Annons

Dags att köpa stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen fototgraf är den andra lik i varesig uttryck eller behov av utr,stn. Såklart;)

Jag har själv ett 055 (CB tror jag d var;) och det går INte i spagat. Jag tvekade på köp av detta stativ pga just avsaknad av spagatläget MEn jag slog till och har aldrig ångrat.

Jag fotograferar mycket macro mycket nära marken och kanske är det så att man intuitivt pga vana undviker motiven som inte går att nå från stativet men jag menar att jag klarar de flesta situationer med mitt stativ.

JAG tror nog att de allra flesta "naturfotografer" klarar sig utmärkt med ett stativ utan spagatläge så länge stativbenen är individuellt justerbara,,,,

Mvh Niclas,
 
Nu har det inhandlats ett stativ iaf. Blev ett 055ProB(med benvärmare) men huvudet blev lite annorlunda mot vad jag tänkte mig. Var och klämde och kände på det stativet med ett 488RCO huvud och det slutade med köp. Var skeptisk mot kulledshuvud men efter det lilla jag hunnit testa så fungerar det alldeles ypperligt. Viss skillnad mot mitt gamla stativ, det här skakar inte när det blåser till exempel. :D

Köpte det för övrigt på Foto-Posé i Östersund för 2095:-, ett helt ok pris tror jag.
 
Jag var och köpte Scandinavianphotos paket, men det kan som jag ser det gå i spagat. Men första kvällen jag använde det, så blåste det lite, och det var inte en bild som blev riktigt skarp. Är det handhavande fel måntro?. Det är ju inte mycket vind som krävs för att kameran skall skaka och bilderna blir oskarpa. Jag hade ett sigma 70-300 APO på, det kanske blir för mycket vikt för att det skall vara stabilt i vind..
 
Vinden ær ett stort problem vid telefoto,,,

Stativet hjælper inte så mycket,, om man har møjlighet att skugga før vinden med kroppen så går det bættre,, Att tynga ned stativet ær ett alternativ,,

Nær det blåser ordentligt ær det många som stannar inne men INte jag, jag ælskar storm och fotar gærna med tele då! Stativet læmnar jag dock hemma utan tvekan eftersom det i stark vind inte hjælper. Att ligga ned hjælper dock mycket!!

Mvh Niclas,, som helst ligger på marken å fotar fåglar;)
 
Hej Niklas! Kan inte låta bli att svara på Ditt inlägg. Du är verkligen i min smak.Jag menar fotomässigt och naturmässsigt. Jag är även jag ornitolog i botten. Svampplockare av naturen.

Och kryper gärna på mage för att fotografera vad det ännu må vara. Att komma hem dyngsur, med mosade blåbär på magen och vindrufs i håret ger alltid bäst bilder. Jag kan se dig framför mej och känner mej verkligen hemma. Hoppas att vi stöter på varandra vid nå'n Mandelkremla eller hukande fjällgås bland fjällbjörken. /Thomas
 
Att fotografera fåglar i höststormarna på Landsort eller Getterön kräver sina stativ. Att lägga stativen spagat kräver andra. Studiofotografi i hemmet sina. Kolla vilka behov Du har. Skall man täcka alla behov får man lätta på pluskan eller försöka att hitta något begagnat. Sköt om Er. Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.