Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steve Bloom - en "falsk" naturfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibland har jag upplevt det verkliga ljuset som "konstgjort", det ser märkligt ut på något sätt.Skulle jag fotografera det och lyckas fånga det ljuset är jag säker på att man skulle
tro att bilden är manipulerad i datorn.
Vad gör man då? Skall man kasta bilden för att
undika att bli mindre trovärdig som fotograf?

"Känsla och uttryck" som Tobias skrev kommer alltid gå före det realistiska för min del.
Det är inget jag kan välja, det är bara så jag är. Jag önskar för varje gång jag fotograferat att jag kunde ge uttryck för ännu mer känsla än att hålla mig till strikt verklighet.

Jag läste någonstans om en modellfotograf som sa att det kunde ta en vecka eller nåt att bara fixa ögonen i Photoshop. För mig låter det extremt överdrivet, men jag tycker ändå att det är upp till var och en vad man vill göra
med sina egna bilder.

Jag har visat Steve Blooms bilder för en hel del personer nu, bl.a jägare och människor som normalt har väldigt bestämda åsikter. Känslorna är blandade, precis som här på forumet..
Det verkar inte som de uppfattar bilderna som VÄLDIGT manipulerade och de förstår genast att det inte handlar om dokumentärbilder utan att det är FINE ART. Vill man ta till sig dessa bilder eller inte, det är väl upp till sig själv att avgöra. Jag gillar inte ALLA av Steve Blooms bilder, men jag tycker det är oerhört synd att ta avstånd ifrån dem bara för
att många av bilderna inte är realistiska.

Photoshop är ett fantastiskt verktyg och hur man använder det för sina egna bilder borde vara ett fritt val, precis som ett mixerbord och instrument, mm när man skapar musik.

Det är vad jag tycker, men jag respekterar och förstår de med andra åsikter!

//Benny

Varför är det "fult" att bearbeta bilder i Photosop eller något annat bildprogram? Det är väl ändå slutresultatet som räknas.

Kan det inte vara så att det är smak vi egentligen diskuterar här?

Kolla in amerikanska porträtt, frisyrer, klädstil etc. Tittar man på tv är det inte sällan en amerikansk "finklädd" kvinna har ett jättehår, är sönderspacklad och är iklädd minimala paltor där de oäkta tuttarna nästan ramlar ut. Allt överdrivs in absurdum och ser helt enkelt förfärligt ut.

Nu tog jag för givet att Bloom var jänkare. På hans hemsida anges en brittisk adress men karl'n kan ju ha dålig smak ändå.

/Johan

hansen2 skrev:

Nu tog jag för givet att Bloom var jänkare. På hans hemsida anges en brittisk adress men karl'n kan ju ha dålig smak ändå.

/Johan

Steve är från Sydafrika. Bor i UK...

Hmmm, han måste vara totalt värdelös som fotograf. Nä, en "äkta" naturfotograf undviker att ge sig ut i naturen alls. Han sitter förslagsvis framför datorn och kritiserar falska lögnare som Steve som bara reser omkring och plåtar värnlösa djur. Och sen dessutom har den dåliga smaken att piffa till en del av bilderna så att dom tilltalar en bredare publik och tjänar pengar på fotandet.

barret skrev:
Steve är från Sydafrika. Bor i UK...

Hmmm, han måste vara totalt värdelös som fotograf. Nä, en "äkta" naturfotograf undviker att ge sig ut i naturen alls. Han sitter förslagsvis framför datorn och kritiserar falska lögnare som Steve som bara reser omkring och plåtar värnlösa djur. Och sen dessutom har den dåliga smaken att piffa till en del av bilderna så att dom tilltalar en bredare publik och tjänar pengar på fotandet.

Öh, är inte säker på hur du tolkade mitt inlägg :)

Jag tycker i alla fall att han driver datorredigeringen för långt. På samma sätt som när en del brusreducerar sina porträttbilder så hårt att hudtonerna ser ut att vara målade.

/Johan

Nä, jag syftar inte på din tråd....(sårry)

Hela tråden menar jag. Jag syftar på att vi är många här på FS som faktiskt är mer äkta naturfotografer än Steve. Han är ju uppenbarligen helt ute och cyklar. Vem som helst kan ju ta dom bilderna....

Om igen, skapandetraditionen skilljer sig långväga från vår egen och om man ser bilderna för vad dem är tänkta att vara så finns det ju inget utrymme att klanka ned. Alltså handlar det då mer om smak och bak än vad som är rätt och fel.

(Kanske är det bara jag men jag tycker mig ana en viss knepig idealism här i tråden, en idealism som sprungit ur våra egna nationalromatiska ljusskilldringar genom tiderna).

Mvh Niclas,

Gadget skrev:

Photoshop är ett fantastiskt verktyg och hur man använder det för sina egna bilder borde vara ett fritt val, precis som ett mixerbord och instrument, mm när man skapar musik.

//Benny
Många verkar ha en märkvärdigt snäv syn på "fotografi", med en definition som tycks ha sin grund i mediets barndom och de begränsningar som fanns då. Jämförelsen med musik är intressant, hur många skulle komma på idén att spela in musik på en vaxskiva mha av en stor tratt, för att det känns mer "äkta"?

barret skrev:
Hela tråden menar jag. Jag syftar på att vi är många här på FS som faktiskt är mer äkta naturfotografer än Steve. Han är ju uppenbarligen helt ute och cyklar. Vem som helst kan ju ta dom bilderna....

Menar du verkligen det Mats;)???

För att skapa många av hans bilder så menar jag att det krävs en hög med erfarenhet och duktigt kamerahantverk. Han Är en duktig fotograf med kameran, som jag ser det.

Tror du också att ALla hans bilder är "manipulerade"? Knappast, tror jag.

Mvh Niclas, som tror att en kvalitativ *BRA* grund måste läggas i bilderna även om ting och tang skall göras i PS.

barret skrev:
Nä, jag syftar inte på din tråd....(sårry)

Även om jag inte besitter Blooms tekniska kompetens vare sig det gäller kamera eller photoshop så måste jag ju ändå ha rätt att ha en uppfattning om bilderna och kritisera dom. Det är ju ingen naturlag att högre teknisk kompetens automatiskt ger bilder med ett högre estetiskt innehåll.

För mig är Blooms bilder lite som mina ungdomsårs sammetsplanscher. Snygg yta, ja men smakfulla, nej. Problemet uppstår väl när man betraktar Bloom som en naturfotograf och inte naturfotoartist.

Någonstans måste distinktionen finnas mellan vad som kan klassas som realistisk naturfotografi (så gott det går utan att blanda in olika diafilmers förmåga att påverka färger etc), naturfotokonst och kanske fotografi över huvud taget.

Blooms bilder kan inte betraktas utifrån den klassiska naturfotografins ramar och varför skulle dom det? Han gör ju klart med att han manipulerar och påverkar sina fotografier i hög grad. Han är konstnär och besitter den friheten att kunna göra vad han vill med sina bilder.

Jag tycker inte det är mindre värt än andra konstformer men för den delen tycker jag heller inte det är särskilt tilltalande. Yta utan själ som jag uttryckte det tidigare. Fastän jag på långa vägar inte besitter hans kunskaper.

Dessa två bilder tycker jag exemplifierar vad jag tycker. De känns helt enkelt inte bra på något sätt..

http://www.stevebloom.com/images/b/001457-SB2.jpg

http://www.stevebloom.com/images/b/002551-SB1.jpg

Otroligt fina bilder,(de flesta). Tydligen är Steve både en riktigt duktig fotograf och bildbehandlare.
För mig stiger han snarare i hierarkin.

Att man sen inte gillar "manipulerade bilder" gör ju inte Steve till en bättre eller sämre fotograf ?

Vad gäller den fortsatta diskussionen om vad som är etiskt moraliskt rätt, vad som är äkta, vad som är falskt, skvätta i kemikaliebaljan eller leka med musen, orkar jag inte ge mig in på.

Laponia skrev:

Att man sen inte gillar "manipulerade bilder" gör ju inte Steve till en bättre eller sämre fotograf ?

Där håller jag med.
Verkar dock så att man "rankar" ned fotografens kamerahantverk pga att han trixar i ps, det håller inte enligt mig.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Kanske är det bara jag men jag tycker mig ana en viss knepig idealism här i tråden, en idealism som sprungit ur våra egna nationalromatiska ljusskilldringar genom tiderna.

Bruno Liljefors har väl satt naturbildsstandarden så varför ska man göra nåt annorlunda? ;D

Jag tycker fotosidans konservativa naturfotografer överdriver sin betydelse för fotografin. Deras specialintresse har stor betydelse för dom själv och deras gelikar på samma sätt som jakt har betydelse för jägare. Många naturfotografer är dessutom precis lika kommersiella som Steve Bloom och väljer motiv som säljer men det ekonomiska motivet till att fotografera verkar vara lite skamligt att diskutera med dom jag har tagit upp det med. Det är ju annars mycket så i manliga sammanhang att det helst ska göras pengar på allting och det yttersta målet här för många verkar vara att så snabbt som möjligt kunna kalla sig frilansfotograf.

Det var då ett j-la tjötande om "äkta". Ordet "äkta" kopplat till ett medelklassnöje, som t ex naturfotografering, ger för mig känslan av unken återhållsamhet, lagom s k "god smak", 1880-90-talets inskränkta nationalism ("Endast Sverige svenska rävar hava.") och oförmåga att se förbi sitt eget snäva intresseområde. Jag kan till och med sträcka mig så långt som till att påstå att "äkta" naturfoto är ett hot mot naturen då de bilder som visar hur det verkligen är ställt miljömässigt i naturen har svårt att komma fram i floden av naturromantiskt tillrättalagda bilder som "riktiga" naturfotografer producerar. Kritiserade naturfotografer som t ex Steve Bloom och Mattias Klum har förstånd att sätta sina bilder i ett sammanhang som blir begripligt och ger ett mervärde för konsumenten förutom bilden i sig. Dom har förmågan att presentera det som intresserar dom på ett sätt som gemene man utan speciellt fotointresse kan ta till sig och reflektera över. Att sen bilden som illustrerar kanske har "kitschig" känsla är i det sammanhanget inte särskilt viktigt.

Jag tycker Steve Bloom är otroligt slarvig med ljuset i sina modifierade bilder men det kanske de flesta inte bryr sig om så vem är jag att döma de som gillar hans bilder.

tormig skrev:
Jämförelsen med musik är intressant, hur många skulle komma på idén att spela in musik på en vaxskiva mha av en stor tratt, för att det känns mer "äkta"?

Det där är ju att överdriva rejält. Du får en bättre jämförelse om du tittar på de rockartister som faktiskt hellre spelar in liveskivor för att få mer äkta känsla i musiken. Det var någon annan som tog upp det där med mixning av låtar tidigare i tråden, sånt stämmer ju mest in på de typ av musik som vi kan jämföra med Blooms bilder - plastigt, ytligt, dötrist. ;-)

Precis som många andra har sagt här i tråden så anser jag att det är skillnad på att vara fotograf och att vara bildkonstnär, Bloom är ju mer bildkonstnär än fotograf. Om ni som gnäller på oss som anser att Bloom inte är en bra fotograf bara kunde inse att han är en bildkonstnär skulle mycket i den här diskussionen kunna läggas till handlingarna. Tyvärr har vi ju vissa provokatörer här på FS, folk som bara måååååste klaga på alla som inte delar deras trendiga värderingar. (Vilka ni är överlåter jag åt er själva att klura ut.) ;-)

LupoSvedese skrev:
Om ni som gnäller på oss som anser att Bloom inte är en bra fotograf bara kunde inse att han är en bildkonstnär skulle mycket i den här diskussionen kunna läggas till handlingarna.

Du har helt rätt att han är en bildkonstnär. En bra sådan (tycker jag). Men jag förstår inte riktigt att han just därför skulle vara en dålig fotograf ???

Med den logiken skulle kanske en dålig bildkonstnär vara en bra fotograf, eller......?

Din åsikt om andra människors värderingar tycker jag är intressant, men jag avstår från att kommentera den ;-)

fjalstal skrev:
Bruno Liljefors har väl satt naturbildsstandarden så varför ska man göra nåt annorlunda? ;D

Just Liljefors är väl inte någon vidare förebild för puristerna. Han målade ju på beställning av någon konsthandlare i Stockholm. Vad jag förstår så målade han (eller rent av någon assistent kanske?) bakgrunder utan djur. När sedan beställningen kom satte han dit det önskade djuret, jag tror att en räv var dyrast. Tror inte att så värst många Liljeforsmålningar kommit till ute i naturen.

Hans-C skrev:
Var Ansel Adams fotograf eller bildkonstnär? Och i så fall varför?

Han har ju ett välkännt hantverk i sina bilder.
Hans tekniker har präglat många rent dokumentära fotografer genom efterföljande tider, zon-metoden är ju inte att förkasta för den som pressar sina analoga material till max,,
Zon-metoden går ju till vissa delar att tillämpa inom det digitala ävenom det innebär stora förändringar såklart;)

Adams foton är nästan magiska i sitt tonomfång och rika detaljer,, jag ser honom som en mycket teknisk fotograf. Jag tolkar Adams som en fotograf som var Minst lika intresserad av tekniska möjligheter som det rent konstnärliga.

Jag ser honom som en "mycket teknisk fixerad konstnär";), men det är nog helt säkert pga att tiden har gått och att vi idag har ett tekniskt helt annat perspektiv på det Adams skapade.

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar