Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

_Johanna_

Ny medlem
Hej!

Är relativt nybörjare men har nu kommit fram till att jag måste införskaffa ett stativ. Det jag letar efter är ett som är lätt att ta med i skog och mark. Vill dock inte ha ett enbent stativ.

Finns det någon som har lite tips på modeller?Kanske synpunkter om vad man ska passa sej för? Eller kanske vad man inte klarar sej utan?

Vore tacksam för all hjälp! :eek:)
 
Personligen använder jag ett Manfrotta 055 NAT med en joystickkulled, Manfrotto 222, på. Kanske inte så litet och smidigt - c:a 3 kg, men otroligt bra och stabilt. Det finns en lillebror till stativet, 190 NAT, som är lite smidigare att bära med sig om man vill bli nästan ett kilo lättare i packning.

Joystickkulleden gör det enkelt att ställa in kameran vågrätt även om underlaget är kuperat och stativet inte står riktigt 100%...
 
Passa dig för aluminiumprofiler och plast. Stativ gjorda i runda rör med knutpunkter i metall är alltid bättre.

Manfrotto 055 och 190 som Johan tipsade om är nog de bästa budgetvalen.
 
Jag har ett Manfrotto 190 med en Manfrotto 352 kulled, mycket smidig kombination! Väger inte alltför mycket, men ger ändå bra stadga.
 
Johan:
Är du nöjd med 222-kulleden? Funderar på en sådan, verkar grymt smidig. Klarar den att hålla kameran med tele monterat?

Mvh Hans
 
Hej

passa dig för den.... fungerar i början, efter ett tag så kniper mekanismen inte alls... köp något annat.

Manfrotto är budget grejer, dvs billigt. För försikigt användning så fungerar det nog men mina har rostat, kärvar, benlås som far upp och har snabbt blivit rackliga. Jag har köpt Manfrotto för sista gången.

Mvh
Johan

Beemer skrev:
Johan:
Är du nöjd med 222-kulleden? Funderar på en sådan, verkar grymt smidig. Klarar den att hålla kameran med tele monterat?

Mvh Hans
 
Jag har ett Manfrotto 055 också, som jag planerar att byta ut mot ett manfrotto kolfiberstativ. Detta på grund av att jag tycker att 055'an är för vibrationskänslig. Men kolfiberstativen är knappast några budgetalternativ. I övrigt så tycker jag att 055'an är stadig och bra, det är bara vibrationerna som stör mig.
 
Beemer skrev:
Johan:
Är du nöjd med 222-kulleden? Funderar på en sådan, verkar grymt smidig. Klarar den att hålla kameran med tele monterat?

Mvh Hans

Jag är hittills nöjd med kulleden med precis som den andra Johan skrev så är detta något jag befarat, att den skall börja glappa, men det duger bra till att börja med, är dock jäkligt noga med rengöring efter blöta vinterpass utomhus, har hållt ett halvår än så länge utan märkbara försämringar...
 
Som alltid när man köper begagnat så ska/bör man testa grejerna innan..stativ är som tur är inte lika komplicerade att testa som kamerahus och optik.

Det är ju bara att kolla att alla fästen och gänger fungerar som de ska.
 
Senast ändrad:
Nytt vs Begagnat

Just det! Det innebär ju att köpa ett begagnat stativ borde nästan alltid vara en bra affär - man får exakt samma funktionalitet för ett lägre pris. Utan större risk att det finns dolda fel (som vid köp av kameror/objektiv etc.). Varför ska man överhuvudtaget köpa nytt då?
 
Jag kan också rekommendera Manfrotto 055. Det är sedan värt pengarna på att köpa ett bra kamerahuvud eller kulled - det är ofta där det brister. Det är viktigt att kameran sitter fast ordentligt och att man kan göra små ändringar som inte rubbas oavsiktligt.
 
Vanligaste anledningen till att köpa nytt brukar väl vara att man lätt får tag på det man vill ha..på ett säkert sätt, att den inte är sliten och med garanti.

Många stativ är väldigt svårt att hitta begagnat.
 
Procenter i Stockholm säljer gedigna Gitzo stativ, de tycks ha sänkt priserna. Antagligen ytterligare prutmån på dem eftersom de stått länge.
 
Jag vill ha ett stabilt huvud som tål tyngre utrustning, som har kulled med snabbgrepp.
Det ger både stabiltet, flexibilitet, smidighet och snabbhet.

Den här valde jag och jag är helnöjd med den, fungerar exakt som förväntat.

Hade tidigare ett bashuvud ..ingen höjdare tycker jag.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.