Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för landskap/naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Marco P

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag ska inom snar framtid investera i ett seriöst stativ och en kulled och känner mig lite vilsen. Jag fotar mest landskap/natur och använder Canon 5D mk2, Canon 17-40 och Canon 70-200 2,8 tillsammans med Lee filter. Jag har upplevt mitt nuvarande aluminiumstativ lite "darrigt" när det blåser längs västkusten och bilderna saknar skärpa vid långa exponeringar Jag har kollat lite på Gitzo G3532Ls, men undrar om det är overkill? Jag vill ha ett stativ som pallar lite västkustvind. Jag har också tittat på Manfrotto 468MGRC2 kulled, några kommentarer om det? Priset på stativ och kulled är ointressant, jag vill ha bra prylar som håller många år och gör sitt jobb.

/Marco

Har du inga problem med ekonomin skulle jag för användning på västkusten och `salta vindar´ utan tvekan valt ett Gitzo Systematic. Ett GT 3532Ls är definitivt inte overkill i Morups tånge om hösten,) Kula kan man ju välja en från RRS men jag skulle nöja mig med den utmärkta K-40X från Sirui.

/Stephan

Nej det är inte overkill. Overkill blir det nära nog aldrig vad gäller stativ.
Det bästa är att känna å klämma innan köp.

Jag kan lova dig att du inte ångrar Det Gitzo som du nämner. Det är ett stativ att växa i. Lätt nog att inte bli för tungt även långt från bilen och stabilit nog för större prylar än de du listar upp. Det har också ok egenvikt, som inte är oviktig alls!

Alternativ finns, på den trevliga sidan om Gitzostativets prisklass. Ta en titt på mindre välkända märken som tex FEISOL och INDURO, varför inte GIOTTOS.. Dessa har alla prisvärda kolfiberstativ.

Tycker man ALU är ok så finns inte sällan fina GITZO till riktigt bra priser.

Mitt mest personliga råd är att inte snåla och att "vikt är viktigt". Egenvikten bör vara den tyngsta man orkar bära. Om stativet klarar 100kg i belastning så säger det INTE mycket om hur stabilit det står på marken, i sig själv. Många köper ett superlätt stativ framför ett tyngre, som uppgivningsvis skall klara samma vikter i belastning. Den dagen det blåser lätt kuling (fotoväder är som regel oväder!) så hade jag gärna sett att man hade det tyngre stativet.. MVH Niclas

Jag använde ett Manfrotto 055 i nio år innan det tröttnade. Jag funderade också länge om det skulle vara värt att köpa ett Gitzo GT3532LS. Det kostar trots allt en hel del.

Jag slog till trots allt och det har jag inte ångrat en enda sekund. Stativet är välbyggt och är lätt att arbeta med. Jag gillar skruvlåsen som man bara behöver ett kvarts varv för att öppna och låsa. Vill man fälla ut båda sektionerna av bena, så är det bara att greppa bägge låsen med en hand, låsa upp och sedan dra ut bena. Samma sak när man fäller in bena. Skjut in och dra åt bägge låsen med en hand. Benen glider lätt utan att det hackar när man drar ut eller skjuter in benen. Benvinkeln går också lätt att ställa. Lagom tröga för att man lätt ska kunna ändra benvinkeln utan behöva brottas med stativet. Det känns också stabilare än mitt gamla stativ och dessutom lättare att bära. Jag har haft stativet nu i två år och det känns fortfarande som nytt.

Jag köpte mitt stativ från Cameranu.nl och sparade lite mer än en tusenlapp, så det kan vara värt att titta på priserna även utanför Sverige.

/Gunnar

En vanlig plastpåse, sån som finns i affären, kan man lägga en stor sten i eller flera små, eller fylla till hälften med sand, och så hänger man den på det lätta stativet där det står. När man går därifrån lägger man tillbaka stenarna och knövlar ihop påsen och tar med sig. Vikt är bra, men inte att bära på.

Tycker inte att det är overkill, jag har ett snarlikt stativ (RSS TVC-33) och liknande fotoprylar, det fungerar utmärkt till skillnand från mina tidigare bedgetstativ.

Det är bra att det bara är tre sektioner på benen, stativ med fyra eller fem sektioner är jobbiga att hantera IMHO.

Jag har några olika stativ men det som jag använder till 95% ute är ett trästativ, Stabil Tredel. Det är lättarbetat, utan mittpelare och benen går att fälla ut helt i spagat för riktigt låga bildvinklar. Trä är behagligt att bära och är stabilt. Det har nedre bensektioner i aluminium vilket är bra om ett ben behöver stå i vatten. För extra stabilitet i blåst eller väldigt långa exponeringstider finns en krok under mittplattan för att hänga upp en sten, kameraväska eller stenpåse.

På stativet sitter ett manfrotto växelhuvud 405 som jag tycker är helt suveränt för statisk fotografering där det är noga med vertikala och horisontella linjer, till exempel landskaps- och arkitekturfoto.

Kolla på Berlebach, väldigt stabilt, vackert och stryktåligt och finns i många varianter..Har själv ett 4012 i brunt.

Har du inga problem med ekonomin skulle jag för användning på västkusten och `salta vindar´ utan tvekan valt ett Gitzo Systematic. Ett GT 3532Ls är definitivt inte overkill i Morups tånge om hösten,) Kula kan man ju välja en från RRS men jag skulle nöja mig med den utmärkta K-40X från Sirui.

/Stephan

Kan bara instämma i att K-40X det är ett bra och mycket prisvärt val. Vad gäller stativ finns det nog inget som är overkill om man ska fotografera på blåsiga västkusten. Hade jag varit på jakt efter stativ och haft pengarna hade jag också valt Gitzo. Har haft mitt Gitzo i omkring 30år och det är fortfarande stabilt och bra. Det kostade en del att köpa men slår man ut kostnaden per dag bilr det inte så farligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar