Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

bredablick

Medlem
Jag ska köpa mig ett stativ och vill ha bra och konstruktiva råd om vad jag ska köpa. Jag är en nybörjande hobbyfotograf med en Canon eos 400d. Jag fotograferar allt och inget och jag önskar inte bli ruinerad...
Vad säger ni?
 
Hur stor är din budget?

Om du köper ett Manfrotto 055 och kulleden 486RC2 (räcker för mindre objektiv, annars bör man nog satsa på åtminstone 488RC2) kan det inte gå fel.

Kostar visserligen runt 1500 kronor, men då har du ett stativ du kan leva med länge och du kan dessutom uppgradera kulleden för framtida behov.

Har du tålamod kan du säkert hitta ett bättre begagnat lite billigare (inte direkt så att de slits så mycket).

Annars kan jag rekommendera att söka i forumet, finns många trådar om stativ. Sedan skall du absolut läsa den här artikeln:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm

Lycka till!
 
Det jag tror är viktigt är att man köper ett stativ som är lätt att hantera (personligen gillar jag t.ex. snäpplås för benen jämfört med skruv-varianten). Inte heller för låg vikt så att det inte ger någon stabilitet men inte heller för tungt så att man inte tar med sig det.

Jag skaffade mig ett Velbon kolfiber. Passade mina behov bra, föregångaren till detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4500000635_3
Borde gå att hitta något billigare.

Vill du komma billigare undan så pratas det ofta om Manfrotto 055 och 190 i olika varianter, kolla under "Produkter" och i andra forumtrådar så ser du vad folk tycker om dom.
 
jonasy skrev:
Hur stor är din budget?

Om du köper ett Manfrotto 055 och kulleden 486RC2 (räcker för mindre objektiv, annars bör man nog satsa på åtminstone 488RC2) kan det inte gå fel.

Kostar visserligen runt 1500 kronor, men då har du ett stativ du kan leva med länge och du kan dessutom uppgradera kulleden för framtida behov.

Har du tålamod kan du säkert hitta ett bättre begagnat lite billigare (inte direkt så att de slits så mycket).

Annars kan jag rekommendera att söka i forumet, finns många trådar om stativ. Sedan skall du absolut läsa den här artikeln:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm

Lycka till!

Verkas finnas en massa sorter av detföreslahna stativet kan du länka till det du menar.
 
Skulle normalt rekommendera ett Benbo men är i mitt tycke för stort och tungt till dig som tjej.
Har själv gått över från Benbo till Manfrotto 055 XPROB med en 488 RC0 kula.En lättare kombination än Benbo och med bra höjd och bra stabilitet.
Det har också en finurlig lösning som gör att du kommer ner i spagat med några enkla handgrepp och kan ha pelaren i horisontläge.Kan inte rekommendera 486 kulan eftersom det är väldigt lätt att stöta till spaken med risk att kameran tippar.
Ett alternativ tycker jag också Velborn Sherpa 600 R är om du vill ha ett panoramahuvud, som du senare kan byta ut om du vill.Har delbar pelare så du kommer i ett ganska bra spagatläge.Hegethorns har bra priser.
Mvh/Gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.