Annons

Stativ för objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Jag har köpt ett telezoom ( Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D ) men inte fått det än, dock misstänker jag att ett stativ vore bra till objektivet. Jag har en D300, vad ska man kolla efter för stativ? Aldrig sett ett ens :) MVH

Man använder samma stativ till objektivet som till kameran, ett helt vanligt stativ vilket som helst.Eller vet du inget alls om stativ?

Jag har köpt ett telezoom ( Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D ) men inte fått det än, dock misstänker jag att ett stativ vore bra till objektivet.
Det beror på hur och vad du ska plåta. Man klarar ganska mycket handhållet. Själv tycker jag att ett enbensstativ kan vara bra för att ge armarna lite avlastning ibland.

Men har inte 80-200/2.8 stativfäste? Då är det ju objektivet som rent tekniskt stöds av stativet, och kameran som hänger med, liksom!

Men som svar på frågan: stativ för kameran eller för objektivet är samma sak. Undvik de billigaste ( under 1000:- ) och köp gärna de populära Manfrotto, som visat sig ha bra egenskaper.

Exempel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683233 (Manfrotto 190)

Per.

Tack för svar!

Jag har redan ett Manfrotto 190 PRO B + 486 RC2 kulled men blir det inte konstigt att använda det till endast objektivet? Trodde man använde 'enbens' ? Men då kanske det funkar med det jag redan har :)

Tack för svar!

Jag har redan ett Manfrotto 190 PRO B + 486 RC2 kulled men blir det inte konstigt att använda det till endast objektivet? Trodde man använde 'enbens' ? Men då kanske det funkar med det jag redan har :)

Ditt stativ fungerar alldeles utmärkt på objektivet, kan inte tänka mig något annat. Det blir bättre balans när man har så tungt objektiv och kan fästa det i stativet. Jag använder enbensstativ mycket när jag har 70-200/2.8 på min kamera. Det avlastar händer och armar eftersom kombinationen är tung. Använder det mest av det skälet. Hoppas det var till någon hjälp!
Hälsn Maria

Precis, man anvander samma stativ till både kamera och objektiv vare sig det är enbent eller trebent. Skillnaden är bara att med tunga objektiv är det bättre att sätta objektivet i stativet istället för i huset, annars blir det dålig balans och med stora tunga objektiv belastas kameran för mycket av vikten.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto