ANNONS
Annons

Stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Znaap

Medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf som tänkte investera i ett stativ. Jag har en Powershot A70 och skulle vilja köpa ett billigt stativ, kvaliten spelar ingen större roll, priset är viktigast ;) Någon som har något tips?

Sedan undrar jag om det finns någon bra nybörjarguide för foto på internet som är på svenska?

Jag har sökt men icke funnit.

Znaap skrev:
skulle vilja köpa ett billigt stativ, kvaliten spelar ingen större roll, priset är viktigast ;) Någon som har något tips?

Lite trist inställning tycker jag..ett billigt skräpstativ ger inte den stabiliteten som ju just är anledningen till att man köper ett stativ.

Här har du ett billigt iaf.

Fördelen med små och lätta stativ är att de ofta kommer med på utflykten. Tunga stativ har en tendens att dröja kvar hemma och vara frånvarande precis när man behöver dem (ungefär som Alfons Åbergs låtsaskompis Mollgan om du har läst om honom)

En Powershot A70 väger ju nästan ingenting, alltså behöver man inte det kraftigaste stativet man kan hitta. Även om stativet är skakigt så orkar det bära en lätt kamera.

Velbon CX-440 har jag ett och det är rätt så fladdrigt med systemkameran på, alltså har jag pensionerat det av den orsaken. MEN... Till en lätt digitalkamera är det alldeles utmärkt!

Skillnaden mellan Cx-300 och CX-440 är att det senare har snabbplatta i kamerahuvudet så du slipper gänga på och av stativet varje gång utan låter den lilla pluppen sitta på kameran hela tiden och snäpper bara fast det på stativet när du ska stativfotografera. Kan vara prakiskt.

/Tomas

Ett tips till de lite lättare (och billiga) stativen:

Tillverka en påse av lämpligt tyg som du kan fylla med sten. Häng den under stativet och vips har du ett betydligt stabilare stativ. Det gäller bara att avpassa stenmängden till stativets bärighet.

Stativ

Skillnaden mellan ett billigt och ett dyrt stativ är INTE bara förmågan att orka med en tung kamera, det du betalar för är främst stabiliteten. Gjorde själv det misstaget och köpte mig ett stativ typ "velbon" totalt värdelöst att använda utomhus minsta lilla vindpust och kameran skakade som ett asplöv, för att inte tala om när marken var lite ojämn ett rent h-vete att försöka få kamera och stativ att stå någolunda stabilt. däremot inomhus går den någorlundda att använda.

Ja de har jag då inte märkt med mitt Velbon CX660. och då kör ja ändå med batterigreppet ibland på 300d'n.
Men de va kanske de billigaste du köpte då..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar