Annons

Stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

storej

Medlem
hejsan.
jag hade tänkt köpa ett stativ till min D70 och undrar om det är en eller tre bent stativ som gäller.

sen, har ni några tips på stativ och priser, jag studerar och har inte mycket pengar så ge gärna tips på billiga modeller och alternativ.

mvh// Tore
 
Som seriös nybörjare med ambition så rekommenderar jag det stativ som var mitt första.
Manfrotto 055, ett trebensstativ, som du finner här: http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=800 190,modellerna är också fina men lite mindre stabila. 055 är ett stativ att växa med!


Jag har en period nu när jag använder enbenare mer och mer,, det fungerar mycket bra till fåglar och snabbare naturshots. Jag har Manfrotto 680B, som du finner här:http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1816 Det är ett kompakt och lätt stativ, stabilt i massor!

En enbenare ersätter aldrig ett trebensstativ, jag ser det som ett komplement. Ett komplement jag använder allt mer! Tillsammans med IS,linserna så kirrar jag iaf 3 och ofta 4+ steg längre tider.


Oftast måste man köpa till ett stativhuvud och då blir det både ett val till som skall göras och dyrare. Frågan blir då kulled eller panoramahuvud. Jag föredrar kulled eftersom den när mycket snabbare att manöverera.


Mvh Niclas,
 
Det beror väl åxå lite på vad du har för krav och förväntningar och vad du tycker är ett rimligt pris.
Rent generellt så kan man ju säga att det är bättre att satsa lite grann så att man får någorlunda ordentliga grejer ändå, för annars kommer man att tröttna på sitt "skitstativ" och kommer antingen att inte använda det, eller så börjar du sukta efter ett nytt, bättre stativ, med allt vad det innebär.

Personligen tycker jag att 055-modellen som Niclas föreslår är lite stor och tung att släpa på när man är ute. Jag skulle föredra 190:t istället, men som sagt, det är något mindre stabilt och något lägre.