Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativbenet gick isär (Kolfiberstativ från Sirui)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med, konstruktionen är väl i och för sig OK, men plastblecken, gliden, borde sitta fast bättre på bensektionen. Nu får man hålla dem på plats med fingarna innan sektionen förs in i nästa.

Om skruvlåset öppnas onödigt mycket ramlar benet ner och stoppas med en stöt och det måste slita på blecken. Är då limningen lite för dålig, ja då ramlar det ner på backen. Tur för oss att de var vita hos Triopo, annars hade vi inte hittat dem i fjällnaturen?

Triopo och Sirui ser ut på samma sätt, de tillverkas säkert i samma fabrik?

Limningen? Menar du att plastbleken är limmade på ditt stativ? På mitt sitter de endast i position på grund av att små nabbar på dem hakar i små hål i stativbenen.

Misstänkte det, ville bara dubbelkolla. Om jag har förstått konstruktionen rätt tycker jag dock att det borde gå att limma dem.

Det hade i varje fall inte skadat om plastblecken suttit fast lite bättre. När min fotokompis stativ gick sönder i fjällterräng var det rena turen att blecken var vita, annars hade vi förmodligen inte hittad på dem i den höga vegetationen? Stativet kunde lagas provisoriskt med silvertejp så resan blev inte förstörd tack och lov. Men det kändes lite surt att det ens ramlade ihop, väldigt lite använt innan resan?

Mitt eget lilla Sirui har aldrig krånglat, det verkar som att kvalitén på monteringen är en aning ojämn mellan exemplaren?

Varför det ? Har dom inte 6 års garanti på sina produkter längre ? Om dom har det, finns det ingen anledning till oro (förutom i det akuta skeendet, när man skall till och använda det, förstås).

Det lite jävliga är, tycker jag, att jag fick stå på Naturbokhandeln på Öland och skämmas när herren bakom disken högt och tydligt förklarade att jag var den enda kund de hade som lyckats ha sönder stativet på detta sätt, och dessutom två gånger! Han menade illa dolt att jag får skylla mig själv om jag vräker sönder prylarna, för det berodde tveklöst på att jag misshandlat dom.

Så på sätt och vis är det lite skönt att se att många verkar ha samma problem (eller vara lika oaktsamma ;) ) även om det är tråkigt att prylarna inte håller.

Visst är det sex års garanti, men får man den behandlingen när den behöver användas drar man sig för att gå dit med samma problem igen.

Naturbokhandeln på Öland tappade en kund i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar