Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud - vilken sort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Jag har lyckats kvadda mitt stativhuvud och behöver skaffa ett nytt. Vad är bästa typen? Kulled, pistolgrepp, tre-vägs-huvud, eller nåt annat???

Jag har ett pistolgrepp från Manfrotto som jag är mycket nöjd med! 322RC2 heter just den modellen jag har, och jag tycker den gör sitt jobb bra!

Det enda som kan böka med den är att friktionen kan vara aningen för hög när den ska vara "upplåst" eller för låg när den ska vara "låst", men det är ett smärre problem. Friktionen är ställbar.

forumbild-1-3.jpg

Jag har lyckats kvadda mitt stativhuvud och behöver skaffa ett nytt. Vad är bästa typen? Kulled, pistolgrepp, tre-vägs-huvud, eller nåt annat???

Beror väl på vad du kör med för hus och vilka gluggar du använder. Lätt eller tungt? Själv använder jag gimbal-huvud till telena och kulled till normal/vidvinkel. Skulle satsa på RRS eller Arca-Swiss om jag var du...dyrt, men du behöver nog inte skaffa något nytt inom överskådlig framtid.

// Daniel

Jag använder inga tunga prylar idag, så jag är mest ute efter något lagom och prisvärt. Framförallt undrar jag om det är någon större hanterings- och kvalitetskillnade på de olika typerna av stativhuvud. Måste jag t.ex. betala mer för ett kulledshuvud för att uppnå motsvarande kvalitet/prestanda som ett trevägshuvud (eller omvänt)

Kolla på Cullmans magnesitkulleder! Jag har tyvärr ingen själv utan en Manfrooot som är ok men Cullman är visst klart bättre. Den finns i olika viktklasser till rimliga priser.

Jag använder inga tunga prylar idag, så jag är mest ute efter något lagom och prisvärt. Framförallt undrar jag om det är någon större hanterings- och kvalitetskillnade på de olika typerna av stativhuvud. Måste jag t.ex. betala mer för ett kulledshuvud för att uppnå motsvarande kvalitet/prestanda som ett trevägshuvud (eller omvänt)

Som andra varit inne på beror valet på vad du prioriterar, snabbhet eller stabilitet. Kulor är snabbare och smidigare att jobba med, framför allt om man har en lättare eller väl balanserad utrustning. Trevägshuvud är stabilare men långsammare att jobba med.

En serie kulor jag tycker är bra och dessutom väldigt prisvärda är Cullmans Magnesit serie, även Mafrottos kraftigare kulor är bra.

När det gäller trevägshuvud är växelhuvud det stabilaste (men också långsammaste), själv har jag ett Manfrotto växelhuvud till min storformatare, och har man vant sig med precisionen från ett sådant så blir det svårt att klara sig utan ;)

Andra trevägshuvud som är bra är tex Wista som säljs av Photax.

Hur som helst. kulor väljer man för att de är smidiga att jobba med i första hand, och trevägshuvud för att de är stabila i första hand.

Oavsett vad du väljer så välj något som klarar av betydligt högre vikt än det du tänker använda det till. De flesta tillverkare tar i ganska kraftigt när det gäller hur mycket vikt deras prylar klarar, eller också anger dom hur mycket man kan hänga på innan prylarna går sönder, och det är ju inte riktigt det det handlar om när man skall plåta med prylarna ;)

Bland de viktigare egenskaperna hos ett huvud är att de inte ändrar utsnitt när man drar åt, och det tenderar tyvärr många huvuden göra, så detta kan vara värt att testa innan man köper.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto