Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Stearinljus + Blixt
- Trådstartare Rhobban
- Start datum
Maxell
Aktiv medlem
Ett filter som Jeppe skriver är rätt väg. Med det så får man samma färgtemperatur på blixtljuset som från det naturliga ljuset.
Om man fotograferar med digitalkamera, hur ska man då ställa vitbalansen för att behålla den varma färgtemperaturen? Sparar man i RAW så kan man ju fixa detta i efterhand, men annars - hur gör man?
Om man fotograferar med digitalkamera, hur ska man då ställa vitbalansen för att behålla den varma färgtemperaturen? Sparar man i RAW så kan man ju fixa detta i efterhand, men annars - hur gör man?
Jeppe
Aktiv medlem
Det är alltid svårt om man har två ljuskällor med olika färgtemperatur. Speciellt när det skiljer så mycket som det gör mellan stearinljus och blixt. RAW är ingen lösning på problemet, där kan man ändå bara göra det som man kan justera i kameran.
En annan lösning är att spotmäta på ansiktet och låta bilden bli som den blir. Annars kan man ljussätta med glödlampor, som har betydligt varmare temperatur än blixtljuset.
En annan lösning är att spotmäta på ansiktet och låta bilden bli som den blir. Annars kan man ljussätta med glödlampor, som har betydligt varmare temperatur än blixtljuset.
foto c@t
Medlem
Mitt tips är att köra på så lång slutartid och stor bländaröppning som möjligt samt minuskompensera blixtljuset. Kör man blixten indirekt tappar den en hel del effekt, vilket också är av värde i den beskrivna situationen.
Med digitalkamera ser man bilden direkt efter tagning. Prova, prova, prova och välj ut de/n bästa bilder/na.
Med digitalkamera ser man bilden direkt efter tagning. Prova, prova, prova och välj ut de/n bästa bilder/na.
Maxell
Aktiv medlem
Det borde väl fungera med en färgad Omni Bounce som finns här (ska kanske tillägga att jag själv inte testat detta)Tobiasl skrev:
Jag sticker in med en fråga: Finns det färdiga lösningar för att använda förgfilter framför vanliga kamerablixtar, i mitt fall en 430EX? Allt jag hittar är filter för studioblixtar.
Annars så kan man säkert använda gelativfilter och tillverka själv.