Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till Sony W1?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyqa

Aktiv medlem
Ja söker efter ett stativ till min Sony kamera.
Först tänkte ja mig ett litet mindre stativ men om ja vill ta kort på nån person så blir ju detta aldeles för lågt. :p

Ni som har sånna där ministativ, när använder ni dom? Dom är ju så låga så använder man dom kommer man vell så nära marken..?

Nån som kan tipsa om nå bra stativ till denna kamera som man kan använda för att komma upp i normal höjd för att ta kort?


Stativet får helst inte kosta mer än 1000kr.

Men sedan undrar ja oxå, finns de nå sätt att ta kort med kameran via nån fjärrkontroll eller dylikt?
 
Ja, bordsstativ och liknande funkar väl inte så braför "allmänt" bruk.

Har du råd att lägga 1000kr så skulle jag rekommendera Manfrotto 724B eller 728B, beroende på fall man vill ha kulled eller videohuvud. Jag tycker kulled är med snabbjobbat, men om du funderar på panoraman så är videohuvudet enklare eftersom den kulleden inte har något separat lås för panorering.
Dessa stativ kommer att funka även till något tyngre kameror om du uppgraderar i framtiden. För systemkameror är de kanske en aning klena dock.

Jak jag inte minnas att jag läst något om fjärr som tillbehör till W1:an, men jagska inte svära på att det inte finns. Annars finns det väl självutlösare?
 
Ja ska kolla in dom där. Tack för tipsen!

Hur tar man panoramabilder då? Ja vet hur dom ser ut och fungerar, att man tar flera åt sidorna och sätter ihop. Men måste inte den funktionen finnas i kameran då?

Vad är skillnaden på kulled och videohuvud?
Var kan man köpa dessa stativ? Såg att cyberphoto hade några, men dock inte 728B:n som du nämnde.
 
Nej, kameran måste inte ha stöd för panorama, det är bara att knäppa flera bilder bredvid varandra och se till att man har överlappning. Man måste ändå sätta ihop dem i datorn i efterhand. De kameror som har "panoramafunktion" har antingen bara guidelinjer för att underlätta eller så visar den en del av den föregångede bilden i ena kanten i sökaren, så att man får enklare att göra överlappningen.

Och visst har cyberphoto stativen ifråga. :)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=33783&goto=newpost

De bör finnas att få tag på i de flesta någorlunda välsorterade fotoaffärer.

Edit:
Skillnaden på kulled och videohuvud är att på en videohuvud har du separata lås för varje ledd. Med en kulled har du bara ett lås att lossa så kan du röra kameran i alla ledder.
Vissa kulleder har en separat låsning för panorering. Då kan man ha kvar kameran låst samtidigt om man snurrar den längs horisonten.
 
Senast ändrad:
ah, okej.

hehe, varför länkade du till denna tråd? :D

Ja får ta och kika lite mera på vilket stativ ja ska köpa... är lite klurigt att ta bra kort tycker jag. Blir ofta suddigt fast ja har kort slutningstid och stabil på handen :/
 
Ojdå. :)
Jag fjärrstur datorn hemma från jobbet ibland och när jag skulle klistra in länken så överförde jag inte klippbordet som jag skulle, så därför blev det fel länk.
Det var denna som skulle varit där istället. :)
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/728B.php

Är du säker på att kameran fokuserar på rätt ställe?
Hur bedömer du skärpan? i 100% på skärmen eller på utskrift på papper?
I 100% på skärmen kommer det att se "mjukt" ut. MEn rent suddigt ska det ju inte vara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.