Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, har inte tänkt på i hur många steg stativen fälls ut men det ger mig lite till att ta med i beräkningen då. Tack för all information alla som tagit sig tid att hjälpa mig!

Jag tycker att det enbart är om man har extremt ont om plats i en resväska som man ska välja ett fyrdelat stativ, och skillnaden i längd i ihopfällt läge brukar ändå inte vara dramatisk. I allt övrigt är ett tredelat bättre, om de båda stativen är lika i övrigt.

Fördelar för tredelat:
  • Lättare
  • Stadigare
  • Färre lås att öppna och stänga
  • Färre lås som kan gå sönder

Jag tycker att det enbart är om man har extremt ont om plats i en resväska som man ska välja ett fyrdelat stativ, och skillnaden i längd i ihopfällt läge brukar ändå inte vara dramatisk. I allt övrigt är ett tredelat bättre, om de båda stativen är lika i övrigt.

Fördelar för tredelat:
  • Lättare
  • Stadigare
  • Färre lås att öppna och stänga
  • Färre lås som kan gå sönder

Varför blir det stadigare med 3 delat än 4 delat om man inte använder mittpelaren?
Mittpelaren väger nog 100g och används den inte så öppnas, stängs den heller inte och går heller inte sönder.
Dock finns möjligheten att använda den.
En annan funktion är att kunna vända på pelaren så man kan få kameran ännu längre ne för bla makro.

/stefan

Varför blir det stadigare med 3 delat än 4 delat om man inte använder mittpelaren?
Mittpelaren väger nog 100g och används den inte så öppnas, stängs den heller inte och går heller inte sönder.
Dock finns möjligheten att använda den.
En annan funktion är att kunna vända på pelaren så man kan få kameran ännu längre ne för bla makro.

/stefan
Därför att det nedersta bensegmentet är tunnare på ett fyrdelat stativ än på ett tredelat och för att man får fler skarvar som flexar.

Mittpelare är ett aber, bättre att köpa ett stativ som går att köra ner i spagat istället. Då slipper man både onödig vikt och att lockas av den extra höjden.

Därför att det nedersta bensegmentet är tunnare på ett fyrdelat stativ än på ett tredelat och för att man får fler skarvar som flexar.

Mittpelare är ett aber, bättre att köpa ett stativ som går att köra ner i spagat istället. Då slipper man både onödig vikt och att lockas av den extra höjden.

Ok, visste jag inte att det sista segmentet är tunnare 4 än på 3-delat.
Nej, det räcker inte att sätta den i spagat. Även om du lägger ner kameran på så blir dte inte samma sak som nedåtvänt mittpelalare.
Du kan ha objektivet rakt neråt och komma direkt vid marken.
Har du spagat så tillkommer höjden på kamera och kulhuvud samt svårighet att peka kameraobjektivet ner mot marken.
Ex nedåtvänt mittpelare bra för reproduktion av ex tavlor, bilder och annat som man vill ha fotat från ovanifrån.

/Stefan

Nej, det räcker inte att sätta den i spagat. Även om du lägger ner kameran på så blir dte inte samma sak som nedåtvänt mittpelalare.
Du kan ha objektivet rakt neråt och komma direkt vid marken.
Har du spagat så tillkommer höjden på kamera och kulhuvud samt svårighet att peka kameraobjektivet ner mot marken.
Ex nedåtvänt mittpelare bra för reproduktion av ex tavlor, bilder och annat som man vill ha fotat från ovanifrån.

/Stefan

Japp det har sina fördelar med vändbar pelare. baltigt men vid vissa jobb antar jag att det kan vara nödvändigt. Själv skulle jag vilja ha löäsningen som finns på Manfrottos stativ, dvs ett vertikalläge på pelaren. Känns bekvämare än att vända på den. Får bli en framtida lösning för mig. Det som är fördelen med Systematic. man kan bygga lösningar efter hand. Eller rättare sagt, köpa sig till lösningar.

Alternativen är att antingen göra översta segmentet grövre eller att göra nedersta segmentet tunnare. De flesta väljer att göra det nedersta segmentet tunnare. Annars skulle nog vikten öka för mycket.

Har fortfarande inte kunnat bestämma mig men vill tacka er alla återigen för att ni är snälla och engagerar er. Det är faktiskt bra att åsikterna går lite isär för set hjälper ändå till att förstå vad just jag behöver. Vill helst inte skicka efter från utlandet ifall det skulle uppstå nåt och man ska krångla och byta, allra helst handlar jag på plats eller i närheten, men visst, även online om det är ett bra erbjudande. En lokal handlare har rea just nu på ett Manfrotto MK 294 A3 + 496 RC2 kulled för 1260kr. Är det ett bra köp? Fanns även ett Velbon Sherpa 603r, tror jag det hette, med fast huvud för 840kr. Kollade på Elgiganten igår och tyckte Manfrottos 190XPROB kändes som det är i bra höjd och inte alltför tungt, är det ett bättre köp?

Har fortfarande inte kunnat bestämma mig men vill tacka er alla återigen för att ni är snälla och engagerar er. Det är faktiskt bra att åsikterna går lite isär för set hjälper ändå till att förstå vad just jag behöver. Vill helst inte skicka efter från utlandet ifall det skulle uppstå nåt och man ska krångla och byta, allra helst handlar jag på plats eller i närheten, men visst, även online om det är ett bra erbjudande. En lokal handlare har rea just nu på ett Manfrotto MK 294 A3 + 496 RC2 kulled för 1260kr. Är det ett bra köp? Fanns även ett Velbon Sherpa 603r, tror jag det hette, med fast huvud för 840kr. Kollade på Elgiganten igår och tyckte Manfrottos 190XPROB kändes som det är i bra höjd och inte alltför tungt, är det ett bättre köp?

190 XPROB är ett väl beprövat, flexibelt o bra stativ. Tillåter väl att köra pelaren vertikat om man vill. Med en liten kula hamnar du på ca 2,1 - 2,2 kg. Finns lättare alternativ

Begagnat

Mitt tips är att hålla lite koll på annonssidan här på sidan. Stativ har ofta kasst andrahandsvärde och håller ofta bra, man kan få ganska mycket bättre grejer då. Sen har ju nytt naturligtvis sina fördelar också..

Tack för era råd, jag fortsätter fundera och ser om det dyker upp nåt bra köptillfälle :)

Manfrotto brukar göra bra grejor. Jag har själv en 494 kulled som ser likadan ut som 496 fast är snäppet mindre som jag använder på ett gorilla klämstativ för lättare utrustning. Min lilla kulled är väl inte direkt silkesmjuk i kulan men känns stabil när den väl är låst. Jag hade nog föredragit separata lås för kula och panorering men man kan inte få allt för det priset. Eftersom du har stativen i butiker i närheten föreslår jag att du känner på dem och provar med den tyngsta utrustning du har och ser vilket som är stabilast

Undvik stativ med fasta huvuden. För det första kan du inte byta ut det ifall det går sönder, eller om du skulle få behov av t.ex. ett video huvud senare. Sedan är det en bra ide att ta av huvudet vid transport, t.ex. om man checkar in det på flyget, och förvara det säkert så att det inte slås sönder. Dels har det ju låsvred som kan slås sönder (mitt är av plast) dels antar jag att det som håller kulan är gjutgods och skulle kunna tänkas spricka.

Manfrotto brukar göra bra grejor. Jag har själv en 494 kulled som ser likadan ut som 496 fast är snäppet mindre som jag använder på ett gorilla klämstativ för lättare utrustning. Min lilla kulled är väl inte direkt silkesmjuk i kulan men känns stabil när den väl är låst. Jag hade nog föredragit separata lås för kula och panorering men man kan inte få allt för det priset. Eftersom du har stativen i butiker i närheten föreslår jag att du känner på dem och provar med den tyngsta utrustning du har och ser vilket som är stabilast

Undvik stativ med fasta huvuden. För det första kan du inte byta ut det ifall det går sönder, eller om du skulle få behov av t.ex. ett video huvud senare. Sedan är det en bra ide att ta av huvudet vid transport, t.ex. om man checkar in det på flyget, och förvara det säkert så att det inte slås sönder. Dels har det ju låsvred som kan slås sönder (mitt är av plast) dels antar jag att det som håller kulan är gjutgods och skulle kunna tänkas spricka.

Ok, tack, det var många saker som jag inte tänkt på, det utesluter Velbonstativet i alla fall.

Letar fortfarande stativ, hittade detta:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12008316/benro-stativ-c1970t-karbon

Vill ni hjälpa mig med för- och nackdelar? Är mer och mer inne på Manfrottos 190XBPROB, tyckte inte det kändes så tungt i butik, men så klart blir det skillnad om man ska bära runt det en stund. Funderar även på kolfibervarianten, men känner att jag inte kan motivera priset riktigt. Sen tillkommer ju kulled också. Tänker att jag köper ett stativ som jag behåller länge. Skäms lite att återigen ta upp detta, men jag tycker detta är värre än att bestämma kamera!

Jag har både alu och kolfiber, och en sak att tänka på är att lätt vikt bara är nyttigt när du inte plåtar. När du väl står där vill du ha ett så tungt stativ som möjligt, jag lovar.

Tycker du skall öppna upp plånboken en aning om du nu tänker köpa något som skall hänga med länge. Manfrottos kolfibermodeller är både lättare och starkare än motsvarigheterna i aluminium. Henrik har rött i att tyngden är bra att ha till hands vid själva fotoögonblicket. Men en krok undertill hjälper en del på den punkten. Manfrotto är inte bäst men riktigt bra och det finns reservdelar till det mesta. De är dessutom riktigt mänskliga, prismässigt.

Tänker att jag köper ett stativ som jag behåller länge.
Ja, ett bra stativ behöver man aldrig byta ut mot ett bättre. Man kan nog slå ut inköpskostnaden över sin livstid.

Det är dyrare att först köpa ett "billigt" stativ och upptäcka att det inte riktigt duger än att köpa ett riktigt bra från början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar