Annons

Stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

storej

Medlem
hejsan.
jag hade tänkt köpa ett stativ till min D70 och undrar om det är en eller tre bent stativ som gäller.

sen, har ni några tips på stativ och priser, jag studerar och har inte mycket pengar så ge gärna tips på billiga modeller och alternativ.

mvh// Tore
 
Som seriös nybörjare med ambition så rekommenderar jag det stativ som var mitt första.
Manfrotto 055, ett trebensstativ, som du finner här: http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=800 190,modellerna är också fina men lite mindre stabila. 055 är ett stativ att växa med!


Jag har en period nu när jag använder enbenare mer och mer,, det fungerar mycket bra till fåglar och snabbare naturshots. Jag har Manfrotto 680B, som du finner här:http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1816 Det är ett kompakt och lätt stativ, stabilt i massor!

En enbenare ersätter aldrig ett trebensstativ, jag ser det som ett komplement. Ett komplement jag använder allt mer! Tillsammans med IS,linserna så kirrar jag iaf 3 och ofta 4+ steg längre tider.


Oftast måste man köpa till ett stativhuvud och då blir det både ett val till som skall göras och dyrare. Frågan blir då kulled eller panoramahuvud. Jag föredrar kulled eftersom den när mycket snabbare att manöverera.


Mvh Niclas,
 
Det beror väl åxå lite på vad du har för krav och förväntningar och vad du tycker är ett rimligt pris.
Rent generellt så kan man ju säga att det är bättre att satsa lite grann så att man får någorlunda ordentliga grejer ändå, för annars kommer man att tröttna på sitt "skitstativ" och kommer antingen att inte använda det, eller så börjar du sukta efter ett nytt, bättre stativ, med allt vad det innebär.

Personligen tycker jag att 055-modellen som Niclas föreslår är lite stor och tung att släpa på när man är ute. Jag skulle föredra 190:t istället, men som sagt, det är något mindre stabilt och något lägre.
Ett 190 plus något av dessa huvuden skulle gå på a 1500kr.

Jag har ju inte så jättestor erfarenhet av stativ och huvuden, men enl. min uppfattning så verkar ett trevägshuvud bättre om man har en begränsad budget. Isf skulle Manfrotto 141RC kunna vara något. Om du inte har planer på att skaffa tyngre objektiv än de du har i din kameraväska nu så är det möjligt att du skulle klara dig med en 486RC2 kulled åxå, som ju kostar på ett ungefär lika mycket.

Sedan finns ju Manfrotto 724B och 728B åxå, men de är både klenare och kan inte gå ner i spagat, vilket flera av 055- och 190-modellerna kan.
 
Själv köpte jag Scandinavian Photos jubileumspaket till min D70. I det ingår Mantrotto 055Cl och ett 141RC huvud. Det funkar skitbra. Själv skulle jag nog välja ett trevägshuvud och komplettera med en kula vid behov.
 
Jag har både ett 190, ett o55 och ett enbensstativ. Som Niclas skriver, är det inte riktigt frågan om enbens eller trebens, de är mer komplement till varandra. Men om du måste välja ett av dem, beror det på vad du fotar mest. Sport eller andra snabba skeenden=förmodligen enbens, lite långsammare natur= förmodligen trebens, macro= inget att fundera på, det måste vara trebens.

Map de olika modellerna har jag 055 med ett trevägshuvud och 190an med en liten kulled. 055 är bilburna fototurer, 190 tar jag med på resor eller längre bäranden.

mvh

Bent
 
jag är också på väg att köpa stativ :)

hittade den här:

http://www.scandinavianphoto.se/?904005

...som är mycket billigare än manfrottostativen. är det något "fel" på detta eller varför är det så billigt? jag har ingen koll alls på stativ nämligen.

edit: passar alla stativ till alla kameror? de använder väl inte olika standarder på gängorna? jag har en minolta.
 
egaeci skrev:
hittade den här:
http://www.scandinavianphoto.se/?904005

...som är mycket billigare än manfrottostativen. är det något "fel" på detta eller varför är det så billigt? jag har ingen koll alls på stativ nämligen.

Japp, felet med detta stativ är att det inte är stabilt. Om man bara behöver stativet för att slippa hålla kameran duger det väl, men för maximal skärpa med lite långsammare slutartider och/eller längre brännvidder bör man skaffa något stabilare.

Man får vad man betalar för när det gäller stativ.

/Pontus
 
egaeci skrev:
jag är också på väg att köpa stativ :)

hittade den här:

http://www.scandinavianphoto.se/?904005

...som är mycket billigare än manfrottostativen. är det något "fel" på detta eller varför är det så billigt? jag har ingen koll alls på stativ nämligen.

edit: passar alla stativ till alla kameror? de använder väl inte olika standarder på gängorna? jag har en minolta.

Fel och fel, några brister är t.ex. att benen inte går att reglera separat, vilket gör en uppställning på ojämt underlag problematisk. Vidare så går det inte att ställa i spagat. Det har ett videohuvud, att föredra är kulled.

Troligtvis är det så lägg att det tippar om man läggerpå tyngre saker och blåser det eller om man har ett långt tele kan man få oskärpa.

På de seriösa stativhuvudena finns en vändbar skruv som passar bägge varianterna.

Mitt råd, köp ett bättre stavit att byta upp sig flera gånger kostar mer än det smakar. Själv köpte jag ett stabil med manfrotto huvudet 488 RC4 vilket jag är mycket nöjd med. Dock kunde huvudet varit något högre.

Ett billigare man ändå populärt alternativ är om jag inte missminner mig manfrotto 055.

Lycka till!

/Johnny
 
Fel och fel... Stativ av den typen du länkade till brukar inte vara så himla stabila utan ofta lite rangliga pga dåligt finish och passform. Har man en lätt kamera och det inte blåser så kan det funka ändå, förutsätt att man inte använder för mycket tele.
Det är inget som jag skulle rekommendera direkt. Det är bättre att köpa något som är lite bättre, för annars tröttnar man bara och så blir det liggande till ingen nytta istället.
Till din A1 så skulle säkertligen något stativ i Manfrottos "Digi"-serie funka bra, om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar. Men det blir ju ändå några gånger dyrare än Hama-stativet.

Som kuriosa så kan jag nämna att en god vän till mig har ett såntdär billigt stativ som han köpte med en gammal analog systemkamare, för att "ha ett stativ". Han har väl eg aldrig använt det och bli nästan arg när han tänker på det. :)
Själv så har jag nöjt mig med att konstatera att ett snöre fastsatt i stativgängan, som man sedan trampar på, antagligen hjälper mer än detdär stativet. :)
 
Fem olika modeller av 190:t menar du?

Ja, det är ju lite features som skiljer. Olika lås på benen. På PROB kan man montera mittpelaren horisontellt osv. Själva stativet som sådant är ju samma.
Jag kollade själv på Manfrotto 190PROB innan jag snubblade över Feisol och köpte ett sådant istället.
 
Ja, "skit" är nog rätt ord där också. Det är nämligen så att ett så dåligt stativ KRÄÄÄver massssor av fotografen för att komma till nytta! Den extra energin skall inte gå åt till stativet. Ett lite dyrare stativ typ Manfrotto 190 med enkel kulled är lätt att hantera, så skall det vara!






Har man ett starkt intresse är det viktigt att inte köpa ett för dåligt stativ,, det kan ge en avsmak pga att det undermåliga stativet genererar i återkommande irritation!

Jag vill inte rosa mitt 055 till skyarna men det Är ett stativ att växa med. Och SOM JAG har slitit på det;), grus,sand,hav,berg, överallt,,,,bara lite rost i skruvarna/fjädrarna, inget kärv i benen osv.




Mvh Niclas,
 
Det minsta krav man ska ha på ett stativ är att det går att fälla i spagat.Vill man sedan ha många möjligheter att snirkla sig in på allehanda skumma ställen så är valet lätt,BENBO..
Mvh/Gunte..
 
Jag anser mig ställa ganska så höga krav på stativet men känner mig inte handikappad utan ett äkta spagatläge. Inte alla som har det behovet.
Den lägsta höjden som mina behov kräver är ca 45cm över marken,, 60cm går också bra eftersom det passar mig när jag sitter hukande på rumpestumpen.



Att benen är individuellt justerbara är kanske krav nummer 1.
Det viktiga för mig är att stativet har lite tyngd så att det står i vind, att det klarar det jag lastar på och att det ger en OK kvalitetsupplevelse i förhållande till priset.

Länken mellan stativet och kameran är det som enligt mig egnas allt för lite fokus. Jag önskar själv att min var bättre, men den duger i förhållande till den resterande kittet,,

Mvh Niclas,
 
dumbo skrev:
Själv så har jag nöjt mig med att konstatera att ett snöre fastsatt i stativgängan, som man sedan trampar på, antagligen hjälper mer än detdär stativet. :)

Varför trampa på stativgängan? :)

Mitt 055 (ingen aning vilken av alla de olika modellerna det är...går att ta ner i spagat, och går att montera den där stången på olika sätt) har varit med i ur och skur i ett par år nu. Det kanske inte är världens stabilaste, men för den vikten så är det mycket bra! Så länge man ser till att ha "den där stången" i lägsta läget. Jag lyckades till och med få mitt att ställa sig mellan marken och hjulhuset på min 4-hjuling, utan att det skadades! (Det ramlade av när jag körde i hyffsat guppig terräng)

Det enda jag önskar är en kula som har separat låsning för rotationen...Och som överlag är bättre än den lilla skitkula som jag har på nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.