Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ för macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik_L skrev:
ja nu blev det ett dilemma. antingen ett sånt eller manfrottos då :)

Fotar du väldigt mycket makro så rekomenderar jag dig ett Benbo, men om du fotar lika mycket annat så är nog Manfrottot lämpligare då det är smidigare och lättare att ta med sig.

kent.
 
Zoso skrev:
Fotar du väldigt mycket makro så rekomenderar jag dig ett Benbo, men om du fotar lika mycket annat så är nog Manfrottot lämpligare då det är smidigare och lättare att ta med sig.

kent.

det blir nästan bara macro :) jag kryper omkring och letar små kryp att fota. undrar om man får med benbo i en vanlig sportbag? :p
 
stativ i all ära

Ja... själv sitter jag med ett Manfrotto 055PROB med RC 141 huvud.
Tycker att det fungerar bra då den går ner i spagat och extra puls för att man kan montera mittstången horisontellt.

Men stativ i all ära... Har funderat mycket på macrofotografering och kommer många gånger fram till att stativ inte hjälper till alls många gånger utan försvårar hela processen.
Ju fler reglge man har desto längre tid tar det att ratta in allt och krypen är inte precis stilleben att fotografera, De är i rörelse hela tiden och rör sig dessutom mycket oförutsägbart.

På blommor fungerar stativ bra på då man verkligen kan ställa allt som man vill med ljus och bakgrund men för krypfoto ligger jag iaf utan stativ och försöker pricka in dem.

Hur gör ni andra krypfantaster? Jag har sett mycket fina bilder på flugor både i luft och på diverse blad. Har ni använt er av stativ till dem bilderna?

/Petri
 
Henrik_L skrev:
det blir nästan bara macro :) jag kryper omkring och letar små kryp att fota. undrar om man får med benbo i en vanlig sportbag? :p

Det är rätt långt ihopmonterat, och jag tror inte du får plats med det i en sportbag, men jag fick mitt tillsammans med en väska.

Jag rekomenderar dig också att köpa ett multividvinkel huvud 3D till stativet,finns på Photax som säljer stativet samt sätta på en makrosläde på det, då är du redo för seriös makro :)

Annars så finns det som sagt inget lämligare stativ för makro, du kan till och med komma under marknivån med det.

kent.
 
Det stämmer! Småkryp flyger utav bara helsicke och som du säger ofta oförutsägbart. Det finns dock undantag såklart. Bastardsvärmare, Spindlar, larver. skalbaggar på timmervältor osv som är tröga och mest sitter och glor :) Kommer du på djuret när det sitter och lägger ägg har du oxå mer tid på dej. Sen har du ju sent på kvällen och tidigt på morgonen när fjärilar inte fått upp värmen än, likaså nykläckta fjärilar. När det gäller flygande insekter tror jag att dom är fotade på frihand med mycket snabba slutartider.
 
Benbo! Spelar ingen roll vilket av dem - BENBO! Ett vinkelhuvud underlättar enormt.

Av alla stativ jag haft, är Benbo överlägset när det gäller att komma lågt, eller "komma åt konstigt".

Annars är en grov spik med en kulled på ett bra makro"stativ", men det förutsätter mjuk jord, eller sand, som underlag,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.