ANNONS
Annons

Stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår verkligen varför man ska ha stativ nu.. var ute och fotade fåglar runt kl 16.30 då det hade blivit någorlunda mörkt och det blev en del skakningar från min sida ;)

Stativ nästa!

// Jocke

Någon som vet om Manfrotti 190 passar till Canon 300D och typ naturfoto?

http://www.technikdirekt.de/main /page.xp?pageid={B4140AB6-53A1-
4AB6-9CAE-1BE65513916A}&SESSIONID=A/E1G4BHNQ57R2NG4OCUDU&DS=
1&TS=3111041267&type=focus&doctype=
article&focus=638685&focuslayout=
full5&focuslayout=full5&history=add

Länken bryter sidan, så klipp in hela adressen i sökfältet.

// Jocke

190:n är bra om man vill ha ett någorlunda nätt stativ men som ändå är hyfsat stabilt. Så länge man inte häktar på tunga, långa teleobjektiv bör det räcka rätt långt. Nackdelen är väl att det inte blir högre 115-120cm, beroende på modell) utan mittpelare. Sedan tillkommer ju huvudet på den längden (+ ca 10cm) och så är ju kameran en bit åxå, så räkna med cm 140cm från marken till sökaren.

Vad gäller just WNB så vet jag inte riktigt vad som särskiljer det.
Kolla dock vad frakten kostar från technikdirekt. Ett 190PROB med en 486RC2 kostar ju inte mer än ett par hundra mer från cyberphoto (plus frakt på 168kr) och antagligen är priset något liknande på scandinavian photo.

Hmm, då blir det 055 iaf..

Vet någon om man kan ha videohuvud, tex 193RC tror jag det heter till 300D, kanske dumt om man egentligen ska ha kulled?

// Jocke

Ska ha och ska ha. Man får väl använda det man tycker passar en bäst? :)

Kulled är ju med snabbjobbat, men det är lättare med panoreringar med ett trevägshuvud.

Till din 300D kan du använda alla huvuden som har 1/4" gänga.

Klart sämre att panorera exakt med en kulled, men vid snabba lägen är såklart även panoreringen snabbare!
Jag har svårt att se de stora fördelarna med trevägshuvud vid normala situationer. De hör till den rörliga filmens värld, enligt MIg.

/Niclas,

Kulled bra men dyrt

Som jag ser det är kulled bäst. Man kan justera kameran som om man handhöll den, och det känns som det naturliga sättet tycker jag. Vill man ha exakt panorering köper man en kulled med panoreringsfunktion. Problemet är att en bra kulled är dyr. Jag använder en Markins kulled som är perfekt för mig. Den kostar runt tretusen. Innan jag ville lägga de pengarna använde jag ett panoreringshuvud. Det gav också skarpa bilder, men var mycket jobbigare och långsammare att justera.

Nu behöver det ju inte vara så dyrt att få en kulled som är "tillräckligt bra". Jag har inte testat Markins kulleder själv, men väl Kirk BH-3, som inte så sällan brukar nämnas i samma sammanhang. Om man ska jämföra Manfrotto 488 med BH-3:an så visst märker man skillnad. BH-3 låser hårdare med mindre kraft på vredet, den är mjukare/följsammare, den väger mindre osv. Sen kan man ju fråga sig om den är mer än dubbelt så bra...
Om man är en "glad amatör" så skulle jag säga att manfrottos kulleder, framför allt 488:an kanske, är mer än tillräcklig för de flesta behov.
Anledningen att jag valde BH-3 instället var mest att jag inte gillade Manfrottos snabbplattor och att köpa en lös platta och byta skulle kosta nästan lika mycket som att köpa en BH-3 så... Sen har jag filosofin att det är bättre att ta i lite extra, så slipper man bli missnöjd, typ.

Men visst, för en given summa pengar får man nog ett stabilare huvud om man väljer pan/tilt istället för kulled, iaf i budgetskiktet.

Sen behöver ju panorering inte nödvändigtvis vara detsamma som att ta panoramabilder. Det kan även innefatta att ta racingbilder på allehanda fordon, att "jaga" fåglar osv osv.

Fördelarna med enbenaren är många men svagheterna är också lika uppenbara.

Man pratar t ex sällan om att det är långt lättare att följa ett snabbt rörligt motiv med kameran på 3stativ + kulled än att följa samma motiv med enbenare utan huvud!
Momentet där kameran tiltas uppstår en inte ofta önskvärd perspektivförändring, etc!

Mvh Niclas,

Joakim A skrev:
Vet någon om man kan ha videohuvud, tex 193RC tror jag det heter till 300D, kanske dumt om man egentligen ska ha kulled?

Nackdelen med videohuvuden är att man måste justera stativet så att det inte lutar, innan man börjar panorera, annars panorerar man snett. Men det finns knappt något stabilare. Dessutom är det grymt mysigt att sitta och följa djur med en stabil, svepande rörelse utan att behöver psänna och lossa. Kulleder fungerar ju rent fysikaliskt som en metallfjäder (om än en tjock sådan) som man fäster en vikt ovanpå och sätter i gungning. Det förstår vem som helst att det blir en del vibrationer. Med en bra kulled och rimliga brännvidder har detta mindre betydelse, men med t ex 800-1600mm och lite långsammare slutartider är videohuvudet betydligt stabilare. Men det väger också ett ton. Många kända europeiska naturfotografer använder videohuvud med teleobjektiv. Amerikaner föredrar ofta kulleder eller Wimberley. Kulleden är också mera allround. Man kan t ex inte växla till vertikalformat med videohuvud.

/Pontus

Min första kulled var (är) en Manfrotto för ca 400,- Den håller i alla fall lätt för en last på 5,5kg och 700mm bränvidd och 1/30sec,,
Men visst är det en fördel med en stabilare led!

Kirk är jag själv nyfiken på även om Arca B1 lockar.

/Niclas,

Nu använder jag sällan den nämda kombinationen eftersom jag oftast telefotar med enbesstativ utan led,,

Den nämda kulleden heter 164WOB med snabb-fäste/plattor. En mycket simpel kulled men som med god teknik från fotografens sida lätt håller ett långt tele ned till rättså långa tider.

/Niclas

Det blev ett Manfrotto 055 från Scandinavian Photo + en Mini Trekker Classic... (Mini var dock rätt missvisande, fet väska! :))

Kan ju bara konstatera att det var ett värt köp, tack för era råd, annars hade jag nog suttit här med ett klent stativ. *Helnöjd*

Bra att du är nöjd. Kanske detta hjälper de andra att bestämma sig åxå. :)

Minitekkern är rätt lagom i storlek tycker jag. Den rymmer ganska mycket, men är inte jättestor.

dumbo skrev:
Bra att du är nöjd. Kanske detta hjälper de andra att bestämma sig åxå. :)

Minitekkern är rätt lagom i storlek tycker jag. Den rymmer ganska mycket, men är inte jättestor.

Blev det jubileumsutgåvan?

Jag har fått tag i ett beg. Manfrotti 055 med videohuvud dock, 128 RC. Ska testa och se om det funkar, annars får man väl bara byta huvudet.

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar