Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett mycket bra köp.

shelter skrev:
Heh... mmm.. det här verkar ju helt ok.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559582

Men 1795:- ... ajaj. :) Lär väl som du säger inte bli missbelåten iaf.

Köpte mig det här stativet för ett tag sedan, och har inte ångrat mig en sekund. Har tidigare haft ett billigt stativ och alltid varit förbannad över hur kass det var då jag skulle använda det.

Jag valde att inte ha kulled, då jag har behov av att kunna panorera ibland och det går bättre med huvudet som medföäljer i kitet.

Snåla inte på stativet i första läget, det slutar med att man får köpa ett till ;-)

Tror det låter som vi ska samla ihop oss vi som ska köpa och köpa ett par tusen exemplar ;) Bättre pris.. :)

// Jocke

Det lutar åt ett sånt där stativ nu... tror jag "går" och beställer ett.
Det är väl som allt man köper, snålar man så blir det oftast nåt man inte är nöjd med.
Måste bara ha en väska också... lutar åt en ryggsäck, känns bekvämare.

Vilket stativ som helst är ju bättre än inget stativ.

Själv har jag ett 250 kronors stativ från Velbon.
Lätt och litet (max 60cm höjd har jag för mig).
Dock blir längre slutartider lite av en chansning då minsta vibration märks direkt.

Nästa stativ för min del blir ett "märkes" stativ.
Man kan ju alltid ha det som backup senare.

Valet av stativ är ju vad man har för behov. Tunga kameror och långa tider kräver ett stort och tungt stativ. nackdel med det är att det är tungt och av metall. Det blir kallt på vintern då ett trästativ är att föredra.

Du är studeranden och ansåg dig inte kunna lägga så stor kostnad på ett stativ och varför ska man det. Själv lägger jag hellre mer pengar på film än prylar.

Ett i mitt tycke vettigt förslag som jag själv använt i många år är ett målarskaft. Gå till en färghandel och titta på ett sådant. Man drar ut det och vrider fast rören så det blir stumt. Ofta så kan dom bli väldigt långa med. Mitt är i aluminum, kallt men , billigt och stabilt. Enda åtgärden är en 1/4" skruv i ena änden för att dra fast kameran. Kostar allt som allt ca 200 :.

Sen kan du väl se om du behöver ett tyngre trebent stativ och köpa det senare.

janne ö skrev:
Du är studeranden och ansåg dig inte kunna lägga så stor kostnad på ett stativ och varför ska man det. Själv lägger jag hellre mer pengar på film än prylar.

Jo, men ett bra stativ är en investering för livet och man sparar pengar i längden. Köper man ett billigt stativ kommer man ändå att ställa det i garderoben och köpa ett bättre senare. Bättre att köpa ett bra direkt.

Hur beroende man är av stativ beror ju självklart på hur man fotograferar, men om man inte jämt använder blixt och om man tycker om morgon- och kvällsljus, är ett bra stativ helt avgörande för om bilderna blir skarpa eller inte, speciellt om man använder lågt ISO, lite längre brännvidder eller mindre bländare.

Jag tycker det är att bränna pengar att lägga 5000kr på ett objektiv som är liiiite bättre än det man har när man ändå ofta knappt ser någon skillnad i skärpan och sedan köpa ett skitstativ. Det är först när man helt eliminerat rörelseoskärpan som faktor som skillnader mellan bra och riktigt bra objektiv brukar synas, och det gör man bäst med ett bra stativ.

Min prioritet:
1) Bra fotograf
2) Bra stativ
3) Bra objektiv
4) Bra kamerahus

I brist på 1) satsar jag hårt på 2) och i viss mån 3)... ;-)

/Pontus

Pongu!

Du svarade på mitt inlägg och ville få det till att jag inte ansåg att man ska köpa stativ av bra kvalitet. Det är självklart att man ska köpa av så bra kvalite som man har råd till.
Fråge ställaren ställde frågan om förslag på bra och billiga alternativ till ett dyrare stativ för som han sa, han är student.

Jag anser att det enbenstativet som jag beskrev är både billigt och mycket bra. har använt det i många år. Som kortast så är det 60 cm och som längst 220cm. Det var en pressfotograf som använde ett och gav mig tipset. passade utomordentligt bra i hop med Canon EOS 1 och långa objektiv.

Men även jag har både lättare och tyngre stativ. men jag väljer efter vad jag behöver. I bilen ligger det alltid ett lättare enbenstativ samt ett Gitzo reporter. Det är kallt på vintern men rätt så stabit till småbild och ej så långa gluggar. Till mellanformat och långa tider så är det ett tyngre Gitzo stativ som gäller, väger som en elfant och kan med hissveven bli över 220 cm. Vintertid använder jag ett trästativ just för att det inte är kallt att hålla i.

Nu har jag fotograferat i många år och har köpt och slitit ut stativ men köper jag ett bra så håller det , helt klart. Men det är inte nödvändigt att alltid köpa nytt, det finns massor av bra begagnat.

Där har du vad jag sa, lägger hellre pengar på film änn att köpa bra skaer dyrt.

Har varit hemma hos en kompis som är fotograf och testat en hel rad med objektiv och kollat på lite blixtar mm, samt två stativ bla.

Han hade ju bla ett Manfrotti 055, när jag kikade på delen där kameran ska sitta, fanns där ingen kulled utan bara 3 st vred för att justera kameran i olika möjliga vinklar. Glömde fråga och vill inte ringa nu, men hade han inte kulled på eller är detta någon slags panoramafäste eller så?

Stativet verkade grymt stabilt, men vikten var ju inte speciellt trevlig..

// Jocke, som gillar Canon 10-22 EF-S IS USM :)

janne ö skrev:
Du svarade på mitt inlägg och ville få det till att jag inte ansåg att man ska köpa stativ av bra kvalitet. Det är självklart att man ska köpa av så bra kvalite som man har råd till.
Fråge ställaren ställde frågan om förslag på bra och billiga alternativ till ett dyrare stativ för som han sa, han är student.

Jag anser att det enbenstativet som jag beskrev är både billigt och mycket bra. har använt det i många år. Som kortast så är det 60 cm och som längst 220cm. Det var en pressfotograf som använde ett och gav mig tipset. passade utomordentligt bra i hop med Canon EOS 1 och långa objektiv.

Men även jag har både lättare och tyngre stativ. men jag väljer efter vad jag behöver. I bilen ligger det alltid ett lättare enbenstativ samt ett Gitzo reporter. Det är kallt på vintern men rätt så stabit till småbild och ej så långa gluggar. Till mellanformat och långa tider så är det ett tyngre Gitzo stativ som gäller, väger som en elfant och kan med hissveven bli över 220 cm. Vintertid använder jag ett trästativ just för att det inte är kallt att hålla i.

Nu har jag fotograferat i många år och har köpt och slitit ut stativ men köper jag ett bra så håller det , helt klart. Men det är inte nödvändigt att alltid köpa nytt, det finns massor av bra begagnat.

Där har du vad jag sa, lägger hellre pengar på film änn att köpa bra skaer dyrt.

Ursäkta om mitt inlägg lät lite kritiskt mot dig, det var inte meningen! Jag ville mest lyfta fram att ett bra stativ är värt att prioritera och lägga pengar på. Vi verkar vara helt överens!

Och bra stativ måste inte kosta pengar. Jag köpte mitt Gitzo 500 (samma som du har efter beskrivningen!) för under tusenlappen.

/Pontus

manfrottos växelhuvud är det bästa jag har testat. Framförallt jag som inte har stativfäste på mitt gamla 80-200/2,8. Tyvärr har inte plånboken tillåtit det än men dollarn är låg.

Ett 724B, ingår den där kulleden som finns på bilden på scandinavianphoto?

Är det något annat man behöver?

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar