Annons

Step ring gängar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

claesolof

Medlem
Hej
Har ett Fuji 60mm filterdiameter 39mm. Vill kunna använda raynox på denna. Gängan på objektivet front ligger för långt in för att kunna skruva in en step up ring så jag når 52mm eller mer. Vad göra?

Hej
Har ett Fuji 60mm filterdiameter 39mm. Vill kunna använda raynox på denna. Gängan på objektivet front ligger för långt in för att kunna skruva in en step up ring så jag når 52mm eller mer. Vad göra?

Lite konstigt, om inte det går att skruva dit en step up så borde det väl inte gå att sätta dit ett vanligt filter? Filtret ligger ju också utanför själva objektivet

Lite konstigt, om inte det går att skruva dit en step up så borde det väl inte gå att sätta dit ett vanligt filter? Filtret ligger ju också utanför själva objektivet

Nej, är skillnad. Filtergängan sitter djupt på en XF60, nåt brett iskruvat kommer att slå i bajonetten för motljusskyddet.

Filter har normalt gängor även fram så man kan sätta fler i varandra. TS kan prova med att sätta först ett UV-filter och sen step-upringen i filtret. Ser ut att kunna funka på min XF 60mm.

Senast ändrad:
Tips nr 2

Annars kan TS prova med strepring 39-43 mm Denna kanske får plats och då går raynoxlinsen att sätta på i dess filtergänga istället för att använda snap-on fästet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar