Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar skilja mellan stativhuvud och kulled, Hur som helst finns det två varianter där den ena är med kulled och andra utan.

Det som är viktigt för mig är att man kan göra små exakta justeringar, även med tunga grejor.

Jag har haft tre stycken Manfrotto 028 kulleder och de håller tyvärr inte måttet. När jag tycker mig ha råd så ska jag investera i en bättre kulled eller ett stativhuvud.

Vill man komma billigt undan och ändå ha stor grad av exakthet så tror jag att man ska satsa på stativhuvud utan kulled. Bra kulleder kostar lätt 2000 och det dubbla.
Ett bra huvud utan kulled borde kosta dryga tusenlappen. Se bara till att det går att ställa in i alla led.

EN tredje variant är videohuvud. De brukar sakna inställningsmöjligheter för att fotografera bra både i hödformat och liggande.
 
Tack för svaren, Kim! Du är snabb som vanligt.:)

Varför var det andra sämre? Hittar inte 322RC på SP. Vad kostar ett sådant?

****
Oj! Medan jag svarade fick jag några svar till! Tack Magnus och Johan också!
 
Den finns här för 961:-

Bashuvudet har 3 olika handtag att skruva på för att ställa in kameran som man vill ha den.

Att hålla på och låsa/låsa upp skruvar hela tiden tycker jag inte är någon höjdare..tidsödande och krångligt.

Jag upplever den oxå som känslig, vilket gjorde det svårt att få den i exakt rätt läge.

Sen var den inte heller alls lika flexibel d.v.s du kunde inte vinkla den i lika många olika grader.

En annan nackdel med de tre handtagen är att de tar stor plats, sticker ut, oavsätt om du har dem i väska eller på ryggen, otympligt..då blir det till att skruva av handtagen varje gång om det ska bli bekvämt att transportera...mer krångel m.a.o
 
Senast ändrad:
Jag är ruskigt nöjd med 222-huvudet på mitt 190 Nat. Haft det i ett år och än så länge visar det inga tendenser till att vilja släppa greppet.
 
222

Jag är mycket överaskad över hur rustik 222an är. Byggd som en tanks....glapp är det sista jag oroar mig över.

Jag tycker den är lite tung(har den på 441kolfiber och 449enben kolfiber), men 322an är bara 80g lättare och gjord i magnesium. Liten skillnad....
 
En stor skillnad är att man kan använda greppet horisontellt på 322:an (ger ökad stabilitet och balans), vilket var ett krav jag hade.
 
Fick en del idéer av den här tråden t ex att kombinera ihop Manfrottokulleden 322 RC2 med tredelade Gitzo G1227. Hos Scandinavian står att det stativet har snabbfäste. Då blir det ju dubbla snabbfästen, dvs ett på stativet och ett på RC2. På Gitzos hemsida står också talat om G1227G. Kan någon reda ut det här?
En fråga till Kim:
Jag har alltid önskat mej ett stativfäste som låser när man släpper taget. Funkar RC2:an så?
/Harald
 
Haraldus skrev:
En fråga till Kim:
Jag har alltid önskat mej ett stativfäste som låser när man släpper taget. Funkar RC2:an så?
/Harald

Japp, den fungerar precis så..annars hade jag inte köpt den, ett absolut krav det oxå.

Haraldus skrev:
Fick en del idéer av den här tråden t ex att kombinera ihop Manfrottokulleden 322 RC2 med tredelade Gitzo G1227.

Gitzo G1227..oj, den kostar nästan dubbelt så mycket som 443.
 
En helt annan typ av stativ (dubbla vikten), knappast ett alternativ om man vill ha ett lätt och smidigt stativ.
 
Lagom

Hej!

Om vi betänker att hon som startade tråden har två digitala pocketkameror så upplever jag rekommendationerna som onödigt dyra. Jag har ett enkelt manfrotto stativ (950kr ink kula) och det funkar klockrent till min G3.

Däremot håller jag med om att kulled är klart bäst. Alla andra varianter på stativhuvud är jobbiga och liten frihet.

Martin
 
matnyttige skrev:
De är inte så jättedyra. Mindre än halva priset jämfört med Gitzo stativen. Väger knappast dubbelt så mycket.

Ganska exakt dubbelt så mycket väger de:

Stabil Tredel: vikt 2.96 kg

Gitzo Stativ G1227: vikt 1.5 kg (samma som Manfrotto 443)
 
matnyttige skrev:
Eller så kan man räkna så här:
Stabil Snabb medium 2 350 gram
Gitzo G1227G 2000 gram

Då får du ett stativ som bara är 150 cm högt max och hela 88 cm högt ihopfälld min..inget vidare tycker jag iaf.

Tycker man bör jämföra stativ som ger ungefär samma arbetshöjd i första hand.
 
sagan skrev:
Då får du ett stativ som bara är 150 cm högt max och hela 88 cm högt ihoppfälld min..inget vidare tycker jag iaf.
-Det kan jag hålla med om att det är lite kort men sedan tillkommer ju kulleden. (Det finns ju en längre men tyngre också)
Visst är de tyngre men ganska lätta ändå för att vara trästativ.
Trä är väldigt trevligt på vintern. Men kolfiber är dock bättre även att man inte behöver vårda det så mycket (lacka mm).
 
Vad jag hittar av stabils sortiment så är det bara >Stabil Tredel: vikt 2.96 kg ihopfällt/utdraget: 75/169 cm< som är intressant, de övriga är för korta i maxhöjd och för långa ihopfällda...enligt min mening.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.