Annons

Stativen är korta? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Jag är i full fart att köpa ett stativ till min Nikon D80 men tycker att det flesta stativ verkar vara relativit låga/korta för min längd 1,87cm?

Jag vill inte lägga för mycket kosing på ett stativ men samtidigt inte vara alltför dumsnål. För den budget jag satt har jag läst mig till att Manfrotto 055 XPRO B nog blir det lämpligaste/bästa för mitt fotograferande. Kommer nog troligast bruka stativet mest nattetid för långa slutartider.

Maxhöjden på 178,5cm på Manfrottostativet vid uppfälld mittenpelare kommer det att fungera bra för mig tror ni?

Det bästa vore ju om jag kunde åka till någon butik som säljer detta stativ och skapa mig en egen uppfattning, men då det verkar råda torka på affärer med skapliga fototillbehör får jag beställa genom nätet.

Någon som har lust att räta ut mitt frågetecken?

Tack :)
 
Om stativen är för korta eller, beror på. Påpekade detta för säljaren på Scandinavian Photo i Malmö, jag är 195cm lång. Han påstod att man inte behövde i de flesta fall så långa stativ då man skall anpassa kamerans höjd efter motivet, vet inte om detta stämmer. Jag vill kunna fota allt från stileben till natur, utan att behöva kröka rygg i alla lägen, så jag provade också 055 xProB. Med stativhuvud på (dessa ligger mellan 10-15 cm i höjd) samt kameran ovanpå så kändes detta helt OK. Tyvärr så vill man ha höga stativ så kostar det, antingen i vikt eller pengar.
 
Ja du var lite längre än mig i alla fall :) Min spontana tanke är ändå att man inte ska tvingas kröka ryggen, klart att man inte alltid kan stå raklång för fotografera men det fattar vi väl alla :)

Jag tror Manfrottostativet blir perfekt för mig... hoppas i alla fall på det så jag beställer ett nu :)
 
Tänk också på att när du sätter upp mitt-pelaren i sitt högsta läge, så blir stativen ganska ostabila. Själv använder jag nästan aldrig mitt-pelaren på de stativ som har en sån.
 
Håller med om att många stativ är i kortaste laget. Jag har valt ett Gitzo G1320 som är tämligen högt men ändå hyffsat stabilt i högsta läget. Vikten är också helt okej tycker jag. Finns också som kolfiber till dubbla priset.

Mitt högsta stativ är 2,70 exklusive stativhuvud, ett Manfrotto 161. Det använder jag för att fotografera hus, industrier eller andra saker där jag behöver komma upp på bra höjd.

Gitzot är visserligen utanför din budget, men frågan är om du inte måste välja mellan ett kortare eller ett dyrare som är högre.
 
Jag är i full fart att köpa ett stativ till min Nikon D80 men tycker att det flesta stativ verkar vara relativit låga/korta för min längd 1,87cm?

Jag vill inte lägga för mycket kosing på ett stativ men samtidigt inte vara alltför dumsnål. För den budget jag satt har jag läst mig till att Manfrotto 055 XPRO B nog blir det lämpligaste/bästa för mitt fotograferande. Kommer nog troligast bruka stativet mest nattetid för långa slutartider.

Maxhöjden på 178,5cm på Manfrottostativet vid uppfälld mittenpelare kommer det att fungera bra för mig tror ni?

Det bästa vore ju om jag kunde åka till någon butik som säljer detta stativ och skapa mig en egen uppfattning, men då det verkar råda torka på affärer med skapliga fototillbehör får jag beställa genom nätet.

Någon som har lust att räta ut mitt frågetecken?

Tack :)
Till 178,5 cm stativ kan du lägga ca 10 cm stativhuvud och avståndet från kamerans bottenplatta till sökarokularet. Totalt ca 195 cm.
Du är 187 cm, med skor ungefär 190 cm. Eftersom vi människor inte är skapta som paddor med ögonen uppe på hjässan kommer ögonhöjden att bli ca 180 cm.

Du kan alltså sänka, den på det nämnda stativet inte särskilt höga, mittpelaren ca 15 cm. Obs att om stativet är fäst i kamerahuset så kommer sökaren att hamna ca 10 lägre när du fotar i höjdformat.

Om du väljer ett lägre stativ, eller inte vill höja mittpelaren för att få bättre stabilitet, så är det mycket bekvämare om man kan se i sökaren uppifrån. T ex vinkelsökare, schaktsökare (finns nog bara på mellanformatskameror) eller vinklingsbar live-view.

Olle
 
Tror det är 3:e tråden jag hittar idag som har tar upp mina funderingar.

Skriver här å nu för att jag inte hittar en "bokmärkknapp", men det finns kanske inte?

Tackar för ovanstående tips.
 
Tack för alla svar!

Hehe nej det är tur att ögonen sitter där dom sitter :) Nu beställde jag hur som helst stativpaketet (ink kulled och väska) från cyberphoto, tror det blir bra i slutändan.

För övriga intresserade/funderande på stativjakt är det detta stativ jag talar om: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106

Till 178,5 cm stativ kan du lägga ca 10 cm stativhuvud och avståndet från kamerans bottenplatta till sökarokularet. Totalt ca 195 cm.
Du är 187 cm, med skor ungefär 190 cm. Eftersom vi människor inte är skapta som paddor med ögonen uppe på hjässan kommer ögonhöjden att bli ca 180 cm.

Du kan alltså sänka, den på det nämnda stativet inte särskilt höga, mittpelaren ca 15 cm. Obs att om stativet är fäst i kamerahuset så kommer sökaren att hamna ca 10 lägre när du fotar i höjdformat.

Om du väljer ett lägre stativ, eller inte vill höja mittpelaren för att få bättre stabilitet, så är det mycket bekvämare om man kan se i sökaren uppifrån. T ex vinkelsökare, schaktsökare (finns nog bara på mellanformatskameror) eller vinklingsbar live-view.

Olle
 
Det finns någon "Skapa bokmärke" knapp längst upp till höger på sidan men den ville inte bokmärka sidan utan sa ifrån med "Du kan ej bokmärkspara denna sida".

Kör på att lägga till denna sida i favoriter i din webbläsare istället :)

Tror det är 3:e tråden jag hittar idag som har tar upp mina funderingar.

Skriver här å nu för att jag inte hittar en "bokmärkknapp", men det finns kanske inte?

Tackar för ovanstående tips.
 
Som Olle påpekade så är det ytterligare ett par saker som påverkar höjden. Har själv ett Manfrotto 055 XPRO B samt en Manfrotto 468MGRC2 kulled. Är 188cm och kan stå helt upprätt utan att hissa mittpelaren. Behöver endast böja ner huvudet något för att titta genom sökaren. Ställer man sig lite bredbent så är det absolut inga problem.

Har annars sett att det finns ett Dörr som är 250 cm högt. Tyvärr ungerfär en tusenlapp dyrare. Vet dock inget om hur bra det är.

David
 
Vid annat än produkt foto så ska inte höjden på stativet, över 170 cm, inte spela nån roll. Det är ju som sagt till för att stödja kameran i en höjd som förstärker ditt uttryck av bilden. Inte för att avlasta armarna i en skön arbetshöjd. Vid naturfoto rekommenderar jag en ihopfällbar tältstol eftersom höjden ofta blir väldigt låg.
 
Så här ett halvår efter kan jag bara säga att jag är helnöjd med mitt Manfrottostativ. Inga krångligheter. Går att vrida och vända på alla möjliga vis. Robust och stryktåligt. Väger lite grann, men det är det värt då slipper man vara orolig att kameran blåser i backen.

Rekommenderat köp helt klart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.