Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stearinljus + Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhobban

Medlem
Tjena

Om man ska fotografera en person med ljuset från stearinljus, så är risken att det blir lite för mörkt.

Hur kan man använda blixtljus för att lätta upp lite utan att förstöra det ljuset som stearinljusen ger?

Någon som har några tips?

/ Rhobban
 
Ett orangefilter framför blixten kanske kan ge dig lite mer stämningsbelysning. Sedan bör man nog kompensera -2 eller däromkring, för att det inte blixtljuset skall bli alltför framträdande.
 
Ett filter som Jeppe skriver är rätt väg. Med det så får man samma färgtemperatur på blixtljuset som från det naturliga ljuset.

Om man fotograferar med digitalkamera, hur ska man då ställa vitbalansen för att behålla den varma färgtemperaturen? Sparar man i RAW så kan man ju fixa detta i efterhand, men annars - hur gör man?
 
Det är alltid svårt om man har två ljuskällor med olika färgtemperatur. Speciellt när det skiljer så mycket som det gör mellan stearinljus och blixt. RAW är ingen lösning på problemet, där kan man ändå bara göra det som man kan justera i kameran.

En annan lösning är att spotmäta på ansiktet och låta bilden bli som den blir. Annars kan man ljussätta med glödlampor, som har betydligt varmare temperatur än blixtljuset.
 
Tack för svaren

Är det några speciella inställningar som man bör göra för blixten? Förrutom blixt exp. Typ slow sync?

/ Rhobban
 
Mitt tips är att köra på så lång slutartid och stor bländaröppning som möjligt samt minuskompensera blixtljuset. Kör man blixten indirekt tappar den en hel del effekt, vilket också är av värde i den beskrivna situationen.

Med digitalkamera ser man bilden direkt efter tagning. Prova, prova, prova och välj ut de/n bästa bilder/na.
 
Hej "Slow Sync" /"open flash"-teknik funkar bra. Har du manuella möjligheter så kan du testa olika instöllningar. Jag har fått bra bilder med slutartid 1 sek o lite fyllnadsblixt.
Lycka till!
Garbis
 
Tack för alla svar

Är det någon som har några bildexempel. Där de använt blixt + stearinljus?

/ Rhobban
 
Dum fråga kanske. Tänkte du bara använda ett enda (levande) ljus som huvudsakliga/dominerande ljuskälla?
 
Jag vet faktiskt inte än. Jag tror att det blir svårt att få den effekt jag söker med bara ett ljus. Tror jag får testa mig fram och försöka hitta den effekt jag letar efter.

/ Rhobban
 
Jag sticker in med en fråga: Finns det färdiga lösningar för att använda förgfilter framför vanliga kamerablixtar, i mitt fall en 430EX? Allt jag hittar är filter för studioblixtar.
 
Tobiasl skrev:
Jag sticker in med en fråga: Finns det färdiga lösningar för att använda förgfilter framför vanliga kamerablixtar, i mitt fall en 430EX? Allt jag hittar är filter för studioblixtar.
Det borde väl fungera med en färgad Omni Bounce som finns här (ska kanske tillägga att jag själv inte testat detta)
Annars så kan man säkert använda gelativfilter och tillverka själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.