forstheim
Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Precis, alla bilder är på något sätt förändrade. Mig veterligt finns det ingen 100-procentigt "ren" form av fotografi (vad nu "ren" är ?).
Vad är det som säger att så fort ett bildredigeringsprogram har använts så har det skett något fuffens ?
De flesta av oss som använder ngn form av redigeringsprogram gör inget annat än beskär, justerar kontraster och liknande av just samma anledning. Och inga konstigheter heller annat än vad som kan åstadkommas i ett vanligt analogt labb.
Vad är det som säger att en manipulation har skett när det har använts bildredigeringsprogram?
Om ngn gör sina bilder i ett analogt labb uppstår inga frågor om detta.
Att göra det jag beskrivit här ovan är inte att manipulera i ordets mening (fiffla, smussla, mygla).
Det jag däremot reagerar över är att det förutsätts att det myglats när ngt är gjort i det digitala labbet vilket oftast är baserat på fördomar och direkt fientligt mot den fotografiska utvecklingen.
/Johan
Nej, jag säger inte att det sker något mygel så fort man använder ett bildbehandlingsprogram. Jag använder själv Photoshop för att efterlikna mitt originaldia så långt som möjligt. Jag justerar färger, skärper upp, lägger på mer mättnad om det behövs osv. Men däremot förändrar jag inte någonting med hjälp av bildbehandlingsprogrammet. Jag försöker bara efterlikna originalbilden. Hade jag inte gjort det hade verkligen inte bilden liknat originalet.