Annons

Har Manfrotto monopol på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
mnorrback skrev:
Slik gör också väldigt bra och stabila stativ, förhållandevis lätta. Jag använder ett Slik Pro 700 DX som har fått mycket stryk under den tid jag haft det. Dessutom är det ett ganska högt stativ, rekommnederas varmt. Inte allt för dyrt heller.
Vilka säljer slik? ge oss en adress är du snäll.
 
Re: Re: Testbild med Manfrotto 055PROB & 488RC2

Sundvisson skrev:
Fotade månen denna gång med ett autofokus objektiv, vilket också sitter hyfsat i stativfästet, men är troligen på gränsen vad fästplattan klarar av att hålla.
E-300 med ZD50-200mm/F2.8-3.5 & EC-14 ger brännvidden 200mm * 1.4x = 280mm (bildvinkel motsvararande 560mm i 24x36mm filmformatet). En 100% crop från den bränvidden ryms inom 512x512 pixel. Som synes, så plockar telezoomen fram mer detaljer av månens struktur än med spegeltelet, samtidigt som fokuseringen fungerar automatiskt och bekvämt.

Efter några månaders användning så kan jag berätta att jag är nöjd med mitt Manfrotto stativ. Med stålspikarna på fötterna står det stadigt på isigt underlag (eftersom det är klent med snö i år). Dessutom i -10-gradig kyla så är de isolerklädda benen också ett lyft. Snabbplattorna RC2 fungerar dessutom utmärkt, jag har en på kameran och en på foten till telezoomen. Kulleden är en 488RC2 med stora vred för handskförsedda händer.

Fota månen gör man enligt minnesregeln för exponeringen:
F8, samma tal för ISO och slutartid
(Exempel: F8, ISO800, 1/800s)

Slutartiden bestäms t.ex. av brännvidden eller stativet.

Med brännvidden 283mm på en Olympus E-300 kamera med 8 Mpix, så blir månen bara ca 480x480 pixlar, dvs knappt en kvarts megapixlar. Sålunda om man skall fota månen och få den att fylla sensorn, så behövs väsentligt längre brännvidder.

Här nedan är en 100% crop av månen tagen i morse med telezoomen med påmonterad telekonverter, vilket ger 200mmx1.4x=280mm.
 

Bilagor

  • p1078117hf400.jpg
    p1078117hf400.jpg
    55 KB · Visningar: 1,055
Manfrotto 393 (Bogen 3421) Gimbal head

393 HEAVY TELE LENS SUPP.F/MONOPOD
Specifically developed for use with very long lenses on Monopods. Key features: Friction base which enables the bracket to pan on Monopod, also can be used on a tripod. Two rubber hand grips plus rubber protection to prevent damage to lens when tilted to maximum. Variable centre height adjustment in three steps.


-Varför skriver Manfrotto att denna är avsedd för enbenstativ?
Funkar det inte så bra på en tre-benare, t.ex. 055PROB?

-Behöver man dessutom något nivelleringshuvud, 338 el. 438?
Eller kan man montera 393'an direkt på 055PROB stativet? För-/nackdelar?

-Varför ser man alltid objektivet hängande i vaggan?
Ger hängande i sitt "n" en stabilare upphängning än stående i sitt "u"?

-Skall man köpa till en extra Manfrotto Snabbplatta 357PLV?
Undrar hur ofta man kommer att behöva byta från supertelet till telezoomen, med bibehållet stativ?
I så fall vore det bra med ytterligare en snabbplatta till vad säger man på svenska, den något liknande en kardansk upphängning?

-Vilka pris/prestanda alternativ finnes till 393'an?
 
Re: Manfrotto 393 (Bogen 3421) Gimbal head

Sundvisson skrev:
-Varför skriver Manfrotto att denna är avsedd för enbenstativ?
Funkar det inte så bra på en tre-benare, t.ex. 055PROB?
"also can be used on a tripod" står det ju.
-Behöver man dessutom något nivelleringshuvud, 338 el. 438?
Njae, ska du precisionspanorera så finns det väl bättre stativhuvuden än 393 att använda?
-Varför ser man alltid objektivet hängande i vaggan?
Ger hängande i sitt "n" en stabilare upphängning än stående i sitt "u"?
Det går väl inte att montera 393 uppochner på stativet?
-Skall man köpa till en extra Manfrotto Snabbplatta 357PLV?
För snabba byten är ju en platta överlägsen.
 
Kungen av kamera och stativplattor är i mitt tycke Optipod. Superb kvalitet och väldigt stadiga grejer. Finns plattor anpassade för i stort sett alla objektiv o kameror, åtminstone vad gäller Nikon och Canon.
 
Re: Manfrotto 393 (Bogen 3421) Gimbal head

Sundvisson skrev:
393 HEAVY TELE LENS SUPP.F/MONOPOD
Specifically developed for use with very long lenses on Monopods. Key features: Friction base which enables the bracket to pan on Monopod, also can be used on a tripod. Two rubber hand grips plus rubber protection to prevent damage to lens when tilted to maximum. Variable centre height adjustment in three steps.


-Varför skriver Manfrotto att denna är avsedd för enbenstativ?
Funkar det inte så bra på en tre-benare, t.ex. 055PROB?

-Behöver man dessutom något nivelleringshuvud, 338 el. 438?
Eller kan man montera 393'an direkt på 055PROB stativet? För-/nackdelar?

-Varför ser man alltid objektivet hängande i vaggan?
Ger hängande i sitt "n" en stabilare upphängning än stående i sitt "u"?

-Skall man köpa till en extra Manfrotto Snabbplatta 357PLV?
Undrar hur ofta man kommer att behöva byta från supertelet till telezoomen, med bibehållet stativ?
I så fall vore det bra med ytterligare en snabbplatta till vad säger man på svenska, den något liknande en kardansk upphängning?

-Vilka pris/prestanda alternativ finnes till 393'an?

Hej

Funkar utmärkt på trebenstativ och även från bil om man har bilstativ.

Kan ha den både i n eller u.

Jag har inte ägt någon med dock testat andras i fält och verkar bra. Väldigt bra pris (finns inget billigare) och inkluderar snabbplatta.

Är nog något större än Wimberley II

Annars kan kanske denna vara intressant http://www.birdsasart.com/mongoose.htm utan att veta vilken glugg du har.

Mvh

Omar
 
Manfrotto 393 (Bogen 3421) Gimbal head

Får börja med att tacka för bra synpunkter och förslag.

Nu blev det en Manfrotto 393'a, med olika långa snabb-plattor, den kortare för en modest 4x telezoom med konverter, den längre för ett tyngre supertele.

Det intressanta är att med en 577 SLIDING PLATE ADAPTOR som bas, så kan man använda bägge typerna av snabbplattor, givet att man har de två typerna av fastsättningsvreden. Vreden finns som reservdel R357,25 (för 501PL) och R357,03 (för 357PLV).
 

Bilagor

  • p2230730s400.jpg
    p2230730s400.jpg
    46.3 KB · Visningar: 850
501PL (short) & 357PLV (long) sliding plates

Den längre plattan fästes med 2 st. 1/4" UNC skruvar i objektivets stativfäste. Den sitter därför mycket stumt, utan risk för vridning.

Den kortare plattan fästes med 1 st. 1/4" UNC skruv. Tyvärr saknar den gamla 4x telezoomen uttag för styrstift i stativfoten, men det går bra att ändå dra åt plattan tills att den sitter någorlunda stumt.

En intressant detalj är att både 577/(357) SLIDING PLATE ADAPTOR har gängor för att skruva fast 1 st. 1/4" UNC och 1 st. 3/8" UNC skruv att ha i reserv.
 

Bilagor

  • p2239767s400.jpg
    p2239767s400.jpg
    70.6 KB · Visningar: 841
Manfrotto Gimbal with Sliding Plates

Manfrotto has two sliding plate adaptors, 357 & 577, mainly for use with heavy video equipments.

The main difference between these two is the specific locking mechanism, which is a bit larger for the 577 adaptor. In fact, the 577 also has an extra insex security screw for the rail guide (not shown on this photo).

Therefore, by just altering between the two locking mechanisms, one can use both the small and the large sliding plates, with the same adapter mounted on the tripod.

I'm only using the larger sliding plate (357PLV) with the super telephoto lens, secured with two 1/4" screws to the tripod mount.

When using the somewhat smaller telephoto zoom lens, the smaller sliding plate (501PL) makes here a better balance.

The Manfrotto 393 works very well as a gimbal mount, rotates easily and smooth, and can aim at very step elevations. There are three height adjustment settings. The horisontal friction for panning can also be adjusted.

There is a choice of either mount the camera standing on the inner "fork" like the attached photos, or to mount the camera hanging from the inner "fork".

The E-3 balances excellent, and it's no problem to attach the power grip (HLD-4) with two batteries (BLM-1), and even add a flash (FL-36R/FL-50R). Thanks to the long sliding plate (357PLV), enough adjustment is provided to make the gimbal system in perfect balance.

The shape of the 393 looks like two tuning forks, so each has it's own resonance frequency. Neither have I calculated, nor have I measured it's resonance frequencies. Probably the 393 isn't as robust and resistant against vibrations as a heavy duty ballhead. It's fairly stable though, and the heavier lens and camera it supports, the better it performs in that aspect.

By mounting the 393 to a separate and a short center column (055CCSB), I can quickly change the use of the tripod (055PROB) between the 393 and to the standard column (055TSB) equipped with the 488RC2 ballhead.

I have the Manfrotto standard rectangular quick release plates (200PL-14), when using my camera on the tripod, as well as on the carbon fibre monopod (234RC).

The 234RC attached to a monopod is too weak to hold a super telephoto lens, so the recommendation I've got, is to mount the lens directly onto the monopod.

The 393 gimbal system is a cost effective and a far more convenient setup than a traditional ballhead for tracking birds or using with sports photography.


Ref:
===
• 055PROB TRIPOD
• 055CCSB CENTER COLUMN SHORT BLACK
• 393 (Bogen 3421) LONG LENS MONOPOD BRACKET

• 357 SLIDING PLATE ADAPTOR (large)
• 357PLV sliding plate (140x56x7mm)

• 577 SLIDING PLATE ADAPTOR (small)
• 501PL sliding plate (90x50x7mm)

• 488RC2 MIDI BALL HEAD WITH RC2 RAPID CONNECT SYSTEM
• 200PL-14 QUICK RELEASE RECTANGULAR PLATE
• 234RC (Bogen 3229) MONOPOD QUICK RELEASE TILT TOP
 
055PROB + 488RC2 + 200PL-14

Visserligen har även kulleden med en snabbplatta fungerat mycket bra ur stabilitetssynpunkt, eftersom systemet är bra balanserat, samt att tyngden i sig utgör en viktig stabilisernade faktor. Rörligheten i horisontalled fungerar bra, men behöver man allt som oftast lossa kulan, så gäller det att hålla i grejorna.
 

Bilagor

  • pa269758m400.jpg
    pa269758m400.jpg
    94 KB · Visningar: 692
393 <-> 488RC2

Det är ett nöje med nya 393'an, eftersom man balanserar ut den m.hj.a. de glidande snabbplattorna. Friktionen i elevationsled är enkelt ställbar genom de två stora skruvarna som håller ihop den yttre och inre "gaffeln". Även friktionen i horisontalled kan justeras, men efter att först ha lossat en stoppskruv.

Jag har en separat centrumpelare, den kortare 055CCSB, som jag bara använder till 393'an. Kulan 488RC2 sitter på den långa delbara pelaren 055TSB som följde med stativet. Jag kan därför snabbt byta mellan dessa båda. Alternativt har jag en extra platta 501PL av den kortare typen, som jag kan fästa i ett kamerahus.

P.S:
Jag ser inget hinder att använda 393'an tillsammans med andra typer av snabbplattor. I dagsläget är 577/(357) SLIDING PLATE ADAPTOR fäst i den inre "gaffeln" med endast två st. M4 försänkta skruvar. Det viktiga för funktionen, är att det finns en longitudinell justeringsmöjlighet, så att hela systemet blir balanserat till ett jämviktsläge.

Ref:
 
mnorrback skrev:
Jag har köpt mitt i Finland och enligt vad jag kan förstå av Sliks hemsida (som är en av de sämsta jag sett) så är det Kameradoktorn som säljer dem i Sverige. http://www.slik.com/
När jag, för en tid sedan, behövde reservdelar till mitt SLIK snabbfäste gjorde jag diverse efterforskningar. Gamla Kameradoktorn hade agenturen för SLIK i Sverige men den har inte övertagits av "Nya Kameradoktorn". För närvarande saknas alltså agentur i Sverige vilket jag tycker är synd eftersom SLIK har väldigt mycket intressanta produkter och stativ är en sådan sak som jag gärna vill klämma och känna på innan jag handlar.
---/Thomas
 
Moddning av Manfrotto 055Pro

Tar man bort den svampformade klämanordningen som håller fast mittpelaren på Manfrotto stativet, och ersätter den med en rejäl och passande järnklump, så kan man minska stativhuvudets känslighet för vibrationer från mittpelaren. I dagsläget kör jag med en kortare mittpelare, men denna ungerska artikel om en lämplig modifiering fick mig intresserad.

Ref:
 
ANNONS