Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stena SD-76?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
jag köppte en framkallare idag som heter SD-76 och är gjord av stena. nu undrar jag om det är nån som har använt denna och hur den har burit sig åt för att framkalla sv/v film.
lite dumt att köpa något som man itne vet någonting om. Näste gång får det bli kodak d-76.

Jag använder Stenas SD-76 och använder mig visseligen av dom tider som jag tycker funkar bra för mig.
men min erfarenhet är att den är likvärdig
Kodaks D-76

ska man spä ut den eller något?
jag köppte en bruksfärdiglösning. betyder det att jag bara ska hälla i 3dl sånt för varje film? eller ska jag blanda den 1+1?

phat skrev:
ska man spä ut den eller något?
jag köppte en bruksfärdiglösning. betyder det att jag bara ska hälla i 3dl sånt för varje film? eller ska jag blanda den 1+1?
Den är identisk med Kodak D-76 och kan alltså användas både som färdig brukslösning och som utspädd 1+1.

Precis som Lenart säger är den identisk med D-76. Det är ingen hemlig blandning, det är bara det att kodak har skyddat namnet D-76, därför har dom döpt den till SD-76. Använd du den i fortsättningen också!

ok. jag köpte kanske den dyraste variantetn som fins. jag köpte en liter för 60kr! jag vill ha mer framkallare. billigare.
Men jag ska meddela er att framkallningen gick bra. nu hänger filmen på tork :] Det var skit spännande. jag framkallade TMX100 i 6min. jag chansade bara. hade ingen aning om hur länge den skulle framkallas.
tack för all hjälp. om ni har tips så kan ni ju posta dem.

Om man blandar D-76 själv så blir literspriset hyfsat då man köper 5 litersburkarna
Stena har också 5 liters dunkar som är färdigblandade

Har inte femlitersburkarna försvunnit från marknaden? Har för mig att det är påsar för 3,8 liter som gäller nu.

Jag har ingredienserna för D-76 i lager hemma, Metol, Hydrokinon, Borax och Natriumsulfit. så jag slipper köpa färdiga förpackningar. Jag blandar dock hellre Agfa 17, som blir lite billigare än D-76, och är lika bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar