Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för dig systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

datorexpert

Medlem
Har en Nikon D80 och tänker hänga på ett Nikon 70-300 objektiv.

Behöver ett trefots stativ som är lätt, stabilt och gärna max ca 1000kr.

Förslag?

stativ

Jag använder mig av ett velbon sherpa 600R som jag gav 990kr för.Detta tycker jag är ett stabilt och bra stativ för dessa pengar och huvudet går mjukt och är lätt att låsa..

datorexpert skrev:
Ser ut att vara ett bra val. Dock är det önskvärt med ett LÄTTARE stativ.
Förslag?
Jag tror att det blir svårt att komma särskilt långt under 2 kg för en tusenlapp. Ska du skära markant i vikten så får du börja titta på kolfiberstativ och så åker priset direkt upp några pinnhål.

Dessutom ska man inte stirra sig blind på rekommenderad maxbelastning. Vid den belastningen brukar många stativ vara ganska ostadiga.

Jag skulle inte köpa ett tusenkronorsstativ, inte till en D80 med tele. Det blir bara en dyrare affär i längden, när du upptäcker hur häftigt det är med långexponeringar under vinterkvällar och hur rangligt ditt stativ är.

Kolla på Manfrottos 055, finns lite olika beroende på om den behöver gå ner i spagat osv.

nu går vi ifrån ämnet men jag har svårt att tro att ett stativ för säg 2-3 tusen kronor skulle kunna vara så mycket stabilare än mitt velbon det står kanon på dom mesta underlag. jag tittade oxå på dyrare men jag hade fått gå upp mycket i pris för att hitta ett stabilare

Det handlar inte bara om hur stabilt det står. Det handlar också om hur bra stativet dämpar vibrationer.

datorexpert skrev:
Behöver ett trefots stativ som är lätt, stabilt och gärna max ca 1000kr.
Du måste bestämma dig om du vill ha lätt ELLER stabilt.

Jag använder detta och det fungerar hyggligt med en 20D och ett 70-300 men framförallt är det tillräckligt lätt och litet för att jag skall ta det med mig när jag måste bära det. Det kostade 895 kr när jag köpte för några år sedan, kanske finns det billigare någon annanstans?

Här är ett liknande men billigare av samma fabrikat.

Jag använder ibland också ett stabilt stativ men det är då maximalt inom några hundra meter om jag måste släpa på eländet.

Re: Re: Re: Stativ för dig systemkamera

PMD skrev:
Jag vill nog påstå att man måste välja två av lätt, billigt och stabilt. Alla tre kan man inte få.

Har du något bra tips om man "stryker lätt"? -Runt 1500 kr med huvud. (förlåt jag lånar tråden, men det kanske är ok?)

PMD skrev:
Jag vill nog påstå att man måste välja två av lätt, billigt och stabilt. Alla tre kan man inte få.
Billigt är ett relativt begrepp men jag håller i princip med om ditt tillägg.

Billigt, lätt och stabilt är inte svårt att mixa i ett paket. Men då blir det inte så många centimeter högt :)

peter6611 skrev:
Gör ett kilo verkligen så mycket? -Annars är jag lite sugen på manfrotto. Eller är det otympligare på något annat sätt alt. sämre väska?
Med huvud blir det klart över ett kilos skillnad (kanske dubbelt så tungt) men det är dessutom över 50% längre ihopfällt! För mig är det sammantaget skillnaden mellan ett stativ jag tar med mig och ett jag KAN flytta.

Väskan som följde med har jag aldrig använt eftersom mitt Velbon sätter jag på ryggan (LowePro Rower AW II) när det skall med. Separata stativväskor kanske är bra om man har assistenter som bär dem men det har tyvärr inte jag ;-)

Re: Re: Re: Re: Stativ för dig systemkamera

P.R. skrev:
Med huvud blir det klart över ett kilos skillnad (kanske dubbelt så tungt) men det är dessutom över 50% längre ihopfällt! För mig är det sammantaget skillnaden mellan ett stativ jag tar med mig och ett jag KAN flytta.

Väskan som följde med har jag aldrig använt eftersom mitt Velbon sätter jag på ryggan (LowePro Rower AW II) när det skall med. Separata stativväskor kanske är bra om man har assistenter som bär dem men det har tyvärr inte jag ;-)

Tack för infon!/peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar