Annons

Stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har köpt ett begagnad Nikkor AF 2,8/180mm ED IR och blev förvånad över att objektivet inte har något stativfäste. Är objektivet "född" på detta viset? Kan man köpa ett stativfäste separat? Borde man köpta ett? Priset?
Tack på förhand för tips.

Jag har en liknande fråga. Jag har ett Nikon 80-200/2,8 av den gamla modellen med en enda ring och som saknar stativfäste. Vet någon om och var man kan köpa ett faste.

Till Nikons 80-200/2,8 fanns ett otymligt och besvärligt stativväste. Det är nog ganska ovanligt. Dessutom finns säkert fristående tillverkare av stativfästen till gluggen eftersom det är en så vanlig glugg.

I sin tredje version kom 80-200:an med stativfäste och tvårings-zoom (avstånd och zoom skilda)

80-200:an väger dubbelt så mycket som 180:an och har därför större behov av stativfäste.

Jag hade en Canon 200/2,8 och den såldes utan stativfäste, men man kunde komplettera med det. Jag kände aldrig behov av stativfästet eftersom gluggen vägde så lite. Men med telekonverter blev det en annan sak och så tog jag stativfästet från mitt 300/4.

Wolfgang skrev:
Jag har köpt ett begagnad Nikkor AF 2,8/180mm ED IR och blev förvånad över att objektivet inte har något stativfäste. Är objektivet "född" på detta viset? Kan man köpa ett stativfäste separat? Borde man köpta ett? Priset?
Tack på förhand för tips.

Burzysnki tillverkar sådana som säljs bl.a på IsarFoto i Tyskland. Jag beställer från dom ibland :

www.isarfoto.com

Dyk i : Produkte - Naturfotografie - Macrozubehör - Stativschellen

/Staffan

PS. Dessutom har Manfrotto någon typ av vagga bland tillbehören som möjligen kan fungera.

Den liknar Nikons egen modell som hade två ringar och en skena mellan att fästa på stativet. Funkar, men inte så smidigt kanske.

Jag skall prova först hur det känns att jobba utan fäste samtidigt som jag håller ögonen öppna efter ett smidigt fäste.

Tack till Er alla för vänligheten att svara!

Till Lars vill jag säga att det är ett gediget fäste Du har byggd. Fungerar säkert utmärkt på hemmaplan. Men för resor och under fjällturen hade jag velat ha ett mindre. Skall fundera.
Tack så mycket.

Jag ska gå hem och snickra litet.
I Lars design är det en plåt som ligger mot stativhuvudet, Den skall fästas med en mutter i den skruv som finns i stativhuvudet och som normalt skruvas in i kameran. Vet någon vilken gänga det är på denna skruv. 1/4-tum vet jag, men heter stigningen 20 som jag läste på en sajt. Är det UNC-gänga?

Signatur "bättre att fråga än att dra sönder gängan"

Jag ska svara själv, eftersom jag funnit svaret.
Kameraskruvar är standardiserade till oftast 1/4 tum, gängtyp UNC, stigning 20 (dvs 20 varv per tum skruvlängd)

Plåten är ett plattstål 5x35, och jag har gängat några hål i det, så jag kan skruva det direkt i stativfästet.Anliggningsytorna mot objektivet är fodrat med gummi (gammal cykelslang). Man tager vad man haver, och hade jag haft någon lämplig bit aluminium hemma, så hade jag naturligtvis använt det.

Jag har haft den med på ett antal fjällvandringar, och den tynger inte alltför mycket. Det är klart att det är smidigare med ett originalfäste, men med tanke på priset (material 0 kr arbete 1,5 timme) tycker jag det funkar bra.
Lars

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar