skarpedjup
Aktiv medlem
Att man försöker fånga en känsla från havet, betyder väl inte att man ljuger med en bild!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gadget skrev:
När man ser sin fru/sambo/flickvän sminkad nästa gång så får man väl ge henne en rejäl örfil och säga att "håll dig till verkligheten ditt falska stycke"...
Liax skrev:
Men när efterarbetet i en dator tar längre tid och påverkar resultatet lika mycket eller mer än vad själva fotograferingen gjorde, ja då är det inte längre ett fotografi enligt min mening. Då är man snarare inne på ett slags bildskapande. Och eftersom jag är intresserad av fotografering faller genast mitt intresse. Det är kameran och dess potential som intresserar mig, inte hur många häftiga plugins man har i PS.
Därför tycker jag att Blooms bilder är ointressanta och plastiga. Det är inte längre fotografering det handlar om.
/Joakim
Jamas skrev:
Att man försöker fånga en känsla från havet, betyder väl inte att man ljuger med en bild!
Hans-C skrev:
http://www.ulf_westerberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=256657
Är det verkligheten du skildrar i denna bilden? Knappast. Jag har bott vid havet hela mitt liv och var senast vid stranden för två timmar sen. Har aldig sett det här. Hmm..jag tror vi har hamnat i ett träsk av oärlighet där man inte kan tro på bilder längre....
Hans-C skrev:
Jag försöker påvisa det otroliga hyckleriet
Hans-C skrev:
Jag försöker påvisa det otroliga hyckleriet. Bilden är tagen med lång slutartid för att försköna bilden och förvanska verkligheten.
Niclasfoto skrev:
"Borde man inte ifrågasätta dessa fotografer om deras önskan/intention med bilderna, är dem tänkta att vara rent dokumentära eller är dem fria från olika krav på objektivitet?"
Jo, precis.
Jamas skrev:
Är våran verklighet bara ögonblick då?
Niclasfoto skrev:
Hur vet du när Bloom har suttit "för mycket" vid datorn för att det skulle kunna vara ett fotografi?
Flerparten av hans bilder ser ju inte direkt manipulerade ut enligt min uppfattning!
Mvh Niclas,
Liax skrev:
Där har du naturligtvis en mycket bra poäng. Men eftersom jag vet att han gör det, vilket han ju själv medger, så kan jag inte bortse från att en bild som ser "perfekt" ut är manipulerad. Och då svalnar mitt intresse omedelbart. Jag blir som sagt imponerad av bra bilder som är skapade med kameran. Datorkonst är inte mitt intresse helt enkelt.
/Joakim
Gadget skrev:
Jag respekterar Joakims åsikter... Jag har för länge sedan slutat att imponeras av idrottare för "är den snubben bra så är han nog dopad...."
Men vad det gäller bilder så finns det massor som är helt underbara och fotografen behöver inte vara någon "hjälte" för min del.
Michael Reichmann (Luminous Landscape) har skrivit lite om det här ämnet på hans hemsida under "Tutorials" och "What photography isn't"
//Benny
Arleklint skrev:
Man kan göra bilder på många olika sätt. Man kan måla olja, måla akvarell. Man kan jobba med airbrush och mycket mer. Sen kan man fotografera oxå.
Många bilder kan vara väldigt fina inom alla olika tekniker, men det jag är intresserad av och de bilder jag koncentrerar mig på är fotografier.
Manipulerade bilder kan vara jättefina, men det är inte fotografi, och alltså inte det som jag brinner för.
Liax skrev:
Precis vad jag menar. Fast kort och koncist formulerat!
/Joakim