Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade detta, tror ni det är det bra?

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T-2005X

Vet inte heller hur högt det bör vara för att slippa stå böjd och heller inte ha det uppfällt i högsta läge, då det väl blir mer instabilt? Skulle ju gärna ha möjlighet till macro också men inte i första hand. Men eftersom jag är nybörjare så kanske det visar sig senare att jag gärna vill fota macro. Svårt detta tycker jag. Tror ni att det blir en gedigen känsla med Triopos 1027?

Gillar inte Sirui. Titta på bilden. På pelaren skall en kulled. Du är 2 decimeter ovanför stativbasen innan ens kameran är på plats. För mig blir det vingligt.

Ja, det har du rätt i! Oj, inte lätt att veta varken ut eller in. Det här då, 20% rabatt, ser annorlunda ut vid pelaren, men är verkligen Siriu och Triopo i sitt nedersta läge på bilderna?

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A1580TB1

Det stämmer att bilden visar nedersta läget. Det är för att kunna använda mittspelaren vid behov. Att det är ostabilt pga det har jag inte märkt.

Det stämmer att bilden visar nedersta läget. Det är för att kunna använda mittspelaren vid behov. Att det är ostabilt pga det har jag inte märkt.

Triopo GX 1027: Max höjd: 132 cm (141,5 cm med B-1 kulleden)

För att jag ska kunna stå rak så måste jag väl då ha mittspelaren i högsta läge? Blir det inte instabilt då?

Triopo GX 1027: Max höjd: 132 cm (141,5 cm med B-1 kulleden)

För att jag ska kunna stå rak så måste jag väl då ha mittspelaren i högsta läge? Blir det inte instabilt då?

Nej. Du glömmer att dina ögon ca 2dm från din hjässa och att kamerans sökare sitter 10-15 cm ovanför kulhuvudet.

Nä, det är nog bara jag som är lite känslig. Har ju bara haft systematic-modeller senaste åren. men för en något lägre position kanske det här stativet kan vara något.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A1580T

Tror det är det stativet jag länkat till tidigare fast med kulled. Kanske kan kombinera med en annan billigare, ändå bra, kulled för att få ner priset? Dock är det tyngre än Triopo, vet inte om det är värt det!?

Tror det är det stativet jag länkat till tidigare fast med kulled. Kanske kan kombinera med en annan billigare, ändå bra, kulled för att få ner priset? Dock är det tyngre än Triopo, vet inte om det är värt det!?
Tyngden, så länge allt (stativ och kula) hamnar under 2 kg tror jag har rätt liten betydelse. Då tycker jag övriga egenskaper är viktigare att ta hänsyn till. Mina prylar hamnar väl på ca 2,8 kg med kula och då börjar det bli lite mer än vad många tycker är ok att släpa på.

Tyngden, så länge allt (stativ och kula) hamnar under 2 kg tror jag har rätt liten betydelse. Då tycker jag övriga egenskaper är viktigare att ta hänsyn till. Mina prylar hamnar väl på ca 2,8 kg med kula och då börjar det bli lite mer än vad många tycker är ok att släpa på.

Jag får provlyfta lite stativ innan jag bestämmer mig och kolla höjden också. Tack alla för hjälpen, det uppskattas mycket!

Hoppas ni orkar ett till! Ännu ett Triopo, tyngre än GX 1027, men högre och billigare. Är det tillräckligt bra?

1027:an var för klen tyckte jag, något om man vill ha det lättaste men modellen över som kostar 2500kr med kulled köpte jag istället.Blev kortare än 1027 när man fäller ihop och vänder benen liksom bakåt.Kör den med de sista benen outfällda om jag kör någon tyngre glugg ofunkar perfekt.Funkar nog med alla utfällda men man är som man är.

Japp! Är den minst lika bra som mitt typ flera år gamla triopo (som till synes ser identisk ut fast heter 128C) så är den utmärkt.
Mitt väger 1 kg och klarar 8 kg! Tillsammans med kulhuvudet blir det ca 1.4 kg.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tror att Triopo GX-1027 ligger väldigt nära dina behov. Dock är det aningen kort. Om du vill ha det till full ståhöjd för din del får du dra ut mittpelaren ganska mycket. Triopo har dock en lite större modell Triopo GX-1127 som ser ut i stort sett likadan förutom att det blir 150 cm som maxhöjd.

Du hittar ett på
http://www.ebay.com/ctg/Triopo-GX-1127-Tripod-/108276351

Då ingår ingen kulled. Välj någon med stor kula eftersom de oftast känns mjukare att justera. Jag har själv en Benro B4 som jag är mycket nöjd med. Visserligen lite overkill för en D7000 med kitzoom kanske men mjuk och behaglig, kolla in någon av deras mindre modeller B2 kanske?

Tror att Triopo GX-1027 ligger väldigt nära dina behov. Dock är det aningen kort. Om du vill ha det till full ståhöjd för din del får du dra ut mittpelaren ganska mycket. Triopo har dock en lite större modell Triopo GX-1127 som ser ut i stort sett likadan förutom att det blir 150 cm som maxhöjd.

Det verkar vara ett stativ som skulle passa mig, tack för tipset! Funderar dock på det senaste jag länkat till, bättre höjd, visserligen något tyngre än 1027 men samtidigt känns priset lockande för vad jag kan bedöma som ett bra stativ inkl. kulled. Vill gärna höra vad ni andra som vet bättre än mig tror om det stativet. Det har ju varnats för stativ under 1000kr, det här kostar ju typ det med kulleden.

Det verkar vara ett stativ som skulle passa mig, tack för tipset! Funderar dock på det senaste jag länkat till, bättre höjd, visserligen något tyngre än 1027 men samtidigt känns priset lockande för vad jag kan bedöma som ett bra stativ inkl. kulled. Vill gärna höra vad ni andra som vet bättre än mig tror om det stativet. Det har ju varnats för stativ under 1000kr, det här kostar ju typ det med kulleden.

GX-1127 och MX-1128 blir väl ungerfär lika höga. Skillnaden är att GX-1227 har tre bensektioner medan MX-1128 har fyra sektioner. Dvs det senare har fler lås att lossa och skruva åt när man fäller upp stativet.
Det har fler benlås som kan gå sönder. Fler leder skulle eventuellt kunna vara en nackdel när det gäller
stabilitet, men det är svårt att avgöra utan att ha känt på dem. Fördelen med fler sektioner på benen är att stativet kan bli mindre som hopfällt vilket kan vara bra om man ska ha det med på resor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar