kommer samhället nog att leda till medborgargarden och mobbar som kommer ta lagen i egna händer.

/håkan
 
Tåget av banan

Visst tror jag också att det ingalunda rör sig om en seriös fotograf/agentur men vi kanske inte behöver förutsätta att det handlar om våldtäkter, droger. Det kan lika gärna vara (till och med troligare) någon slyngel som vill få lite tjejer och posera på webcamen.


Hur som helst tycker jag bara att det är dags att inse att vi inte har tillräckliga fakta för att förespråka eget agerande. I dessa tider får vi nog också lära oss att uppfostra våra döttrar (och söner) rätt, som mamman till dottern och tråden i det här fallet uppenbarligen har gjort.

peace
 
Enfotograf skrev:
Hade han/hon varit seriös hade dem svarat på Catarinas frågor ochdem hade lämnat ett tel. nr en adress, hemsideadress och inte skött allt via MSN.
Ponera att det verkligen är som kontaktpersonen säger: hon är en tonåring vars mamma jobbar på en modellagentur. Det är då inte osannolikt att tjejen gjort detta på eget initiativ och när hon frågar mamman om organisationsnummer kanske det blev tvärstopp därför att detta aldrig var sanktionerat. Det är också en möjlighet.

Visst kan det vara ett pervo men bör man inte göra en lite grundligare undersökning än att döma folk som pedofiler och banka dem i skallen med basebollträn baserat på några underliga chatmeddelanden?

Vid vissa typer av brottslighet verkar somliga slänga allt sunt förnuft över bord och bara vråla efter blod. Det vore trevligt om någon lite mer kvalificerad och med större möjligheter till insyn än mobben i denna tråd hanterade utredningen istället.

Catarina och hennes dotter har agerat utmärkt tycker jag!
 
Hej alla glada!

Jag måste säga att jag är imponerad över alla som engagerar sig i den här frågan!

Det har kommit fram många bra tips - och en del mindre bra...

Nu har jag just fått svar från polisen som mycket riktigt säger sig inte kunna göra så speciellt mycket:

*klistrar in*

Hej!

Tyvärr kan vi inte göra så mycket just nu. För att göra efterforskningar och spåra informationen måste vi begära personuppgifter hos de inblandade operatörerna.
I detta fall den som driver smuttis.com.

Operatörerna lämnar inte ut informationen om vi inte kan säga att den,misstänkte kan få två års fängelse. I detta fall är det inte alls troligt.

Vi sparar den här informationen och ser om de kan sammanfalla med andra fall. En polisanmälan nu, kommer tyvärr inte att leda till någon utredning

*slut citat*

Som jag sagt från allra första början, så vet vi ju egentligen ingenting om vad det här är för en person. Det _kan_ ju faktiskt vara en ung tjej som är precis den hon utger sig för att vara.

Då är det ju lite tråkigt att just jag ordnade så att hon blev spärrad på www.snuttis.com

Men jag tycker också att hon har agerat lite misstänkt i och med att hon inte vill ge mig ett telefonnummer jag kan ringa.

Att ta lagen i egna händer, det tyckrer jag är alldeles åt skogen. Jag har anmält mina misstankar till polisen och till webbsidan. Jag kommer även att ta kontakt med Rädda Barnen, men sedan för man nog försöka att lita på sina barn. Jag har pratat med mina flickor från första början när dom började vara ute på nätet. Vi har pratat om att människor ibland inte är den dom säger sig vara osv.

Jag hoppas att min dotter har lärt sig något av det här. Jag hoppas även att hon kommer till mig om det händer något konstigt igen - att hon inte tycker att jag överreagerade som en hysterisk mamma.

/mvh Catarina
 
P.R. skrev:
Ponera att det verkligen är som kontaktpersonen säger: hon är en tonåring vars mamma jobbar på en modellagentur. Det är då inte osannolikt att tjejen gjort detta på eget initiativ och när hon frågar mamman om organisationsnummer kanske det blev tvärstopp därför att detta aldrig var sanktionerat. Det är också en möjlighet.

Visst kan det vara ett pervo men bör man inte göra en lite grundligare undersökning än att döma folk som pedofiler och banka dem i skallen med basebollträn baserat på några underliga chatmeddelanden?

Vid vissa typer av brottslighet verkar somliga slänga allt sunt förnuft över bord och bara vråla efter blod. Det vore trevligt om någon lite mer kvalificerad och med större möjligheter till insyn än mobben i denna tråd hanterade utredningen istället.

Catarina och hennes dotter har agerat utmärkt tycker jag!

Jag håller med om att Catarina och dottern har agerat utmärkt.

Men med all respekt för Catarina som är en snäll och trevlig tjej som köper muffins till Håkan, vad hade ni andra gjort om det hade varit eran dotter?
Själv hade jag luskat fram vem den fysiksa personen är och konfronterad denna. Och skulle det vara allt annat än tjej som jobbar för sin mamma eller en slyngel på 14 år så hade jag nog skaffat mig en mobb och åkt till Stockholm och hälsa på. Men vi är olika om tur är.

Håkan
 
camag skrev:

Jag hoppas att min dotter har lärt sig något av det här. Jag hoppas även att hon kommer till mig om det händer något konstigt igen - att hon inte tycker att jag överreagerade som en hysterisk mamma.

/mvh Catarina

Catarina, du verkar ha en toppen dotter som kommer till dig och visar dig sitt MSN meddelande. Det är starkt av henne. Hade alla tonårsbarn gjort samma sak så hade marknaden minskat för alla oseriösa personer som vill ta kort på barn.

/håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.