Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd att så gör stativ i Basalt. Känner bara till Gitzo och deras Basaltstativ är rätt dyra. Annars är det ju kolfiberkänsla i Basalt. Bättre än aluminium i allt, dvs, starkare, lättare och tar upp vibrationer bättre. På samma sätt lite sämre än kolfiber. Men ett billigare material som borde kunna användas även av andra tillverkare.

Letar fortfarande stativ, hittade detta:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12008316/benro-stativ-c1970t-karbon

Vill ni hjälpa mig med för- och nackdelar? Är mer och mer inne på Manfrottos 190XBPROB, tyckte inte det kändes så tungt i butik, men så klart blir det skillnad om man ska bära runt det en stund. Funderar även på kolfibervarianten, men känner att jag inte kan motivera priset riktigt. Sen tillkommer ju kulled också. Tänker att jag köper ett stativ som jag behåller länge. Skäms lite att återigen ta upp detta, men jag tycker detta är värre än att bestämma kamera!

Ytterligare en Gitzo kopia. Den verkar ha många leder och finneser sådant gör alltid mig misstänksam.

Och ja, det är nog svårare att välja stativ än kamera. De ser ju nästan likadana ut men beter sig väldigt olika. Det bästa man kan göra är att prova dem. Ta med tyngsta kameran och längsta tele du har. Har du live view där man kan förstora bilden förstora, så förstora så mycket som möjligt, be en kompis blåsa på sidan av objektivet eller kameran. Eller nudda så försiktigt du kan stativ eller kamera med ett finger. Se hur mycket live view bilden skakar. Välj den lösning som skakar minst bland de du har råd med.

Kolfiber är svaret om du vill ha ett stativ du kommer att vara nöjd med länge. Så enkelt är det.

Vill du utveckla varför allt annat än kolfiber leder till missnöje?

Kategoriska påståenden som det citerade är väldigt onödiga, de ger ingen extra information, utan är endast en enskild åsikt utan motivering.

Jag är lika nöjd med mitt aluminiumstativ nu som jag var första gången jag använde det för cirka 8 år sedan.

Vill du utveckla varför allt annat än kolfiber leder till missnöje?

Kategoriska påståenden som det citerade är väldigt onödiga, de ger ingen extra information, utan är endast en enskild åsikt utan motivering.

Jag är lika nöjd med mitt aluminiumstativ nu som jag var första gången jag använde det för cirka 8 år sedan.

Men det är en materialfråga. Det finns stativ i aluminium som är bättre än kolfiberstativ. Men om man gör två stativ i samma utförande. Det ena i aluminium och det andra i kolfiber så kommer kolfiberstativet vara lättare, starkare och fånga upp vibrationer bättre. Men i slutändan bottnar det i vilken nivå man vill lägga sig på.

Ytterligare en Gitzo kopia. Den verkar ha många leder och finneser sådant gör alltid mig misstänksam.

Och ja, det är nog svårare att välja stativ än kamera. De ser ju nästan likadana ut men beter sig väldigt olika. Det bästa man kan göra är att prova dem. Ta med tyngsta kameran och längsta tele du har. Har du live view där man kan förstora bilden förstora, så förstora så mycket som möjligt, be en kompis blåsa på sidan av objektivet eller kameran. Eller nudda så försiktigt du kan stativ eller kamera med ett finger. Se hur mycket live view bilden skakar. Välj den lösning som skakar minst bland de du har råd med.

Jättebra tips! Vet bara inte var de har ett större utbud av stativ där man kan prova på plats?

Om du är osäker så varför inte köpa något begagnat sålänge? De går oftast att sälja för samma peng.
Eller ha som reservstativ. Hade ett tag två stativ. Ett i bilen och en hemma.

/stefan

Jättebra tips! Vet bara inte var de har ett större utbud av stativ där man kan prova på plats?

Christina: Tror inte det är någon större ide att försöka sig på att uppskatta graden av vibrationer på stativ i den prisklass du siktar på. De ger alla skarpare bilder pga lägre grad av vibrationer än det man får utan stativ. De är dock klart sämre än de dyrare modellerna, hur mycket sämre, tror jag är svårt att avgöra.

Jag hade själv 055 XPROB och tyckte den gjorde sitt jobb. Tror dessutom Manfrotto bättrat på benlåsen från den tiden. 190 XPROB är ju samma modell fast mindre, lättare och anpassad för lättare utrustning. Manfrott är för mig gediget hantverk och man får ett visst mått av garanterad kvalitet. Inte det bästa och inte det näst bästa, men därefter har du Manfrottos alternativ. Manfrotto är i mitt tycke prisvärda o bra grejer.

Jag måste tacka igen för att ni tar er tid att ge bra råd utifrån de erfarenheter ni själva har av stativ. Jag förstår att både kolfiber och lite tyngre stativ har sina fördelar beroende på hur man ska använda dem. Tror att det blir ett Manfrotto 190 XPROB för min del. Cyberphoto har ett erbjudande med 496rc2 + väska för 2.500kr. Det är väl ett bra erbjudande? Behöver man väska? Annars finns stativet med kulled för strax under 2000 på andra ställen.

Jag måste tacka igen för att ni tar er tid att ge bra råd utifrån de erfarenheter ni själva har av stativ. Jag förstår att både kolfiber och lite tyngre stativ har sina fördelar beroende på hur man ska använda dem. Tror att det blir ett Manfrotto 190 XPROB för min del. Cyberphoto har ett erbjudande med 496rc2 + väska för 2.500kr. Det är väl ett bra erbjudande? Behöver man väska? Annars finns stativet med kulled för strax under 2000 på andra ställen.

Väska är inte fel om man är rädd om sina prylar. Kommer själ införskaffa väska till mitt stativ. Men jag tyckte nog väskan lät lite dyr. Nästan 600 kr. Kolla vad väskorna kostar separat

Väska är inte fel om man är rädd om sina prylar. Kommer själ införskaffa väska till mitt stativ. Men jag tyckte nog väskan lät lite dyr. Nästan 600 kr. Kolla vad väskorna kostar separat

Ok, ska kolla runt vilka erbjudanden som finns och om jag kan köpa väska billigare. Tack igen för allt engagemang! Känns så bra att jag äntligen kommit fram till ett beslut. :) Tack för hjälpen allihopa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar