Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Jag skall köpa ett nytt stativ. Kulleden har jag. Finns ju hur många alternativ som helst. Jag vill gärna ha tips om ett stativ som är lätt, gärna ha värmande material att hålla i.Det känns viktigt att komma backen så nära som möjligt för makrofoto./brita

Jag skall köpa ett nytt stativ. Kulleden har jag. Finns ju hur många alternativ som helst. Jag vill gärna ha tips om ett stativ som är lätt, gärna ha värmande material att hålla i.Det känns viktigt att komma backen så nära som möjligt för makrofoto./brita

Satsa på ett kolfiberstativ! De är lätta och inte lika kalla som aluminium.

Beror på vad det får kosta och vad du ska sätta på det. Kolfiber är naturligtvis önskvärt. Ett Manfrotto är bra. Ett Gitzo bättre. Sedan är det bara att välja variant och storlek.

Velbon gör också fina kolfiberstativ numera. Jag har ett Velbon Sherpa Pro (finns i flera varianter) till min tubkikare som jag är extremt nöjd med. När jag köpte mitt låg det klart lägre i pris än motsvarande Manfrotto, och mycket lägre än Gitzo. Hur prisläget ser ut idag har jag däremot inte koll på.

Senast ändrad:
Material: de som ejblir kalla är kolfiber (lättast) basalt (endast Gitzo), och trä.
Lås: snäpplås (Manfrottotyp - långsammast), vridlås (Gitzo och kopior t ex Benro och Induro), och neotec (Manfrottopatent - finns endast som alu).

Snabbast upp/nedfällning neotec 18/15 sek. Gitzomodell 25/20 sek. Manfrotto 30/25 sek med 3 sektioner för mig.

Manfrottos proB och vissa Gitzomodeller är lätta att få mittpelaren snedställd för makro. Annars får man satsa på modell utan mittpelare som är lätt att få i spagat.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto